Capote Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Har blivit varnad för att Chelmon rostratus käkar rörmaskar och att den är olämplig tillsammans med kalkrörmaskar och t.ex. porite lobata men att den lämnar andra koraller ifred.Någon som har egen erfarenhet ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Min första Chelmon började efter ett halvår äta på mina hjärnkoraller, Wellsophyllior och en Montipora som den tog död på. Däremot lät den bli kalkrörmaskarna, men det finns säkert individer som ger sig på kalkrörmaskar också. Den höll däremot akvariet rent från glasrosor (Aiptasia).Det är lite av ett lotteri om du får en "bra" Chelmon eller inte, oftast tror jag dock att det går bra.Den jag har nu låter korallerna vara ifred, men är deremot haldan på att äta glasrosor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Min har skött sig hyfsat!Rör inte SPS, Euphylia, Capanella, Sarcophyton, xenia och min enda glasros!Däremot har inte en enda lite rörmask klarat sig i karet, men jag har även en Forcipiger longistris i akvariet som jobbar på dem.Har du fiskar som äter aggresivt kan C. rostratus få problem med att hinna få i sig tillräckligt med mat vid matningarna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Här är en bild på två av hjärnkorallerna han tog död på, med förövaren i längs fram.Bilden är tagen av Max Strandberg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 28 november 2005 Författare Dela Postat 28 november 2005 Tack för info/hjälp. Ingen Chelmon rostratus i min burk!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Tror dock det är väldigt ovanligt att de ger sig på koraller. Är du 100 på att han verkligen tog död på din hjärnkorall? Rörmaskar och musslor är det nog betydligt vanligare att de äter resp trakasserar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Ja, jag såg att han varje gång han passerade naffsade på just dessa koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 28 november 2005 Dela Postat 28 november 2005 Tack för info/hjälp. Ingen Chelmon rostratus i min burk!!Om du är uppmärksam så kan du plocka ur fisken innan han hinner göra någon skada. Jag var lite seg på detta (ta ur den) för jag var väldigt förtjust i min Chelmon, jag har en ny ny som verkar gå bra.Jag tycker gott att du kan försöka, om du bara är uppmärksam. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.