Gå till innehåll

Balling Light


Christian_N

Rekommenderade inlägg

Hallå på er!

Jag har nu blandat mina balling dunkar, Ca, Mg och Kh. Men jag försöker komma på hur mycket jag ska dosera för att få upp mina värden och jag är helt kass på att räkna.

Ca var för en vecka sen 450 och idag var den 430

Mg var för en vecka sen 1280 och idag var den 1230

Kh var för en vecka sen 8,3 och idag nere på 5,6

Vore oerhört tacksam för hur jag räknar ut hur mycket man ska dosera av varje för att få upp stadiga nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika fabrikat har olika värden om jag nu fattat rätt. Så starta lågt med ca 4ml på ca o mg och ca 10ml på kh och sen kolla värdena igen. Värdena ska ju inte öka utan stanna helt. Ska själv börja med doseringpump så är ingen expert, utan bara läst på hur man får testa sig fram. Ju mer koraller = högre dosering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Ballingkalkylator på min hemsida. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden Men den utgår från andra värden, 420, 1350 och 8,0.

Skriver du in 400, 1300 och 5,3 förutom 7 dagar så får du upp hur mycket som förbrukats.

Olika fabrikat har olika värden om jag nu fattat rätt. Så starta lågt med ca 4ml på ca o mg och ca 10ml på kh och sen kolla värdena igen. Värdena ska ju inte öka utan stanna helt. Ska själv börja med doseringpump så är ingen expert, utan bara läst på hur man får testa sig fram. Ju mer koraller = högre dosering
acalc app kör jag med otroligt enkel testa ladda ner den så väljer du FM balling light +dina värde och vips har du exakt hur mycket

Tack för svar! Jag kör just nu ganska låg dosering några dagar för att se om värdena stiger. Mäter om ett par dagar för att se om det behöver justeras igen. Men jag har en fundering på saltet. Jag har Tropic Marine, är det meningen man ska byta ut saltet mot något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic Marine är ett mycket bra salt. Det kom några dåliga batchar för ett par år sedan men det händer tyvärr andra tillverkare också ibland.

Så då är det bara att köra vidare på detta när man byter vatten? Jag blev lite orolig att jag hade missat nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Även jag har nyligen börjat med balling light och undrar lite över vad ni andra har för förhållanden, som det är nu doserar jag 50ml Kh och endast 6ml Ca och 0ml Mg per dag?! Vad gör jag för fel, Mg ligger stabilt går inte ner...

Tycker det hela känns väldigt skevt, borde man inte sträva efter att få koncentrationen i behållarna så att man doserar ungefär lika mycket av varje behållare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandar man enligt receptet i balling light får man max koncentration av lösningen i varje dunk dvs att förbrukningen inte blir samma ur varje.

Kör man däremot classic balling blandar man lösningarna så förbrukningen blir den samma ur varje dunk, fast där tillsätter man även natriumkloridfritt salt som behövs om man ej gör vattenbyten.

Mvh Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...