Gå till innehåll

Aktivt kol, ROX 0.8 motsvarighet.


Axxe

Rekommenderade inlägg

Kör man med kol hela tiden så ska man ha långtidskol, pelletsform.

Det så kallade panikkolet är mindre granulat och tar upp gifter snabbare och mättas snabbare med, används bara några få dagar innan det behöver bytas, mao om det behövs tas bort skit ur vattnet snabbt.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vertex hittade jag som har kol i ROX 0.8 standard, är ute efter den lilla pelletsstorleken o hårdheten samt den höga upptagningsförmågan. Har inget kar igång nu utan vill bara veta hur man får tag i motsvarande kol här i Europa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jag som döpt mina aktiva kol till månadskol och panikkol.

Månadskol är pelleterat i lite grövre stavar och skall vid normal användning bytas en gång per månad.

Panikkolet är stavar på ungefär 1,5 mm diameter och kan mättas på mindre än en vecka. Men det har snabb upptagning och lämpar sig främst vid insatser på grund av att djur dött och vattnet riskerar bli dåligt / innehåller gifter från de döda djuren.

Namnen var så bra att de har anammats av andra och det är helt OK för mig men då kan jag inte garantera deras egenskaper.

(Fast det gör nog deras leverantörer).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...