Gå till innehåll

Kubikens Nya Tank


Kubiken1891

Rekommenderade inlägg

Tänkte försöka köra lite uppdateringar här om vad som händer med min nya Akvastabil Move 360L + 100L sump.

Än så länge har det inte hänt så mycket mer är att jag fick hit tanken i fredags och lade i 17kg LS i lördags,ska skaffa mer under veckan och försöka få till nån form av ok scape.

Det var nåt fel på rampen så jag ska hämta en ny på fredag samt förhoppningsvis har dom fått in min Maxspect Gyre XF-150 tills dess också så jag kan plocka ur den gamla pumpen som för ett jävla oväsen.

Kollade dom första värdena idag:

Salt: 1,024

KH: 8

PH: 8

Nitrite:0

Nitrate:2

Amonia:0

Kanske lite tidigt för värden redan men är ju alltid kul och se vad som händer.

Behöver man kolla alla dom värdena varje gång el är det nån jag missat (typ fosfat,ca,mg) samt hur ofta ska man kolla i början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTW nån som har nåt tips på en bra app där man kan hålla reda på mätvärden?

Aqua Calculator finns till iPhone/IPad. Men den kostar 95:- om jag inte minns fel. Men den funkar riktigt bra när man kommit igång med den.

Kul med ett Akvastabil! Är själv inne på ett sånt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr hade inte min cirkulationspump kommit in än men jag fick låna en annan så jag får lite snurr på vattnet, returpumpen jag hade liggande klarade inte riktigt få till nån rörelse på vattnet :)

Rampen hade kommit hem ialla fall så nu har jag lite ljus.

Har skaffat lite pvc rör så imorrn ska jag nog försöka mig på att göra nån scape.

Jag kommer troligen fixa lite mer LS under nästa vecka så jag kommer lite närmare dom 45kg jag siktar på.

Värdena ligger stilla:

Salt: 1,024

KH: 8

PH: 8

Nitrite:0,05

Nitrate:2

Amonia:0,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Varit lite dålig på att uppdatera men nu har jag fått både skummare och pump samt lagt i 24kg LS + 10kg levande sand.

Utrustning just nu är:

Akvastabil 360L + 100L sump.

Coral box D700 skummare

Maxspect Gyro XF-150 pump

Akvastabil T5 ramp med MarineHybrid 60% white/40% blue och Reef-Spec Pink rör i.

Akvastabil LED-Unit 1100mm 12x3w White/blue 13000K

ca 41kg LS + 10kg levande sand

returpumpen har jag inte full koll på vad den heter.

Inget levande i tanken än.

värden idag (2 dagar efter nya stenen + sanden)

Salt: 1,025

KH: 8

PH: 8

Nitrite:0,2

Nitrate:2

Amonia:0,8 (beror denna jättehöjning på stenen)

Fosfat: 0

Ska jag göra nåt åt amoniaken el försvinner den om några dagar?

Och så den obilgatoriska bilden :)

post-8922-14468936312787_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amonium kan väll stiga om det är avfall från den nya ls ? Har hört att vatten inte för med sig så mkt bakterier men kan väll inte skada "är själv ny på sg så ta inte mina ord för hårt " men är det din sten du kört från ett annat kar? Annars börjar väll nitrogencykeln om?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora tanken har gått med 17kg i ett par veckor, men för ett par dagar sedan fick jag äntligen hem 24kg till.

Den nya stenen kom direkt från Bali utan uppackning i butik så allt börjar garanterat om igen, just amoniumen gick aldrig upp med dom första 17kg så det är därför jag blidde lite frågande.

Men det är bara att vänta in cykeln och se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mätningen i lördags införskaffades.

10 Nassarius Sp.

10 Turbos (den varianten som kan vända på sig)

5 Eremiter.

Värden idag:

Salt: 1,025

KH: 7

PH: 8

Nitrite:0,05

Nitrate:10

Amonia:0

Fosfat: 0

Imorgon el på onsdag är planen att skaffa:

2 vanliga clowner

2 svarta clowner

1 Doris

1 Gul kirurg.

Kanske nån korall också men det får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade dom planerna också men många säger att om man släpper i några innan så tar dom revir och kan vara lite stöddiga mot dom nya så man skulle försöka släppa i dom i grupp.

Fast dom 2 vanliga kommer flyttas från min lilla Blenny så skulle kunna göra det ikväll så hinner dom gå nån dag innan resten kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...