Gå till innehåll

Nitratproblem


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Både ägaren innan mig och jag ser ut att ha nitratproblem i en RSM130D.

Det kan vara att det är för lite levande sten och jag har tänkt skaffa lite till, men jag tänkte försöka hitta lite fler sätt.

Bäst verkar vara att skaffa en nitratreaktor, men den skulle i såfall vara utanför lådan vilket går lite emot AIO-konceptet i en RSM130.

Kan man köra "Biopellets XL" (http://www.drakfisken.se/fosfat/1748-np-biopellets-xl.html) i en RSM Media Basket tror ni, eller är det inte tillräckligt flöde?

Jag ska byta skimmer då den den nuvarande går lite kackigt och en returpump har gått sönder så den kör just nu på halv styrka, men det hade jag tänkt fixa omedlbums.

I "Media Basket"en så finns det tre fack, jag tänkte köra först Filtersvamp, sen Aktivt Kol/Fosfat-borttagare, sen kanske sist Biopellets XL om ni tror det kan funka.

Googlat lite om "Seachem Purigen" som ska funka men det ser inte ut finnas i Sverige?

Kört med Seras nitrat-test-kit också men ska beställa riktiga saltvattentester, den visar riktigt höga värden 50ppm+.

Tacksam för alla tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte i dagsläget, men det lär väl bli rejäla alg-problem och rentutav giftigt om det fortsätter? Som det är nu börjar det bli livsfarligt för räkor, för att inte tala om vissa koraller.

Om nu testet stämmer, ska testa om med Salifert när jag fixat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fanns mycket alger (kisel) innan men det rensades bort i flytten, dock har det börjat lite smått bli prickar på glaset igen. I dagsläget finns det fyra dvärgeremitkräftor och fyra sniglar; hade tänkt skaffa fler sniglar i alla fall.

Antalet fiskar är 5st och sen en räka, borde inte vara för mycket för karet. Däremot så är den fortfarande matad med kranvatten istället för osmos då jag inte fått igång osmosanläggningen än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har haft karet i bara några dagar, men allt flyttades över (~50% av vattnet byttes ut) inom loppet av några timmar från den förra ägaren som haft den igång i över två år, dock med mycket kiselalger på sistone då karet varit lite eftersatt.

I samband med det så rengjordes akvariet och alla alger skrubbades bort och levande sand reducerades så att bara 1-2cm kvarstår. All levande sten fraktades med vatten och alla koraller och alla djur har överlevt.

Dock är tekniken (pumpar, skimmer, lampa) inne på sista versen så ska byta ut det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tror inte nitraten kan vara en avfällning utav sten och dylikt? Vattnet för ju inte med sig så mycket bakterier, hade nog inte slängt i för mkt "medicin utan att du vet varför det är så högt. Känner du killen som haft det innan ? Ps har bara hört sämre saker om orginal skummaren så tror du gör rätt i att byta :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kommer få mer problem om du börjar jaga nitratvärden - låt det vara som det är och fokusera på att hålla fosfaten på en rimlig nivå istället.

Det är inte nitraten som triggar igång en algblomning - men däremot kan syrebrist vid överdosering av kolkälla trigga igång en ordentlig algblomning.

Sköt delvattebyten och kör med remover så kommer det lösa sig självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gjorde jag 10%:igt vattenbyte i morse och har bytt allt jag tänkt byta i karet (förutom lyset) i dagsläget.

Filtrering är i dagsläget först filtervadd, sen aktivt kol/fosforborttagare och sist Seachem Purigen.

Här är mina mätvärden tio timmar senare, tagna med diverse tester:

Ammonia NH4 (Haquoss) = 0.00 mg/l

PH (JBL) = 8.0-8.5

PH (Elektronisk mätare) = 8.1

Nitrit NO2 (SERA) = 0.00 mg/l

Nitrit NO2 (Salifert) = 0.00 mg/l

Nitrat NO3 (SERA) = 50 mg/l

Nitrat NO3 (Salifert) = ~50 mg/l

GH (Sera) = 2

KH (Sera) = 9

KH (Salifert) = 9.3

TDS (Elektronisk mätare) = Err (för högt gissar jag)

Fosfat PO4 (Salifert) = ~0.03 mg/l (svårt se)

Alkalinity (Salifert) = 3.30

Calcium CA (Salifert) = 420 mg/l

Allt ser bra ut förutom nitraten som är lite hög va? Där hoppas jag Purigen ska dra ner lite över tid, sen hade jag tänkt stoppa i lite mer levande sten men det kanske bara hjälper mot Nitrit.

Att Kalcium är hög borde vara för att det bara är fiskar och mjuka koraller i dagsläget. Sen behöver jag kanske köpa lite fler test när det blir LPS/SPS.

När det gäller alger har det börjat växa något grönt uppe på vågpumpen, sen är det något gult som ser ut som tvättsvamp som syns ibland på levande stenen men det verkar sniglarna älska för dom åker dit direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat är inte giftigt men nitrit är. Du har hög nitrat men har du inte problem pga det så ta det lugnt.

Det är mkt mkt mkt bättre att stabila värden trots att de är "fel" än att jaga värden eftersom detta resulterar i att dina värden börjar svänga.

Att ha svängiga värden är inte bara skadligt för koraller utan det resulterar ofta i att alger och cyano uppstår.

Det du behöver göra är att lista ut källan till ditt höga nitrat först innan du börjar behandla det. Jag skulle börja med att mäta nitraten i ditt kranvatten. Är det därifrån nitraten kommer så är det meningslöst att försöka bekämpa nitraten om du fortsätter med vattenbyten utan osmos.

Att addera mer sten eller tillsätta en kolkälla så som biopellets gör man för att öka mängden bakterier som hjälper till att bryta ner bland annat nitrat så det kan ju låta som en god idé i ditt fall men du har dock hyfsat låg fosfat. Det blir därför en obalans mellan fosfat och nitrat. Bakterierna förbrukar både nitrat och fosfat så i ditt fall blir det troligen så att ditt fosfat nollas fast nitrat bara minskar lite granna ifall du försöker öka bakterifloran. Vilket är sämre.

Jag hade tagit bort fosfatremover och avvaktat och sett om fosfat och nitrat hamnar i bättre balans och då tillsatt kolkälla.

Addera lite makroalger skulle kunna hjälpa också men det tar ju fosfat också.

Viktigast är att du hittar källan till problemet

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...