Kulin Postat 2 september 2015 Postat 2 september 2015 Då var det äntligen dags.Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII.sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse.Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump.Skummare: Aqua C EV120Cirkulation: 2x Jebao RW8Returpump. Sicce syncra 4.0ATO: Aqua medic niveaumatDoserpump: Ati 6 kanals.Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5 Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 Så här trevligt såg det ut när det äntligen var dags att ge sig på uppgraderingen. Var livrädd för att börja bryta och rycka i alla fina koraller...men men... har inte så mycket val.inte riktigt så vackert längre...Och där var det tomt....bye bye 240 Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 med prylar överallt var det inte helt lätt att få ordning på allt..men till slut fick vi lyft dit det tunga fanskapet.så här långt kom jag dag 1, innan energin i kroppen var heeeelt slut Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 På tisdagsmorgonen bar det iväg ner till Kungsbacka för att komplettera med lite sand och salt. Blir och testa ATI denna gången.det där roliga som tar evigheter....skölja sandeni med sanden.... men vänta nu.....du menar väl inte att det står koraller i akvariet? Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 jo,...ungefär här, 1 dygn efter att jag flyttat koraller och fisk över till 2 stora plastbaljor händer något i den ena... det börjar lukta apa och man ser att koraller börjar att vitna....i balja 2,....inga problem alls.för att ha någon chans att rädda livet på korallerna slänger jag i så mycket som möjligt i baljan som ser bra ut och resten i akvariet.jag tror att doppvärmaren är boven till dramat....för hög och svajjig temp... och sen flytten till akvariet blev för mycket för många koraller...så i skrivande stund har 6 Acroporor och 1 pocillopora(fraggar och ett par kolonier) lämnat in samt 2 huvuden Euphyllia Gold torch samt 1 putsarräka. Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 en tidigare blå acropora visar hur missnöjd han är med livet...euphyllia Goldtorch Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 här ligger fisk och resten av korallerna och har det bra... så länge allt ser bra ut där så får de stanna. Hoppas att akvariet klarnar upp och ser bättre ut så fort som möjligt Citera
Kulin Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 och här är jag just nu.... aquascape något så när färdig....lite småfix kvar....men det kommer under resans gång Citera
Kulin Postat 4 september 2015 Författare Postat 4 september 2015 Byggt mig en enkel ljusramp... samt nästan färdig med scape... saknas lite stenar som har koraller på sig... det blir lördagens pyssel Citera
Kulin Postat 17 september 2015 Författare Postat 17 september 2015 Akvariet tuffar på. låter det stå ifred och stabilisera sig då uppstarten blev ganska stressad.... inga fler koraller har dött iaf, och de som finns i akvariet börjar så smått få tillbaks sina färger...Till helgen hoppas jag få upp den riktiga belysningen (leds och t5) kör bara 4x 80w T5 just nu...Dagens värden:salt 1.025temp 25KH 7.7(ökade balling)CA 390 (ökade balling)mg 1230 No3 2.5-5Po4 - kaaaaaanske liten blå nyans i vattnet ... Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Insåg precis att jag är världens sämsta på att hålla min egna tråd uppdaterad....skall försöka sammanfatta vad som hänt de senaste månaderna... har fått upp min belysning riktigt, kör för tillfället på 3 st MarsAqua 165W ledramper... skall testa lite olika varianter med led/t5 byggen inom kort å se vad jag skall hitta på.... Det har tillkommit en hel del koraller och fisk i karet sen det startades igång....är väl lika bra att lista vad som finns i burken idag: Zebrasoma flavescensAcanthurus olivaceusPomacanthus imperatorCentropyge Potterisiganus virgatus2 clownerChrysiptera hemicyaneaWetmorella Nigripinnata 2 boxarräkor1 sexy shrimpå mängder med sniglar o sjöstjärnor Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Teknikmässigt använder jag just nu följande:CIrkulation:2x jebao RW81 st Tunze 61051 4000l/h returpump Deltec MCE500 skummareATI 6 kanals doserpump (CA, KH och vodka)Tunze ATOReaktor till Aktivt kol Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Vad gäller koraller har det växt på bra, vissa arter lite för bra, så jag har ganska stora kolonier av koraller jag kanske egentligen inte är så sugen på att ha men det är ju ett angenämt problem ...heheInriktningen går mer och mer över på acropora och montipora.har tyvärr inga bra kvalitetsbilder så jag skall försöka posta lite olika ifrån mobilen. Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 1 Citera
