Lasse Postat 14 augusti 2016 Postat 14 augusti 2016 Jag har läst den tråden men jag tror inte någon här i Sverige testat än. Du vet att den bara funkar på den variant som inte är spirulina? MVH Lasse Citera
m0jjen Postat 14 augusti 2016 Författare Postat 14 augusti 2016 12 minuter sedan, Lasse sa: Jag har läst den tråden men jag tror inte någon här i Sverige testat än. Du vet att den bara funkar på den variant som inte är spirulina? MVH Lasse Japp Som jag skrev i inlägget innan att man kör h2o2 efter att man konstaterat att man inte har spirulina versionen av cyano Citera
BatmanGefle Postat 15 augusti 2016 Postat 15 augusti 2016 Följer med stort intresse! Har läst (samma) artiklar/trådar på reef2reef och var sugen på att prova själv på min MASSIVA, tank-sumpvida cyanoinvasion. Uppdatera gärna löpande! Citera
m0jjen Postat 16 augusti 2016 Författare Postat 16 augusti 2016 (ändrat) Dos 5 av 28 är nu gjord. Cyanon har blivit brun eller grön på vissa ställen. Har inte manuellt tagit bort något alls ännu. Ska börja med den biten imorgon (kom hem från Grekland i lördags kväll och började bara dosera direkt). På vissa ställen har mattan börjat släppa och bilda "klumpaktiga" saker som synes på den extremt dåliga bilden. Detta är i mina ögon död cyano som oxiderar och när den dör släpper den från vad den nu håller tag i. Jag anser att det finns bevisning för att metoden fungerar. Imorgon kommer jag utföra ett större vattenbyte där så mycket som möjligt sugs ut. Kommer då fotat för att sedan kontinuerligt fota under doseringen så att folk kan följa processen bättre! Utöver dessa observationer har jag noterat att skummaren producerar mer. Den går inte bananas och skummar över utan producerar mer av kvalitativt skum / klegg. Jag antar att detta är en produkt av att organismer som dör av och faller ut i vattenkollumen skummas bort. Har även beställt grejer för att fullt ut kliva på aquaforest probiotic metoden. Så fort min triton base tar slut så kommer jag dosera deras components 1/2/3 och sedan kommer jag påbörja dosering av pro bio S samt NP-Pro när h2o2 doseringen är avslutad. Ändrat 16 augusti 2016 av m0jjen 1 Citera
m0jjen Postat 27 augusti 2016 Författare Postat 27 augusti 2016 (ändrat) 14 dagar har gått, Själv anser jag att experimentet gått åt skogen. Cyanon är kvar i ungefär samma mängd som innan, ingen större förändring där. Korallerna har saktat av i farten då förbrukningen av ca och kh gått ned, alla koraller ser otroligt bra ut under omständigheterna. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i detta. Alla tips mottages. Har i nuläget slutat dosera allt utöver triton base elements och pro bio S bakterier. Ändrat 27 augusti 2016 av m0jjen Citera
BatmanGefle Postat 27 augusti 2016 Postat 27 augusti 2016 Vad trist att det inte hjälpte mer, då det verkade fungera bra för dig initialt... Men...eftersom du konstaterat att du har icke-spirulina och att det bevisligen dör av h2o2; stäng av allt flöde, punktdosera h2o2 på fläckarna och sug upp det döda efter säg 30 min..? Tror du det kan fungera? Min tanke är att dosera/döda det innan du suger upp det för att inte röra runt levande cyano och få levande bakterier som virvlar runt och sätter sig på nya ställen. Eventuellt punktdosera en gång till på samma ställe som du sugit upp det för att döda det som ev. inte nåddes av första dosen. Citera
m0jjen Postat 30 augusti 2016 Författare Postat 30 augusti 2016 On 2016-08-27 at 14:59, BatmanGefle sa: Vad trist att det inte hjälpte mer, då det verkade fungera bra för dig initialt... Men...eftersom du konstaterat att du har icke-spirulina och att det bevisligen dör av h2o2; stäng av allt flöde, punktdosera h2o2 på fläckarna och sug upp det döda efter säg 30 min..? Tror du det kan fungera? Min tanke är att dosera/döda det innan du suger upp det för att inte röra runt levande cyano och få levande bakterier som virvlar runt och sätter sig på nya ställen. Eventuellt punktdosera en gång till på samma ställe som du sugit upp det för att döda det som ev. inte nåddes av första dosen. Den tanken slog mig med! Nu har cyanon börjat dö av EFTER att jag slutat dosera De ändringar som jag gjort är: * Slutat dosera H2O2 efter 14 dagars dosering * Slutat doser KNO3 * Börjat dosera Pro Bio S + NP-Pro + Coral A,B,E,V från Aquaforest (hade uppbehåll med dessa under tiden cyanon blev värre) Efter att ha tillsatt bra bakterier så började cyanon dö av väldigt snabbt! Huvudsaken är att cyanon är så gott som helt borta och jag är nöjd över det! Har dessvärre fått en mindre KH sving när jag experimenterat och mitt KH gick från 7-8.4 på 2 dygn, ingen fara på taket dock! Ända som tog skada var min hystrix som fick lite KH brända toppar Kommer i och med dosering av Pro Bio S samt NP pro helt gå in på Aquaforests probiotic system. Finns väldigt mycket fina kar på R2R som kör exklusivt denna metod. I helgen bär det av till Ullared (frugans önskemål)! Detta innebär en obligatorisk tripp till Kungsbacka på vägen hem där jag kommer i huvudsak leta efter 1-3 acros för att fylla på de sista lediga platserna. Kanske Nån acans / fungia eller annan LPS slinker med. Funderar även på att köpa lite LS / Marco rocks och bygga något i still med bilden nedan fast efter eget tycke och ersätta min vänstra "pelare". Tanken är mest att jag vill ha mer yta till koraller och minska ytan som skuggas av pelaren. Ett annat plus är att fiskarna får en mindre grottliknande plats att hänga vid Citera
BatmanGefle Postat 30 augusti 2016 Postat 30 augusti 2016 10 minuter sedan, m0jjen sa: Efter att ha tillsatt bra bakterier så började cyanon dö av väldigt snabbt! Huvudsaken är att cyanon är så gott som helt borta och jag är nöjd över det! Har dessvärre fått en mindre KH sving när jag experimenterat och mitt KH gick från 7-8.4 på 2 dygn, ingen fara på taket dock! Ända som tog skada var min hystrix som fick lite KH brända toppar Nu spekulerar jag bara utan att egentligen ha kalla, hårda fakta men låter följande resonemang vettigt: cyano finns alltid i alla kar! Att det inte blir konstanta mattor av det är för att annat konkurrerar ut det (och att högt flöde hindrar mattbildningen). H2O2 minskar även andra (goda) bakterier. Då du tillsatte såna efter doseringen så hade du skapat förutsättningar för dem att föröka sig och iom det så tog de den sista näringen för den redan försvagade cyanon som då fick dödsstöten. att du slutade med KNO3 gjorde att mindre näring fanns att ta upp och bidrog till punkten ovan. och sista punkten, som är vansinnigt spekulativ men som dök upp i huvudet eftersom jag satt och läste om det i veckan: H2O2 minskar även nitrifiering-/denitrifieringsbakterierna. Denitrifieringen höjer (kan höja tillfälligt) KH via en formel som jag inte har i huvudet just nu. Under H2O2-kuren så haltade kvävecykeln iom minskat bakterieantal och då du tillsatt "nya" så började de bryta ner den nitrat som ackumulerats och KH steg. Har absolut ingen aning om 7-8.4 är för stor höjning för att förklaras med detta, eller om två dygn är för kort tid för det att ske på...eller varför nitrifieringen (som sänker KH) inte "neutraliserade" höjningen? Du får ursäkta, det känns lite som om jag kapar din tråd här, men jag tycker om att bolla olika scenarion för att kanske kunna se saker från ett annat perspektiv och hitta sätt att förstå det på. Jag kanske (antagligen?) överanalyserar men jag ställer hellre en dum fråga än förblir ovetande. Och just cyano finns det många frågor (iaf för mig) om... Citera
m0jjen Postat 30 augusti 2016 Författare Postat 30 augusti 2016 1 minut sedan, BatmanGefle sa: Nu spekulerar jag bara utan att egentligen ha kalla, hårda fakta men låter följande resonemang vettigt: cyano finns alltid i alla kar! Att det inte blir konstanta mattor av det är för att annat konkurrerar ut det (och att högt flöde hindrar mattbildningen). H2O2 minskar även andra (goda) bakterier. Då du tillsatte såna efter doseringen så hade du skapat förutsättningar för dem att föröka sig och iom det så tog de den sista näringen för den redan försvagade cyanon som då fick dödsstöten. att du slutade med KNO3 gjorde att mindre näring fanns att ta upp och bidrog till punkten ovan. och sista punkten, som är vansinnigt spekulativ men som dök upp i huvudet eftersom jag satt och läste om det i veckan: H2O2 minskar även nitrifiering-/denitrifieringsbakterierna. Denitrifieringen höjer (kan höja tillfälligt) KH via en formel som jag inte har i huvudet just nu. Under H2O2-kuren så haltade kvävecykeln iom minskat bakterieantal och då du tillsatt "nya" så började de bryta ner den nitrit som ackumulerats och KH steg. Har absolut ingen aning om 7-8.4 är för stor höjning för att förklaras med detta, eller om två dygn är för kort tid för det att ske på...eller varför nitrifieringen (som sänker KH) inte "neutraliserade" höjningen? Du får ursäkta, det känns lite som om jag kapar din tråd här, men jag tycker om att bolla olika scenarion för att kanske kunna se saker från ett annat perspektiv och hitta sätt att förstå det på. Jag kanske (antagligen?) överanalyserar men jag ställer hellre en dum fråga än förblir ovetande. Och just cyano finns det många frågor (iaf för mig) om... Jag håller helt och hållet med dig! Cyanon var ju brun men växte fortfarande på sinna håll. När jag bestämde mig för att H2O2 doseringen inte borde fortlöpa längre än 14 dagar (p.g.a att den dödar alla bakterier) och började tillsätta pro bio s + np pro så fick jag nog en explosiv ökning av goda bakterier som utkonkurrerade den redan försvagade cyanon. Gällande KH så är jag lite för förståndshandikappad när det gäller kemi för att veta Citera
Lasse Postat 30 augusti 2016 Postat 30 augusti 2016 Vad gäller KH ökning beroende på denitrifiering så sker den när det finns ett överskott av nitrat. Denitrifiering höjer alkaliniteten men nitrifieringen sänker alkaliniteten mer än vad denitrifieringen höjer. Så när du denitrifierar lika mycket som du nitrifierar så har du en sänkning av alkaliniteten - denitrifierar du mer än vad du nitrifierar (finns nitrat i vattnet - redan från början) så höjs alkaliniteten intialt. MVH Lasse Citera
m0jjen Postat 30 augusti 2016 Författare Postat 30 augusti 2016 19 minuter sedan, Lasse sa: Vad gäller KH ökning beroende på denitrifiering så sker den när det finns ett överskott av nitrat. Denitrifiering höjer alkaliniteten men nitrifieringen sänker alkaliniteten mer än vad denitrifieringen höjer. Så när du denitrifierar lika mycket som du nitrifierar så har du en sänkning av alkaliniteten - denitrifierar du mer än vad du nitrifierar (finns nitrat i vattnet - redan från början) så höjs alkaliniteten intialt. MVH Lasse Vet inte om jag förstod det rätt. Lång dag på högskolan haha. Då nitrifieringen ökar (i och med tillsättning av bakterier som tillsätts och att jag slutade dosera kno3) så höjdes alkaliniteten? Eller förstår jag fel? Citera
