Gå till innehåll

Chelmon rostratus och rörmaskar


Capote

Rekommenderade inlägg

Min första Chelmon började efter ett halvår äta på mina hjärnkoraller, Wellsophyllior och en Montipora som den tog död på. Däremot lät den bli kalkrörmaskarna, men det finns säkert individer som ger sig på kalkrörmaskar också. Den höll däremot akvariet rent från glasrosor (Aiptasia).

Det är lite av ett lotteri om du får en "bra" Chelmon eller inte, oftast tror jag dock att det går bra.

Den jag har nu låter korallerna vara ifred, men är deremot haldan på att äta glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har skött sig hyfsat!

Rör inte SPS, Euphylia, Capanella, Sarcophyton, xenia och min enda glasros!

Däremot har inte en enda lite rörmask klarat sig i karet, men jag har även en Forcipiger longistris i akvariet som jobbar på dem.

Har du fiskar som äter aggresivt kan C. rostratus få problem med att hinna få i sig tillräckligt med mat vid matningarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info/hjälp. Ingen Chelmon rostratus i min burk!!

Om du är uppmärksam så kan du plocka ur fisken innan han hinner göra någon skada. Jag var lite seg på detta (ta ur den) för jag var väldigt förtjust i min Chelmon, jag har en ny ny som verkar gå bra.

Jag tycker gott att du kan försöka, om du bara är uppmärksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...