Gå till innehåll

fattar inget.. Vad skall jag ha vid uppstart


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

hey.. är ny här och så..har hållt på me vanligt akvarium från å till länggge.. men har suttit å läst runt här på forumet men fattar inget...:smiley9: har tänkt att starta upp ett saltvattens akvarium hemma..

men som sagt fattar inte va ni skriver.. just nu vill jag börja inhandla allt som behövs i materialväg, dock ej något levande..

så vad behövs?

har tängt att ha ett mysit rev i rummet.. mycket fina koraller å fiskar som här hemma i ett korallrev. en fisk som ett måste är clown fisk.. vilka mer nice å ha i ett rev? drak fisk e juh nice..

men först behövs allt meterial som akvarium m.m

men vad behövs mer än akvaruim.. sett att ni skriver om skummare å massa sånt? även att an typ har ett litet akvarium under som vattnet renas ?

har tänkt att köpa beg saker.. e detta akvariumet bra att börja med eller e det förlitet/stort? https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=287&sort=2&cat=2&page=1

så hjälp sökes att fylla i denna listan på vad som behövs..

1.akvarium

// Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe jag håller med dig clown är ett måste ;) jag är själv en "newbe" och fick mina egna första clowner igår... om akvariet är för stort det avgör du själv.

efter akvariet så behöver du en skummare. och efter att läst annonsen på akvariet så skall du nog höra med säljaren om sump-kar medföljer.. annars så får du skaffa ett ytterfilter eftersom karet var borrat. om jag tar och kollar i mitt eget kar i materialväg vad jag har i som inte man vanligen har i ett sötvatten så är det enda skummare... visst sen kommer ju salt och LS men annars så är mitt från början ett söt vatten kar med mycket modifikationer lite då och då.. men det är bara i mitt fall.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska vara lite tråkig och ändra lite i listan... :)

1. Bok/böcker

2. Akvarium

Om du inte förstår något av det vi skriver här så är tyvärr risken stor att du får problem med ditt akvarium också. Utan en viss grund att stå på så är det svårt att förstå hur akvariet och dess djur reagerar för olika saker...

Om du läser lite böcker och kanske en del nybörjarguider här på nätet så kommer hobbyn bli mycket roligare och enklare för dig. Det första och bästa rådet man kan ge inom den här hobbyn är att skynda långsamt. Läs mer och fundera på hurdant akvarium du vill ha och bygg sedan upp det efterhand... det är en bättre lösning än att köpa på sig grejer som sedan inte funkar och du blir tvungen att byta och ändra, fixa och trixa.

Bra böcker är Korallrevsakvariet av Fosså. Det finns fyra böcker och de brukar gå bra att låna dem på biblioteket. Daniel Knop har också skrivit en bra nybörjarbok som nu har kommit ut på svenska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Böcker. Kolla på den nya som kommity ut i handlen en svensk nybörjar bok. Har den själv hemma och den är mycket bra Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren

2. Akvariet är helt okey det du föreslagit

Ljuset beror lite på hur du skall köra med enbart fiskar eller blandat.

Metallhalogen är bra då man kan köra det mesta i karet eftersom du blir mer varm i kläderna Bara fiskar så duger lysrör gott.

- Till det karet så skulle jag föreslå minst 2x250watt MH, Med MH-lampor så blir det ett snyggt glitter i karet.

-Lysrör så hadde jag gått vidare med att införskaffa de nya sorten som heter T5 54watt är 120cm långa

Skummare svårt att säga så här på rak arm men en som tar 1000Liter.

Karet du tittat på är borrat i bakkant så en sump (Litet akvarium oftast under det stora karet) kan du ha med skummare etc i.

Prata med han som säljer karet så får du säkert mer tipps om hur han kört det.

Lite från mig. Säkert mer som hjälper dig och kommer med andra ideer.

Kolla runt i forumet och sök så hittar du mer matnyttigt, det är så många fler som frågat samma innan och fått svar från oss andra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare kan man inte göra mycket bättre saker än följande:

1. Åk hem till någon med saltvattensakvarium och prata. Om du får se sakerna i verkligheten så är det mycket lättare att förstå. (alla som har saltvattensakvarium tycker om att prata om det i oändligt många timmar)

2. Inhandla några nybörjar böcker som t.ex. den Wrang föreslog.

3. Läsa på guiden, leta upp hur du vill ha det och kopiera lösningar från andras uppsättningar. Det finns nästan inga som driver ett saltvattensakvarium på exakt samma sätt så några enkla svar eller kompletta lösningar finns inte. Du måste själv sätta ihop ditt paket.

4. Efter det kan man börja handla det väsentliga som akvarie, skummare och sten. Sedan har du ytterligare tid på dig att läsa in dig för då skall allting stå ett tag för att köras in och bli riktigt moget så att det klarar att bli belastad med fiskar.

Naturligtvis finns det genvägar så som att köpa ett redan inkört system och flytta allting så som djur, vatten och sten.

MEN risken är då större att det kommer att gå illa vilket kan resultera i att djuren dör och din plånbok blöder länge vilket i sin tur leder till att saltvattensakvariet får vänta ännu längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bok ska inhandlas.. men jag å böcker gå ej hand i hand.. den bästa inlärnings metoden för mig e att diskutera runt med andra..

men grundstenarna man måsta ha förr att få igån akvariumet utan något levande i det.. så man har ett helt fungerande akvarium med allt vad som behövs så det är klart för att få några ineboende fiskar å koraller.. vika e det?

akvarium, skummare, sump... m.m?

jaja får la läsa vidare.. men någon som vet någon sida där man kan läsa om hur man ska gå till väga..??? där allt e sammlat om akvarium, sump å allt??? typ en guid för nybörjare.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare kan man inte göra mycket bättre saker än följande:

1. Åk hem till någon med saltvattensakvarium och prata. Om du får se sakerna i verkligheten så är det mycket lättare att förstå. (alla som har saltvattensakvarium tycker om att prata om det i oändligt många timmar)

.

HeHe slutar aldrig om inte avbryts av frugan... ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...