Gå till innehåll

Blandad identifiering och råd


GustavF

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite gott o blandat som jag inte riktigt har koll på. Allt är liftare som kommit med stenen.

1: Några snäckor som fastnade i nattens fälla. Antar att snäckor generellt är ganska ofarliga? Om ingen känner igen dessa som badboys då. Gillade iaf att muma räkor.

2: Tyvärr lite svåra att ta bilder på då de inte gillar när ljuset kommer på. När MH-lampan drar igång så drar de ihop sig eller släpper foten och svävar iväg på upptäcksfärd.

3: Ytterligare en snäcka som tuffar runt.

4: Ser lite ut som en liten kalkalgsfläck, men med taggar som sticker ut. Dessa förekommer lite här och var.

5: Fångade i fällan tillsammans med snäckorna. Just nu bor den i glaset tillsammans, men om ingen kan säga att den är säker så antar jag att jag får offra den till den vita porslinsguden. Har tyvärr inget refugium att lägga den i.

6: Vet i tusan vad detta kan vara i mitten av bilden. Ser skumt ut. Små orange klumpar lite här och var runt om den också. Nån sorts ägg?

Krabban är tyvärr bara en av många har jag märkt. Trots de över 20 som jag fiskade ut när stenen kom, verkar det vara en handfull som följt med in i akvariet. Blir ett digert arbete att försöka fånga in dem alla.

Jag har också tyvärr höga knäppningar från akvariet, speciellt när det är släckt. Jag hoppas på att det "bara" är en pistolräka, men har ingen aning. Det är det som fällan är till för mest, men ingen har nappat. Blir lurigt att fånga in den här.

Har även ett par små eremiter som strosar omkring och äter alger. Roliga att se på.

post-1314-14468912323986_thumb.jpg

post-1314-14468912324124_thumb.jpg

post-1314-14468912324268_thumb.jpg

post-1314-14468912324392_thumb.jpg

post-1314-14468912324472_thumb.jpg

post-1314-14468912324669_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 2: En majano anemon inget man vill ha i karet, é visseligen fin men kan ta överhand i karet.

Att ta bort denna vet jag ej hur man gör. finns säkert nån krabba eller räka som äter dessa eller nått revsäkert medel

Bild 4: Ett svampdjur har själv sådana här, Nyttodjur!??

Bild 5: Krabba. modell/art?? ser ut som mina acropora krabbor

Bild 6: ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon på reefcentral.com ansåg att alla tre snäckorna var "predatory whelks, not reef safe".

Verkar dock inte vara någon som tycker att anemonen är en majano, men inget vet riktigt vad det är. Det finns likheter med majano, men det som får mig lite tveksam är färgen (helt vit nästan) och att jag inte ser några direkt bubblor i topparna. Jag lär dock få hålla ett öga på dem, men de får stanna lite till.

Krabban är numera historia. Den fick bli mat i nästa fälla. Tyckte ett snabbt klipp med saxen var mer humant än att spola ner i toaletten.

Ingen har dock en aning om vad 6:an är. Har dock växt sen starten. Ska bli intressant o se vad det blir :)

Tack för alla svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde idag ett vattenbyte och hoppades även på att kunna fiska upp några skumma filurer. Mycket riktigt lyckades jag håva upp pistolräkan som låter sig höras om kvällarna.

7: Pistolräkan. Notera den förstorade högerklon. Konstigt att en sak som är ca 1.5 cm lång kan höras 2 rum bort. Slänger den om ingen skulle vilja ha den.

8: Krabba fångad i fälla. