Gå till innehåll

Phosfat


kocknick

Rekommenderade inlägg

Gått från 100L salt till 450L.. och det har väl snurrat på i karet nu i snart 2 månader. I mitt teknikhörn harjag slängt ner 1 påse phosfat remover (tropic marins elimi-phos) har i princip inge phosfat i karet nå mer. Ska man alltid ha en i tänker jag? Samma gäller med aktivkol påsarna.. tacksam för svar!

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du noll i fosfat, så kan du lösa det på 2st sätt första ta ur fosfat absorven .

alt 2 mata korallerna med mat/amino motsv.dock ligger man sällan på helt noll då Hannah checker har en fel marginal på 0,004!

mäter du med salifert är den på tok för oprecis !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du noll i fosfat, så kan du lösa det på 2st sätt första ta ur fosfat absorven .

alt 2 mata korallerna med mat/amino motsv.dock ligger man sällan på helt noll då Hannah checker har en fel marginal på 0,004!

mäter du med salifert är den på tok för oprecis !

Ok! Får ta göra det, börja mat dom. Och fosfat ligger mellan 0004 eller 01 eller snäppet högre med saliferts, tycker den är väldigt svårläst. Får fixa Hannah helt enkelt! Tack för snabbt svar!

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du noll i fosfat, så kan du lösa det på 2st sätt första ta ur fosfat absorven .

alt 2 mata korallerna med mat/amino motsv.dock ligger man sällan på helt noll då Hannah checker har en fel marginal på 0,004!

mäter du med salifert är den på tok för oprecis !

Tips på amino?

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tidigare var det iaf så att om man har utslag på saliferts fosfattest så har man fosfat! kan ha ändrats och att deras fosfattest har blivit bättre.?!

Så kan det vara.. men tycker fortfarande att kola färgschema är klurigt.. inte så att det jag får fram liknar färgen på pappret med 100%. Men du säger ayy eftersom jah får utslag på lite fosfat ska jag inte mata mina koraller?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att man har brist på fosfat är inte nåt jag anser man kan göra ned ett salifert test, jag har jämfört det några gånger med min hanna mätare och korallernas utseende(spec. färger på acron).

Min erfarenhet är att vissa skarpare test(Macherey-Nagel) börjar först mäta där salifert redan visar 0, det finns såklart dom som inte håller med mig där men jag förlitar mig hellre på mina praktiska experiment i mina egna kar.

Man kan såklart mata koraller även om man inte har ultra låga värden men jag ser inte det som så viktigt, bästa är att ha stabila värden och lämpligt med ljus o flöde och inte hälla i olika häxblandningar/foder(det kan man börja med när det går för bra o allt börjar bli tråkigt).

Finns såklart undantag även där om man kör någon specifik metod eller så...

När det kommer till din ursprungliga fråga så skulle jag säga att kol fungerar för det mesta men remover beror helt på behov.

Hur du matar, vad du har för filtersystem och hur stor biomassa av koraller du har och då tänker jag på kar med ingen synlig sten för verklig verkan ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...