Lille Skutt Postat 15 juli 2015 Postat 15 juli 2015 Inatt lös jag med röda lampan och upptäckte en krabba som satt på min Ephyllia och mumsade på nåt! Första gången jag sett den för övrigt men om den nu råkar gilla att smaska koraller vill jag nog inte ha den trots att jag tycker dom är coola..Så tips mottages hur man enklast fångar krabbor som inte inkluderar att ringa bröderna Hillstrand på Time Bandit! Citera
Strikt Postat 15 juli 2015 Postat 15 juli 2015 Min erfarenhet av krabbfångst är att det funkar bäst att luta ett glas mot en sten i närheten där du sett krabban. Lägg i bete, tex en bit räka och upprepa ev proceduren några nätter. Kan ge fel fångst ett par ggr men har stor chans att lyckas.Lycka till! Citera
Lille Skutt Postat 16 juli 2015 Författare Postat 16 juli 2015 Min erfarenhet av krabbfångst är att det funkar bäst att luta ett glas mot en sten i närheten där du sett krabban. Lägg i bete, tex en bit räka och upprepa ev proceduren några nätter. Kan ge fel fångst ett par ggr men har stor chans att lyckas.Lycka till!Ja det ska jag testa och se om man lyckas! Citera
Rameau Postat 2 februari 2016 Postat 2 februari 2016 Återupplivar denna tråd! Hur gick det? Jag såg bara en relativt stor klo bland levande stenen igår kväll, En fråga ang medtoden med glaset, tar de sig inte upp ur glaset eller måste man sitta på pass hela natten? Citera
Lille Skutt Postat 3 februari 2016 Författare Postat 3 februari 2016 Mjaaa jag struntade i att försöka fånga den... Den är ganska stor nu och kolsvart med håriga ben men verkar äta alger och annat skräp så jag låter han vara så länge. Minns inte namnet på den men verkade vara en ganska harmlös variant men kunde tydligen ta räkor i ömsningsögonblicket så det kan vara den som ligger bakom försvinnandet av min putsarräka som spårlöst var borta ena dagen... Det är ett roligt djur att titta på när man slänger i mat för då kommer klorna fram och viftar runt som han vore så jävla osynlig för att han gömmer resten av kroppen.. Citera
Rameau Postat 4 februari 2016 Postat 4 februari 2016 Okej, ja kommer nog försöka ett tag med glaset, imorse låg bara en blåbenad eremit i glaset.. Jag har märkt att det blivit mer håligheter i stenarna och 3 små Chromisar försvann mystiskt, är ju lätt att skylla på krabban men nu är jag som besatt av att få den Har än så länga bara sett klorna, extremt skygg.. sååå känns som det blir svårt Citera
Lille Skutt Postat 4 februari 2016 Författare Postat 4 februari 2016 11 timmar sedan, Rameau sa: Okej, ja kommer nog försöka ett tag med glaset, imorse låg bara en blåbenad eremit i glaset.. Jag har märkt att det blivit mer håligheter i stenarna och 3 små Chromisar försvann mystiskt, är ju lätt att skylla på krabban men nu är jag som besatt av att få den Har än så länga bara sett klorna, extremt skygg.. sååå känns som det blir svårt Ja dom håller verkligen säg undan men lycka till och hoppas du får behålla övriga invånare och att dom inte också försvinner mystiskt... 1 Citera
Janne Andersson Postat 18 september 2016 Postat 18 september 2016 en pet flaska skär av vend med där man dricker inåt sen i räka jag tagit tre på sturt med den metoden Citera
turboadde Postat 18 september 2016 Postat 18 september 2016 Jag hade en krabba som var omöjlig att fånga med fällor. Sluta med att jag spetsade den med en vass skalkniv genom ryggen. Väldigt brutalt men det var enda sättet att få den mellan koraller och stenar. Var nog lättaste sättet jag tagit krabba på dock. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.