Gå till innehåll

Ledsen Zoanthus???


bigfish

Rekommenderade inlägg

Skaffat en Zoanthus "Tequilla-Sunrise" för en vecka sedan och jag tycker den börjar se lite ledsen ut??? Det jag sett är att min Centropyge bicolor har varit där och "nopprat" några gånger!

Skivanemonerna, Euphyllian och Homophyllia australis trivs och frodas.

Vattenvärdena;

Salthalt; 1,025

Ph; 8,1

Mg;1320

Alk; 8,3

Ca; 430

PO4; 0,00

NO3; 12,5

NO2;0,00

Temp; 25

Det kanske inte är nåt att oroa sig för men jag vill hellre förekomma än att det blir försent att ändra nåt. Tips tas gärna emot för att få den att "blomma ut" lite mer?

Första bilden för en dag sedan, sista bilden idag??

post-9007-14468936332177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sitter högst av alla koraller och borde få ganska bra ljus.

post-9007-14468936334062_thumb.jpg

Däremot kollade jag efter ljuset släckts och upptäckte en svart typ avlång snigel (dart vader?) på samma sten som kröp fram. Vet inte vad det va, och den va så liten så den va svår att få på bild. Va kan de va?? Har kanske inte nåt å göra med att Zoanthusen mår lite kass. Idag ser den faktiskt ännu ledsnare ut. Allt ser ut att krympa på den. Dom andra korallerna, anemonerna mår hur bra som helst!

Har heller ingen skivanemon eller annat bredvid, så det kan inte heller bero på "grannsämja"!!

Kanske den är höjdrädd??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sitter högst av alla koraller och borde få ganska bra ljus.

[ATTACH=CONFIG]129077[/ATTACH]

Däremot kollade jag efter ljuset släckts och upptäckte en svart typ avlång snigel (dart vader?) på samma sten som kröp fram. Vet inte vad det va, och den va så liten så den va svår att få på bild. Va kan de va?? Har kanske inte nåt å göra med att Zoanthusen mår lite kass. Idag ser den faktiskt ännu ledsnare ut. Allt ser ut att krympa på den. Dom andra korallerna, anemonerna mår hur bra som helst!

Har heller ingen skivanemon eller annat bredvid, så det kan inte heller bero på "grannsämja"!!

Kanske den är höjdrädd?? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på Sctutus.

Du har så rätt så!! Scutus unguis och är nästan 100% säker på att det är den jag såg, och på samma sten som knapparna. Ingen kul matlista hade den heller.

Alger, korall (polyper).

Försökt att hitta den igen, så jag kan plocka ur den ur karet. Men den är som bortblåst. Verkar vara enklare att se den när lyset är släkt. Så nu blir det nattsärk, ficklampa och harpun för att åtgärda "snyltgästen" i natt.

För övrigt så har knappkorallen helt "stängt dörrn". Dragit in allt och deppat ihop totalt. Verkar ha samma självförtroende som Sveriges Fotbollslandslag för tillfället.

Vet inte om det finns nåt annat sätt att bli av med Scutusen, än mekanisk jakt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge, i åratal haft flera Scutus i mitt stora kar utan att se någon skada på blandade stenkoraller. Jag har också haft dem i ett annat kar med mjukisar, knappar och skivanemoner också utan något synligt problem. Jag ser dem som nyttodjur som tyvärr sitter gömda under dagen men äter sina alger på natten. Nu har jag flera små i ett kar med Euphyllia och mjukisar där de mest är på glasbotten eller fraggstenar. Jag har aldrig sett dem uppe på korallvävnad. Men de kan gå mellan knappar och äta alger. Knapparna drar inte ihop sig så de känner i alla fall ingen fara.

Jag har inte haft någon förökning av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge, i åratal haft flera Scutus i mitt stora kar utan att se någon skada på blandade stenkoraller. Jag har också haft dem i ett annat kar med mjukisar, knappar och skivanemoner också utan något synligt problem. Jag ser dem som nyttodjur som tyvärr sitter gömda under dagen men äter sina alger på natten. Nu har jag flera små i ett kar med Euphyllia och mjukisar där de mest är på glasbotten eller fraggstenar. Jag har aldrig sett dem uppe på korallvävnad. Men de kan gå mellan knappar och äta alger. Knapparna drar inte ihop sig så de känner i alla fall ingen fara.

Jag har inte haft någon förökning av dem.

Okey, då kanske jag inte ska vara så snabb med anklagelserna på Scutus. Har även sett att dvärgkejsarna och vimpelfisken har varit och "nopprat" på stenen där knapparna sitter. Kanske dom är lite skyldiga också?? Men just nu trivs inte knapparna i vilket fall som helst???

Ser också att några som sitter bakåt har blivit bruna?? Får väl hålla uppsikt framåt och försöka komma underfund om vad det kan va??

Har flyttat hela stenen längre ner i karet också, för å se om det skulle bli bättre. Det blev det tydligen inte!!! Den är lika "tjurig" ändå.

post-9007-14468936345292_thumb.jpg

post-9007-14468936345442_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge, i åratal haft flera Scutus i mitt stora kar utan att se någon skada på blandade stenkoraller. Jag har också haft dem i ett annat kar med mjukisar, knappar och skivanemoner också utan något synligt problem. Jag ser dem som nyttodjur som tyvärr sitter gömda under dagen men äter sina alger på natten. Nu har jag flera små i ett kar med Euphyllia och mjukisar där de mest är på glasbotten eller fraggstenar. Jag har aldrig sett dem uppe på korallvävnad. Men de kan gå mellan knappar och äta alger. Knapparna drar inte ihop sig så de känner i alla fall ingen fara.

Jag har inte haft någon förökning av dem.

Fel bild. Här är en bättre.

post-9007-14468936345644_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bicolor är den dvärgkejsare som är mest osäker enligt min erfarenhet.

Dvärgkejsarna äter mycket alger i naturen så jag skulle prova om den kan börja äta Nori.

Jag hade en kaninfisk som lärde mig att om den fick Nori lät den mina flakmontipora vara i fred. Jag tror det ofta är en brist i fodret om fiskarna börjar knapra på "fel" saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bicolor är den dvärgkejsare som är mest osäker enligt min erfarenhet.

Dvärgkejsarna äter mycket alger i naturen så jag skulle prova om den kan börja äta Nori.

Jag hade en kaninfisk som lärde mig att om den fick Nori lät den mina flakmontipora vara i fred. Jag tror det ofta är en brist i fodret om fiskarna börjar knapra på "fel" saker.

Kan vara precis som du skriver. Eftersom jag reser ganska mycket i jobbet har jag autoutfodring. Jag tog ner det till 2 ggr per dag då mitt nitratvärde varierade lite för mycket mellan mätningarna. Kanske det blev lite för lite mat på 2 ggr per dag???

Tusen tack för att du delar med dig av dina kunskaper, det är guld värt för en ny "saltis".

Har haft mycket sötvatten för en massa herrans år sedan. Men saltvatten, det är ju en helt annan "business". Jättekul och oerhört intressant, och gjort att man blivit ordentligt "biten" igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bicolor är den dvärgkejsare som är mest osäker enligt min erfarenhet.

Dvärgkejsarna äter mycket alger i naturen så jag skulle prova om den kan börja äta Nori.

Jag hade en kaninfisk som lärde mig att om den fick Nori lät den mina flakmontipora vara i fred. Jag tror det ofta är en brist i fodret om fiskarna börjar knapra på "fel" saker.

då bokar jag lite nori av dig Stig för min dvärgkejsare äter polyper frenetiskt nu:x

Nästan att man vill spola ner den för att få lugn o ro i karet;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...