Gå till innehåll

Borrnings bekymmer.


ecco

Rekommenderade inlägg

Då jag flyttar fiskar från ett kar till ett nytt så känner jag att sump är nästa steg.

Det nya karet är på 600 liter.

Ok, det är endast till ett sötvattens kar men funktionen är ju den samma.

Allt är klart med sump bygget och facken är limmade.

Det som återstår är flödet från karet ner i sumpen.

Har läst och studerat allt som går så har tagit mej hela vägen från sumpen till huvudkaret.

Det är just där det nu tar stop och jag vänder mej till er.

Vill ha det borrat då jag känner det blir lättare än att ha oborrat.

Men hur många rör samt vilken dimension ska man ha?

Om någon bor i närheten av Gävle ( ca 20 mils radie ) så man kan komma och kolla skulle det vara kanon.

Men alla tips ni kan ge mej är kanon..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur stort det är. Finns flera lösningar. Men normalt är 3 hål. 2 ner och 1 upp. Är dock inte så hype själv på detta men 2st 25mm rör ner och 20mm upp är rekommenderat upp till 500L. Har du större så får man ju öka dimensionerna. Ner till sumpen kan man inte ha för stort, då du justerar med ventiler men upp till karet är det beroende på vad du har för pump som installeras. Den måste du ju välja på hur flödet ska vara för sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter med en oanvänd Eheim Compact 3000 som ger mellan 1500 till 3000 Liter i timmen.

Karet fiskarna bor i idag är på 600 även det och drivs av Eheim 2080 som ger runt 1700 liter i timmen.

Så det känns som Compact pumpen borde räcka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska köra två rör ner så brukar ett vara justerat med kran för att svälja det mesta av flödet utan att släppa in luft medan det andra bara sväljer det lilla extra som det första inte klarar. Då kan det vara ide att göra rör nummer 2 grövre så minimeras oljudet.

Det mesta oljudet man får från rören kommer från luft som sugs med vattnet. Tänk också på att det kan vara bra att rören slutar 2 cm under vattenytan i sumpen så slipper du plaskande.

Tex så har jag 25mm på det rör som går för fullt och 32mm på det som sväljer det lilla extra. Kolla på Herbie eller BeanAnimal overflow. Samma princip, men BeanAnimal har ett extra säkerhetsrör.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...