Lasse Postat 30 augusti 2016 Postat 30 augusti 2016 Inlägget var ett svar på sista delen av Martins inlägg ovan. Gällde generellt. Nitrifiering minskar alkaliniteten - denitrifieringen ökar alkaliniteten. Sker de samtidigt i samma system så blir nettoeffekten minskad alkalinitet om det denitrifieras lika mycket som det nitrifieras. Finns det en upplagrad pol av nitrat innan denitrifieringen sparkar igång så kommer det initialt bli en alkalinitetsökning tills all lagrad nitrat är denitrifierad MVH Lasse Citera
BatmanGefle Postat 31 augusti 2016 Postat 31 augusti 2016 Inlägget var ett svar på sista delen av Martins inlägg ovan. Gällde generellt. Nitrifiering minskar alkaliniteten - denitrifieringen ökar alkaliniteten. Sker de samtidigt i samma system så blir nettoeffekten minskad alkalinitet om det denitrifieras lika mycket som det nitrifieras. Finns det en upplagrad pol av nitrat innan denitrifieringen sparkar igång så kommer det initialt bli en alkalinitetsökning tills all lagrad nitrat är denitrifierad MVH Lasse Så med ett stort överskott av NO3 så kan alkalinitetsökningen bli väldigt stor (1-2 dKH)? Finns det nån tumregel att X ppm NO3-överskott ger Y dHK höjning eller är det för många variabler inblandade? Skickat från min Electrophorus electricus med Tapatalk Citera
Lasse Postat 31 augusti 2016 Postat 31 augusti 2016 Det är för många variabler inkopplade. Framförallt hur mycket nitrat som finns i överskott och hur stor belastningen är (läs matningen och därmed nitrifikationen). Men ligger man kring 50 - 100 i nitrat och denitrifikationen kör igång ordentligt så tror jag att man kommer att märka det i lågt belastade system som i våra akvarier. MVH Lasse 1 Citera
m0jjen Postat 15 september 2016 Författare Postat 15 september 2016 Jaha. Ännu en dag i hobbyns paradis. Motivationen är helt obefintlig just nu. Dino och cyano över allt. Akvariet luktar apa. Har införskaffat en mängd saker i hopp om att kunna komma tillbaks på banan. En ny hink salt utan organiska tillsatser så att jag kan utföra vattenbyten utan att cyanon får ett smörgåsbord. Nytt kol, po4 media då min po4 börjat krypa upp (troligen p.g.a att det dött 2-3 snäckor, 1 sjöborre och 1 eldgoby). Har verkligen ingen aning om vad jag bör/ska/vill göra. Tillsätter idag endast balling från aquaforest. Förbrukningen i karet har gått ned från 140 ml till 36 ml per dygn vilket säger mig att det går åt skogen just nu. Har febrilt letat igenom min "akvariedagbok" efter vart felet kan ha börjat men hittar inga svar då problemet kom i en tid utan förändringar i verken matning, vilka produkter jag använt och så vidare. Min plan nu är att göra 3-4 större vattenbyten dagligen för att försöka hitta en balans i allt och få bort eventuella skadliga ämnen. Återkommer med förhoppningsvis bra nyheter om ett par dagar. Just nu känns det dock tungt. 2 Citera
m0jjen Postat 15 september 2016 Författare Postat 15 september 2016 9 minuter sedan, Rameau sa: kämpa på Ena foten är på väg ut ur hobbyn just nu! Känns som att allt går åt skogen i ämnet tyvärr Citera
m0jjen Postat 17 september 2016 Författare Postat 17 september 2016 Hoppas att någon med mer insikt än jag i denna hobby kan försöka hjälpa mig med någon form av taktisk åtgärd för vad jag ska göra näst. Ska försöka skriva så utförligt jag kan i hopp om hjälp. I juli fick jag cyano. Troligen p.g.a övermatning och tillsättning av aminosyror med mera. Jag konstaterade med hjälp av H2O2 att cyanon INTE var av spirulina släktet och bestämde mig då för att testa en metod många amerikaner använder. Jag började enligt anvisningar från amerikanska forum dosera 3% väteperoxid (H2O2) i 14 dagar. Någonstans här tar min trion base elements slut och jag går över till aquaforests components 123+ och stänger därmed ned mitt refugium också. En anledning var att cyanon kvävde min chaeto och att jag ändå tänkt avsluta refugiumet då jag ska köra aquaforests program. När dessa 14 dagar var gångna hade mitt KH stigit markant från 7.3 till 8.9 dKH. Jag slutade helt dosera balling för att låta det sjunka vilket tog 5 dagar. Min förbrukning av balling har alltså gått ned markant från 140 ml till nuvarande 36 ml per dygn. Under de sista dagarna av H2O2 dosering var cyanon fortfarande kvar och dino hade dessutom tillkommit. Jag börjar dosera Pro Bio S och NP-Pro dagen efter avslutad H2O2 "kur" som är probiotiska bakterier och mat till dessa. NP-Pro ska enligt Aquaforest INTE göda cyano utan endast deras avsedda bakterier. 2 dagar efter att jag börjat dosera Pro Bio S försvinner cyano men dino kvarstår. Ungefär 1 vecka senare kommer även cyanon tillbaks. Vid denna tidpunkt har jag cyano och dino. Någonstans här tillför jag även 2 liter siporax som komplement till min nuvarande 1 liter (i enlighet med aquaforests riktlinjer för deras probiotic program). Jag införskaffar dinoxal som ska vara en väldigt bra tillsats för att bli av med dino då allt jag hittar på nätet är metoder som jag finns högst opålitliga. Jag doserar detta medel och blir av med ungefär 90% av dino och avslutar kuren då mina koraller ser väldigt stressade ut, kvar är dino såväl som cyano. Karet börjar ett par dagar senare lukta ruttet och jag bestämmer mig för att göra 2 vattenbyten fördelat på 2 dagar. Byter ca 15% per tillfälle och tillsätter nytt kol vilket medför att lukten försvinner och korallerna ser piggare ut. Vilket för mig till föregående vecka då jag upptäcker STN (slow tissue necrosis) på 3 st väletablerade acroporor samt min stylopora milka. Ingen större mängd men den är där. Det har nu gått ett gäng dagar sedan den upptäckten och jag vågar inte säga om det blivit värre. Igår valde jag att köra en runda chemi-clean då mina koraller kvävs. Jag suger ut så mycket cyano jag kan dagligen men vissa ställen kommer man helt enkelt inte åt. Det verkar inte göra speciellt mycket åt problemet i nuläget. När mitt KH drog iväg gjorde även ca och mg det. Inga skräck siffror på något vis och inte heller över en natt så jag tror inte att detta har bidragit något. Idag ligger mina värden stabilt på (sedan drygt 1.5 vecka): KH: 7,7 Ca: 420 MG: 1350 No3: 2.5 Po4: 0.012 Så vad ska jag göra nu? Tanken är att imorgon bytta vatten igen. Ett tritontest skickas på måndag. Jag ska även starta en reaktor med kol då jag tog ut kolet under chemi-clean kuren. Har även funderingar på att använda zeolit stenar och po4 media från aquaforest. Dock inte före de att jag kommit igång ordentligt med deras probiotic system. Alla tips mottages. En känsla av panik finns då risken är att levande för ett femsiffrigt belopp mycket väl kan dö. Citera
Lasse Postat 17 september 2016 Postat 17 september 2016 Jag skulle personligen göra så att se till att jag kunde suga ut varje kväll och byta in vatten så mycket som går. Strunta i alla tillsatser. Använda ett basic salt utan massa hokus pokus. Om tillgången på RO vatten motverkar vattenbytena skull jag (om kranvattnet är dugligt) använda kranvatten som komplement så att det går att byta vatten. På de ställen du inte kommer åt - ta en vattenpump och rikta strålen in mot dessa ställen så att mattorna bryts upp. fånga mattorna med häver eller håv. MVH Lasse Citera
m0jjen Postat 19 september 2016 Författare Postat 19 september 2016 On 2016-09-17 at 23:33, Lasse sa: Jag skulle personligen göra så att se till att jag kunde suga ut varje kväll och byta in vatten så mycket som går. Strunta i alla tillsatser. Använda ett basic salt utan massa hokus pokus. Om tillgången på RO vatten motverkar vattenbytena skull jag (om kranvattnet är dugligt) använda kranvatten som komplement så att det går att byta vatten. På de ställen du inte kommer åt - ta en vattenpump och rikta strålen in mot dessa ställen så att mattorna bryts upp. fånga mattorna med häver eller håv. MVH Lasse Har bytt 40% av mitt vatten i 3 etapper (jag har räknat bort de vatten som är nytt och slåss ut av varje byte) med ett salt utan "hokuspokus". Suger varje kväll ut så mycket jag kommer åt ned i en socka i sumpen. Kör tills de att 2 sockor är nästan helt täpta (200 micron sockor). Inga tillsatser utöver balling som nu har gjort en vändning, som lägst var jag nere i 36 ml per dygn av alla 3 behållarna men har de senaste dagarna fått öka och är nu uppe i 60 ml per dygn och det verkar fortfarande gå åt mer än vad jag tillsätter då mitt KH sjunker lite varje dag (ca 1 sträck på salifert sprutan). Ett tritontest gick iväg idag, hoppas att jag får lite mer kött på benet genom det. Förhoppningsvis har jag svaret i slutet av veckan! Har lånat hem ett gammalt mikroskåp från skolan där jag jobbar. Kan nog påstå att det är från stenåldern eller tidig dackefejd. Nedan är bilder på de organismer som utgör finnen mellan skinkorna på mig! Du kan inte tyda mer om dessa @Lasse? Exempelvis vilken typ av cyano Citera
Lasse Postat 19 september 2016 Postat 19 september 2016 Problemet med cyanon (och kanske även dinon) är att de kan använda kemisk krigsföring mot konkurrerande organismer. Vattenbytena och minskningen av biomassan plockar bort mycket av den effekten så att andra organismer kan etablera sig och slåss på lika villkor. Din ökning av balling tyder på att du är inne på rätt spår. Cyanon ser inte ut som spirulina (som är lite skruvad normalt) Kan du få bild med större förstorning? MVH Lasse Citera
m0jjen Postat 19 september 2016 Författare Postat 19 september 2016 Tyvärr inte. Billigt skräp mikroskåp dessvärre! Får fortsätta med vattenbyten och kol i reaktorn har visats sig väldigt effektivt då majoriteten av cyanon o dinon är borta! Citera
m0jjen Postat 21 september 2016 Författare Postat 21 september 2016 Igår hade jag en helkväll med akvariefix. Tog en slang med 8 mm innerdiameter och sög bort all cyano på stenen jag kom åt. Omöjligt att få allt uppenbarligen! Efter det var gjort sög jag ut översta lagret av sandbädden och bytte 60L vatten. Nu kommer jag till min fundering. Jag har massor med detritus i min sand, främst djupare laget. Det råder ju väldigt delade meningar om man ska röra sandbädden alls. Vissa förespråkar att man ska låta den vara helt, andra säger att man ska suga runt den vid vattenbyten. Jag har drygt 3-4 cm djup sandbädd, tanken är att jag ska suga ut lite mer sand och få den att bli ungefär 2-3 cm. Är det fel att suga rent sanden kontinuerligt? Mikrofaunan tar självklart en törn vid rengöringen, men jag är relativt säker på att mina problem härstammar från en näringsladdad sandbädd. Citera
Lasse Postat 21 september 2016 Postat 21 september 2016 Du har ställt miljondollarfrågan. Om jag skulle ha ett problem med cyano och framförallt dino skulle jag överväga att göra ren sanden under själva slaget - och också hålla den ren lite grand in på fredstiden. Sedan skulle jag inte röra den utan låta de goda krafterna ta över MVH Lasse Citera
m0jjen Postat 21 september 2016 Författare Postat 21 september 2016 Så verkar det onekligen vara @Lasse! Jag resonerar som dig tror jag. Om det absolut inte ger med sig tänkte jag ta ut all sand o rengöra och vid ett senare tillfälle introducera den igen. Så att först suga rent sanden på plats är nog skonsammare mot hela ekosystemet och den befintliga faunan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.