bslask Postat 26 augusti 2015 Postat 26 augusti 2015 Ingen brådska men om du får tillfälle tar jag tacksamt emot lite bilder på hur du byggde. Den strip jag tittar på ska vara vattentät både vid dioderna samt i ändarna. Ser ut så här: Nu ser ändarna något annorlunda ut än den jag har, men även min strip skulle vara vattentät, men saltvattnet som skvätter upp från ytan, lyckas leta sig in under listen och erodera dioderna från "baksidan"Ska knäppa några kort på min setup, men skulle jag göra om det skulle jag definitivt skaffa en plexiskiva och skydda belysningen med. Citera
DanielSVG Postat 26 augusti 2015 Författare Postat 26 augusti 2015 Oj, det var mycket rengöring. Jag kör "tvättsvampen" och kolfiberpåse (följde med ett 3pack) Enligt akvarie-instruktionen skall kolet bytas 1gång/månad medans svampen varannan månad? (Dock inte samtidigt)Har mycket klart vatten, och skapliga värden.Kanonsnyggt akvarium. Det "inbyggda" består ju egentligen bara av en AquaClear 20 som fungerar i både söt/salt. Alla annan utrustning måste/bör du ju skaffa, extra cirkulationspump, värmare, eventuellt skimmer. Vill inte göra reklam men z o o (punkt) s e har ett riktigt bra pris på karet just nu.Låter som jag borde kunna dra ner ordentligt på filterrengöringen Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 27 augusti 2015 Postat 27 augusti 2015 Nå? Hur har folk löst det med belysningen i akvariet? Gissar att den LED, som för övrigt grr snyggt ljus, inte räcker till. Färdiga "lamp-kit" kostar ju skjortan. Kanske också testar mes les stripes.. Hmm Citera
bslask Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Nå? Hur har folk löst det med belysningen i akvariet? Gissar att den LED, som för övrigt grr snyggt ljus, inte räcker till. Färdiga "lamp-kit" kostar ju skjortan. Kanske också testar mes les stripes.. HmmOm du Googlar lightning fluval edge 46 får du upp en del varianter på hemmabyggen. Rent ljusmässigt så tycker jag att mitt bygge blev riktigt bra, och kompletterat med en plexiskiva så skulle det nog kunna fungera i längden. (Bilder finns i min tråd) Citera
DanielSVG Postat 28 augusti 2015 Författare Postat 28 augusti 2015 Har kollat lite mer på led-lösningar och IP68 det man bör satsa på, vilket lär vara den högsta ratingen som finns på ledstrips med hänsyn till vattentäthet. Till skillnad från IP67 kan 68an sänkas ner i vatten.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
bslask Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Blir spännande. Hur är priserna på IP68 strips? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Labibishi Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Hur starka LED skall man ha då? Vad är lagom utöver den inbyggd? Ett helt hav med alla kelvins och lumens och watts Citera
DanielSVG Postat 29 augusti 2015 Författare Postat 29 augusti 2015 Hur starka LED skall man ha då? Vad är lagom utöver den inbyggd? Ett helt hav med alla kelvins och lumens och watts Ja och det är såna saker jag funderar på också. En tanke jag har är att försöka hitta en kort ledstrip IP68 inom 380 till 420 nm och se vad effekten blir. Tror att de i alla fall kostar flera hundra inklusive adapter.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DanielSVG Postat 29 augusti 2015 Författare Postat 29 augusti 2015 Det jag tänker är att limma fast en liten plexiskiva i L-form fram på svarta lamparmaturen och under den då en ledstrip. Kanske kan va nåt?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 Kör du alla 3 påsar i filtret? Vita, kolen och stenarna? Citera
DanielSVG Postat 30 augusti 2015 Författare Postat 30 augusti 2015 Faktisk ingen av dem. Bara svampen.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 Lagt i levande sten och sand mitt akvarie. Vattnet är dock sjuuuukt "mjölkigt". Läser på forum att skummaren tar hand om detta.. Men jag har ju ingen. Är det bara att låta det vara och göra ett vattenbyte snart? Citera
DanielSVG Postat 30 augusti 2015 Författare Postat 30 augusti 2015 Sköljde du sanden innan?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 Nej .. Det stod på förpackningen att man inte "behöver" göra det och personalen i butiken sa att man då kan förstöra meningen med levande sand. Typ skölja ur bakterier och ev. levande organismer.. Kändes rimligt. Citera
DanielSVG Postat 30 augusti 2015 Författare Postat 30 augusti 2015 Okej så det va levande sand. Då förstår jag. Nä den ska man ju inte skölja vad jag hört. Då lägger sig mjölkigheten säkert inom kort. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 base, we got movement. Första tinget som "lever" i mitt akvarie. Supermini nano-stjärna.. Kul Citera
DanielSVG Postat 30 augusti 2015 Författare Postat 30 augusti 2015 Coolt! Man kan även skymta en sten i bakgrunden . Det tar sig!Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Noxy Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 Bara att ta det lungt. Vattnet kommer bli kristal klart efter någon dag. Sen kommer du se ett flertal djur från stenarna Citera
DanielSVG Postat 31 augusti 2015 Författare Postat 31 augusti 2015 Mitt akvarium har varit igång cirka 3 veckor nu och det verkar som stenarna börjar förändras, mer färger och ökad utbredning av korallalger.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DanielSVG Postat 31 augusti 2015 Författare Postat 31 augusti 2015 Tillkommit lite grönaktigt på en av stenarna. Jag vet inte om det är negativt eller positivt.Någon som vet? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DanielSVG Postat 31 augusti 2015 Författare Postat 31 augusti 2015 Turbosniglarna jobbar på och har successivt börjat hitta till akvariets alla delar. Just nu högst uppe på stenpartiet.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DanielSVG Postat 31 augusti 2015 Författare Postat 31 augusti 2015 Svampen som växer i främre delen av akvariet har också fördubblats i storlek och verkar trivas.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 31 augusti 2015 Postat 31 augusti 2015 Snyggt. Kul att det växer till sig. Jag vade för bråttom igår. Mitt vatten är nu mycket mer klart och allt ser bra ut. Hur länge väntade du med turbosniglarna? Citera
DanielSVG Postat 31 augusti 2015 Författare Postat 31 augusti 2015 Ja nu ser det bättre ut! Jag väntade 2 veckor och under den tiden mätte jag för nitrit och fick aldrig några värden på det. Har du limmat stenarna? Ser snyggt ut med den båge du verkar ha byggt upp.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Labibishi Postat 1 september 2015 Postat 1 september 2015 Faktiskt inte! Lyckades bara stapla och luta dem mot varann. En större sten med formen av ett kycklingben gjorde att der var lätt att få till den lilla passagen under . Köpte en till liten levande sten idag. Tillsatte även lite biodegrader.Vattnet är nästan kristalklart nu! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.