Kulin Postat 2 september 2015 Postat 2 september 2015 DÄ var det Àntligen dags.Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gÄngen blev det ett 530 liters akvastabil mkII.sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt hÀr innan jag börjar sagan om akvariets födelse.Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump.Skummare: Aqua C EV120Cirkulation: 2x Jebao RW8Returpump. Sicce syncra 4.0ATO: Aqua medic niveaumatDoserpump: Ati 6 kanals.Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5 Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 SÄ hÀr trevligt sÄg det ut nÀr det Àntligen var dags att ge sig pÄ uppgraderingen. Var livrÀdd för att börja bryta och rycka i alla fina koraller...men men... har inte sÄ mycket val.inte riktigt sÄ vackert lÀngre...Och dÀr var det tomt....bye bye 240 Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 med prylar överallt var det inte helt lÀtt att fÄ ordning pÄ allt..men till slut fick vi lyft dit det tunga fanskapet.sÄ hÀr lÄngt kom jag dag 1, innan energin i kroppen var heeeelt slut Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 PÄ tisdagsmorgonen bar det ivÀg ner till Kungsbacka för att komplettera med lite sand och salt. Blir och testa ATI denna gÄngen.det dÀr roliga som tar evigheter....skölja sandeni med sanden.... men vÀnta nu.....du menar vÀl inte att det stÄr koraller i akvariet? Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 jo,...ungefÀr hÀr, 1 dygn efter att jag flyttat koraller och fisk över till 2 stora plastbaljor hÀnder nÄgot i den ena... det börjar lukta apa och man ser att koraller börjar att vitna....i balja 2,....inga problem alls.för att ha nÄgon chans att rÀdda livet pÄ korallerna slÀnger jag i sÄ mycket som möjligt i baljan som ser bra ut och resten i akvariet.jag tror att doppvÀrmaren Àr boven till dramat....för hög och svajjig temp... och sen flytten till akvariet blev för mycket för mÄnga koraller...sÄ i skrivande stund har 6 Acroporor och 1 pocillopora(fraggar och ett par kolonier) lÀmnat in samt 2 huvuden Euphyllia Gold torch samt 1 putsarrÀka. Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 en tidigare blÄ acropora visar hur missnöjd han Àr med livet...euphyllia Goldtorch Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 hÀr ligger fisk och resten av korallerna och har det bra... sÄ lÀnge allt ser bra ut dÀr sÄ fÄr de stanna. Hoppas att akvariet klarnar upp och ser bÀttre ut sÄ fort som möjligt Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 och hÀr Àr jag just nu.... aquascape nÄgot sÄ nÀr fÀrdig....lite smÄfix kvar....men det kommer under resans gÄng Citera
Kulin Postat 4 september 2015 Författare Postat 4 september 2015 Byggt mig en enkel ljusramp... samt nÀstan fÀrdig med scape... saknas lite stenar som har koraller pÄ sig... det blir lördagens pyssel Citera
Kulin Postat 17 september 2015 Författare Postat 17 september 2015 Akvariet tuffar pÄ. lÄter det stÄ ifred och stabilisera sig dÄ uppstarten blev ganska stressad.... inga fler koraller har dött iaf, och de som finns i akvariet börjar sÄ smÄtt fÄ tillbaks sina fÀrger...Till helgen hoppas jag fÄ upp den riktiga belysningen (leds och t5) kör bara 4x 80w T5 just nu...Dagens vÀrden:salt 1.025temp 25KH 7.7(ökade balling)CA 390 (ökade balling)mg 1230 No3 2.5-5Po4 - kaaaaaanske liten blÄ nyans i vattnet ... Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 InsÄg precis att jag Àr vÀrldens sÀmsta pÄ att hÄlla min egna trÄd uppdaterad....skall försöka sammanfatta vad som hÀnt de senaste mÄnaderna... har fÄtt upp min belysning riktigt, kör för tillfÀllet pÄ 3 st MarsAqua 165W ledramper... skall testa lite olika varianter med led/t5 byggen inom kort Ä se vad jag skall hitta pÄ.... Det har tillkommit en hel del koraller och fisk i karet sen det startades igÄng....