Gå till innehåll

Nixons Gamla 500+


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Karet

Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen).

Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter.

Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter ;)

Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den...

Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg.

Teknik

Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är kina led´s modeller.

Moddning av dessa kommer nog ske då 165w varinterna har lite väl mycket rött och 470m blått, o jag hade helt klart heldre sett 445-455nm.

Pumparna är tunzes 6055/6095 inbyggda i bakgrunden som är ett hemmabygge med Ls och faunamarine reef foam.

Revpelarna är gjorda av torr sten kapad med bågsåg medan delarna hålls ihop med pvc rör.

Bilder

Bilderna är en liten gott o blandat mix med allt möjligt...

post-2702-14468936328234_thumb.jpg

post-2702-14468936328493_thumb.jpg

post-2702-14468936327751_thumb.jpg

post-2702-14468936327921_thumb.jpg

post-2702-14468936328088_thumb.jpg

post-2702-14468936328379_thumb.jpg

post-2702-14468936328688_thumb.jpg

post-2702-14468936328978_thumb.jpg

post-2702-14468936329161_thumb.jpg

post-2702-14468936329382_thumb.jpg

post-2702-14468936329511_thumb.jpg

post-2702-14468936330196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, roligt att ni är lite förväntansfulla ;)

Skall se lite hur jag skall lägga upp frammfarten i tråden, blir kanske lite bit för bit när det kommer till teknik osv och så skall jag försöka få fram lite bilder till det hela.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten teaser med några Acron ;), får ta mer bilder när jag har vettigare ljus så kameran ser mer än bara blått.

Idag blev det dock 4 pigga Bangaier från Triton, 3 av dom käkade direkt och den fjärde kommer nog igång snart, dom har trots allt hela fraggkaret för sig själva.

post-2702-14468936394623_thumb.jpg

Har förövrigt slagits med kalkreaktorn idag och börjat allvarligt fundera på att hosta upp stålarna för en shuran eller nåt annat vettigt.

Min reaktor verkar vara lite känslig för grovlek på media och så verkar den ha svårt att lösa upp co2 ordetligt.

Detta märker jag då den börjar ansamla gas eller får svårt att reducera ph ordentligt, som följd så har den bara 15 i kh ut.

DIY mupp som man är så tänkte jag bygga en co2 reaktor till kalkreaktorn som löser upp både inkommande och ansamlad gas.

Iden är rätt enkel, en reaktor(40/50 rör eller liknande 50-60cm) med en egen liten pump som matar vatten och gas i hög hastighet över små biobollar.

Jag tänkte koppla in den på gasrecirkuleringen i reaktor så all gas går via den samt att konstruktionen hindrar oupplöst gas från att gå vidare.

I första hand blir det dock att testa lite ny grov media som kommer i veckan o se om det ger önskat utfall...

Sen finns det en liten extra bild på nåt annat jag jobbar på, det är en modell till en gjutform(dvs en representation av vad man sen får ut ut formen) men kan någon lista ut vad det skall bli i slutändan?

//NiXoN

post-2702-14468936394398_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Ted det är helt klart att flertalet piskar mig mot Acro hållet, måste bara hitta lite småfraggar på roliga arter att börja med ;)

Lösningen var tilltänkt för knappar, har en del rasta som växer väl och jag tycker dom är eländiga o fragga på så det vore enklare o låta dom göra det hela själva.

Skall bara se om jag kan hitta någon bra cement att börjas med, håller nu på med prototypsmodellen och gjuter i engångsformar innan jag gör en riktig silikonform.

Acans har jag förvisso fortfarande en hel del av men visst det blir inte så mycket av den varan i stora burken, petar väl in några fraggar i mörkare områden bara för att fylla ut ;)

Men du gav mig dock en ide om att bygga en liknande historia för acans, den kommer dock bli tvådelad och lite krångligare....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vart på träffen på Triton vilket var trevligt, blev en näve mindre fraggar bland annat en ny red planet som jag alltid haft ett konstigt förhållande med.

I regel så skaffar jag en fragg som växer som bara attan och sedan ställer jag till med någon form av RTN/STN event som bara drabbar den men lämnar övriga acron i fred...

Tog även ett par lovande kandidater som inte såg så häftiga ut för tillfället men som jag har förhoppningar kring baserat på tidigare erfarenhet och viss antydan till färger.

Det blev även ett par montifraggar av olika encrusting varianter samt en mysteriefragg som jag skall försöka ta en bild på...

Samtliga doppades med en rätt kraftig dopp utan att jag fann någon ohyra vilket är riktigt trevligt:smiley20:

Fraggstensprojektet har kommit en bit nu, en testgjutning av modellen påvisade vissa tekniska problem med gjutningsprocessen vilka skall åtgärdas.

Jag har fått tag på en säck med vad jag anser är lämpligt cement, 25kg är dock en hel del mer än vad jag hade önskat köpa men o andra sidan kan jag misslyckas några gånger nu...

Skall försöka få fram en bra modell som kompenserar för hur materialet eventuellt ändras i dimension vid gjutning och efter att det är klart så är nästa steg att beställa 2 komp-silikon för formgjutning.

Alginatsmeten jag använt nu kan endast klara av en gjutning innan den är förbrukad...

Kalkreaktorn ser lite lovande ut nu med ett par mindre modifieringar.

Jag bytte ut mediat mot grov sten från aquaristic.net som är kring 4cm+ samt så plockade jag bort en filtekudde från botten(insåg att den var helt onödvändig)

Dom två åtgärderna har minskat mängden co2 som fastnar i reaktorn samt ökat flödet drastiskt.

Kommer dock att få en del po4 från stenen då jag inte orkade laka ur den mer än över natten och vattnet vart lite sisådär...

Utöver detta så har jag lagt in ett litet filterhus med minibiobollar på co2-återvinningsröret vilket hjälper till att lösa upp gasen.

Återstår o se om jag lyckas få ut mer kh på utflödet nu när jag sänkt ph till 6,4-6,5.

Hela systemet ser dock ut som en pundarrigg för att koka nåt olagligt så får jag funktion på det hela så är det städning som gäller.

Väntar med bygget av co2 reaktor ifall detta skulle räcka...

Fraggkaret

Bangaierna sambon inhandlade för någon vecka sen har resulterat i ett par och en ensam utstött stackare, hans polare matvägrade från dag 1 och jag fick aldrig fart på den.

Utöver detta så har jag börja lägga upp lite planer för modifieringar i systemet, en ide är mirace mud, lite obskyrt och flummigt men var är inte fraggkar till för om för små experiment.

Systemet bygger på ett algrefugium med en mineralrik botten som består av någon form av leraktig massa.

http://www.ecosystemaquarium.com/products/marine/miraclemud/miracle-mud/

Frågan är om jag verkligen behöver så mycket som dom anger med en så lätt belastning som jag har i mitt fraggsystem?

Jag kör redan chaeto så detta är nästa steg i att göra en mer estetiskt snygg refugiedel...

Men som en öppen fråga vad tror ni om Miracle mud? Tv-shop eller en helt saklig och funktionell produkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...