Kulin Postat 6 januari 2016 Författare Postat 6 januari 2016 Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 3 Citera
Rameau Postat 6 januari 2016 Postat 6 januari 2016 Ser ju toppen ut det där, kan ju aldrig bli för mycket acropora Citera
Kulin Postat 7 januari 2016 Författare Postat 7 januari 2016 oh nej absolut inte blev ytterligare en ny idag. Och även ett tritontest som får skickas in i början av nästa vecka skall bli riktigt intressant å se..Mätte lite idag: MG: 1350Nitrat 2.5Fosfat 0.04 senast jag mätte CA och KH var det 440 / 8.6 (ett par dagar sen)så blir riktigt intressant att se jämförelsen med riktigt test. Blev även en mithraxkrabba som skall få käka på en invasion av bubbelalger....mummel... 1 Citera
Stiffe Postat 8 januari 2016 Postat 8 januari 2016 Ser läckert ut......trodde jag aldrig när jag hade mitt dito 360 liters. Förstod då iofs inte vad LED-belysning kan göra:) Ska bli intressant att se vad dina Ledramper kommer betyda. 1 Citera
Kulin Postat 18 januari 2016 Författare Postat 18 januari 2016 fick tritontestet idag....ett par överraskningar, men mestadels ungefär vad jag gissat mig till.... silikat och koppar för att jag använder kranvatten.... siffrorna på testet ser ju värre ut än det egentligen är dock.... silikatet motsvarar väl 0.4ppm tror jag...och det är ju inte vansinnigt högt trots allt sen var det ett par frågetecken som jag är osäker på hur det kommit till.... Aluminium (mat?), Barium (salt?), Järn ch några andra ämenn gissar jag kan ha att göra med högre tillsättning av spårämnen än åtgång...då man inte mäter dessa i övrigt rullar det på fint...byggt en huv till karet, skall försöka få dit lite mer grejer i veckan...så får återkomma om det tritontest januari.pdf Citera
hansson_1985 Postat 18 januari 2016 Postat 18 januari 2016 Hej! Har du aluminium stag över karet? Kan vara boven men det ser ju inte ut som att det är nån fara om man tittar på dina koraller. Citera
Kulin Postat 19 januari 2016 Författare Postat 19 januari 2016 det har jag faktiskt... och när jag sökte runt lite efter vad som är en vanlig bov till aluminium hittade jag att fiskmaten faktiskt innehåller det till viss del. det är ju inga extrema mängder jag har har...så båda dessa faktorer kan ju spela in. nä, värdena är inget jag "oroar" mig över.... mer att det ger en fingervisning till vad som skulle kunna vara tokigt om nått börjar kännas off Citera
Kulin Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Kulin Postat 4 mars 2016 Författare Postat 4 mars 2016 Hänt en hel del sen man postade här senast ser jag Byggt en huv och kompletterat med 2 st t5or... gjort mig av med en del koraller och en del har tillkommit... Blev en liten miss här i veckan där calcium ballingen tog slut o innan jag märkte det hade det droppat ner till 370... 2 koraller ser ut att misströsta lite.. dock kom cyanon som ett brev på posten med svajande värden så nu är det vackert lila på botten... nåja.. det försvinner nog snart I övrigt så flyter det på fint... växer utav helsikke... dock blir man lätt lite hemmablind Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Kulin Postat 7 april 2016 Författare Postat 7 april 2016 En korall som var två små mossgröna grenar när jag fick den för ett knappt år sedan Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 2 Citera
Holm-Alexander Postat 7 april 2016 Postat 7 april 2016 hur har du byggt huven? har själv ett mkII 360l o e sugen på och bygga en liknande huv till mitt kanske ngr bilder? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.