Àr vÀl lika bra att lista vad som finns i burken idag: Zebrasoma flavescensAcanthurus olivaceusPomacanthus imperatorCentropyge Potterisiganus virgatus2 clownerChrysiptera hemicyaneaWetmorella Nigripinnata 2 boxarrÀkor1 sexy shrimpÄ mÀngder med sniglar o sjöstjÀrnor Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 TeknikmÀssigt anvÀnder jag just nu följande:CIrkulation:2x jebao RW81 st Tunze 61051 4000l/h returpump Deltec MCE500 skummareATI 6 kanals doserpump (CA, KH och vodka)Tunze ATOReaktor till Aktivt kol Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Vad gÀller koraller har det vÀxt pÄ bra, vissa arter lite för bra, sÄ jag har ganska stora kolonier av koraller jag kanske egentligen inte Àr sÄ sugen pÄ att ha men det Àr ju ett angenÀmt problem ...heheInriktningen gÄr mer och mer över pÄ acropora och montipora.har tyvÀrr inga bra kvalitetsbilder sÄ jag skall försöka posta lite olika ifrÄn mobilen. Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Skickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk 1 Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Skickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk 3 Citera
Rameau Postat 6 januari 2016 Postat 6 januari 2016 Ser ju toppen ut det dÀr, kan ju aldrig bli för mycket acropora Citera
Kulin Postat 7 januari 2016 Författare Postat 7 januari 2016 oh nej absolut inte  blev ytterligare en ny idag. Och Àven ett tritontest som fÄr skickas in i början av nÀsta vecka skall bli riktigt intressant Ä se..MÀtte lite idag: MG: 1350Nitrat 2.5Fosfat 0.04 senast jag mÀtte CA och KH var det 440 / 8.6 (ett par dagar sen)sÄ blir riktigt intressant att se jÀmförelsen med riktigt test. Blev Àven en mithraxkrabba som skall fÄ kÀka pÄ en invasion av bubbelalger....mummel... 1 Citera
Stiffe Postat 8 januari 2016 Postat 8 januari 2016 Ser lÀckert ut......trodde jag aldrig nÀr jag hade mitt dito 360 liters. Förstod dÄ iofs inte vad LED-belysning kan göra:) Ska bli intressant att se vad dina Ledramper kommer betyda. 1 Citera
Kulin Postat 18 januari 2016 Författare Postat 18 januari 2016 fick tritontestet idag....ett par överraskningar, men mestadels ungefÀr vad jag gissat mig till.... silikat och koppar för att jag anvÀnder kranvatten.... siffrorna pÄ testet ser ju vÀrre ut Àn det egentligen Àr dock.... silikatet motsvarar vÀl 0.4ppm tror jag...och det Àr ju inte vansinnigt högt trots allt sen var det ett par frÄgetecken som jag Àr osÀker pÄ hur det kommit till.... Aluminium (mat?), Barium (salt?),  JÀrn ch nÄgra andra Àmenn  gissar jag kan ha att göra med högre tillsÀttning av spÄrÀmnen Àn ÄtgÄng...dÄ man inte mÀter dessa i övrigt rullar det pÄ fint...byggt en huv till karet, skall försöka fÄ dit lite mer grejer i veckan...sÄ fÄr Äterkomma om det tritontest januari.pdf Citera
hansson_1985 Postat 18 januari 2016 Postat 18 januari 2016 Hej!  Har du aluminium stag över karet? Kan vara boven men det ser ju inte ut som att det Àr nÄn fara om man tittar pÄ dina koraller. Citera
Kulin Postat 19 januari 2016 Författare Postat 19 januari 2016 det har jag faktiskt... och nÀr jag sökte runt lite efter vad som Àr en vanlig bov till aluminium hittade jag att fiskmaten faktiskt innehÄller det till viss del. det Àr ju inga extrema mÀngder jag har har...sÄ bÄda dessa faktorer kan ju spela in. nÀ, vÀrdena Àr inget jag "oroar" mig över.... mer att det ger en fingervisning till vad som skulle kunna vara tokigt om nÄtt börjar kÀnnas off  Citera
Kulin Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Skickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Kulin Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 HÀnt en hel del sen man postade hÀr senast ser jag Byggt en huv och kompletterat med 2 st t5or... gjort mig av med en del koraller och en del har tillkommit... Blev en liten miss hÀr i veckan dÀr calcium ballingen tog slut o innan jag mÀrkte det hade det droppat ner till 370... 2 koraller ser ut att misströsta lite.. dock kom cyanon som ett brev pÄ posten med svajande vÀrden sÄ nu Àr det vackert lila pÄ botten... nÄja.. det försvinner nog snart I övrigt sÄ flyter det pÄ fint... vÀxer utav helsikke... dock blir man lÀtt lite hemmablind Skickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Kulin Postat 7 april 2016 Författare Postat 7 april 2016 En korall som var tvÄ smÄ mossgröna grenar nÀr jag fick den för ett knappt Är sedan Skickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Holm-Alexander Postat 7 april 2016 Postat 7 april 2016 hur har du byggt huven? har sjÀlv ett mkII 360l o e sugen pÄ och bygga en liknande huv till mitt kanske ngr bilder? Skickat frÄn min SM-G920F via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.