Gå till innehåll

Blåsalger...


Speedster

Rekommenderade inlägg

Vanliga blåsalger har jag hört talas om och också haft 1 eller 2, men de småstenarna som de satt på har jag slängt ut.

Dessa (på bilden) har jag hela tiden haft ca 6 mån, men de förökar sig väldigt långsamt. De har väl vuxit ungefär ½ cm på ett halvår sen jag fick stenen. Nu är omkretsen mindre än 2 cm ungefär.

Vad tror ni det är?

post-1559-1446891232191_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade "riktig" vallonia på en mindre sten innan o den fick man ju ta ur o skrubba en gång i veckan, den här har alltså växt till sig ca ½ cm på ett halvår. Riktig valonia växer ju som ogräs o ser inte alls snygg ut. Denna har ju inte heller några runda bollar som de brukar ha. Men det kanske är vallonia iallafall?

Jag hade gärna haft en kirurg, men mitt kar är på 170 liter så det kanske är lite litet. Annars vilken rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just den där vallonian brukar ju inte sprida sig på samma sätt som kulorna, så jag tror inte du behöver ha nån panik.

Dom brukar ju vara lätta att ta bort för hand dessutom, så det är kanske att gå över ån efter...., att skaffa nåt djur bara för att få bort dessa.

förresten speedster, det här med att ta upp och skrubba, är enligt min mening det absolut sämsta man kan göra i algbekämpnings-syfte - det blir bara sju resor värre!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kanske någon krabba hade suttit fint i akvariet. Men funkar de med vanliga putsarräkor?

Jag hade 2 mindre stenar som var 5 cm i diameter. En av dem skrubbade jag rejält och den andra slängde jag ut. Den jag skrubbade har det inte återkommit några valina bubblor på.

Hehe... låter som jag har hur mycket valonia som helst. Men just nu är de bara de lilla på bilden som jag egentligen inte reflekterat över tidigare. Men slängde ut en fråga iallafall. Ser det inte som något jätteproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur bra är Foxfacen på att käka valonian? Jag har fått rätt mycke valonia sista tiden och behöver kanske nåt till nästa kar....

Har iofs en ny skummare+UV men nåt som tar det som finns hade vart bra. Har oxo investerat i två mithrax men dom verkar inte direkt intresserade av valonian utan ser mest ut att käka andra alger.

Får väl köpa nytt osmosfilter i samma veva.....

Varför väljer man en sån billig hobby?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bra är Foxfacen på att käka valonian? Jag har fått rätt mycke valonia sista tiden och behöver kanske nåt till nästa kar....

Har iofs en ny skummare+UV men nåt som tar det som finns hade vart bra. Har oxo investerat i två mithrax men dom verkar inte direkt intresserade av valonian utan ser mest ut att käka andra alger.

Får väl köpa nytt osmosfilter i samma veva.....

Varför väljer man en sån billig hobby?

Min foxface (Lu Valpinus) rör inte de bubblorna på någon halvcentimeter. Innan jag skaffade den så fick jag "damsuga" bort bubblor varannan vecka. Nu får jag ta någon enstaka någon gång som den har missat. M a o så tar den det mesta av de nya som uppkommer. Och petar man hål på de som finns så käkar den upp "slamsorna"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...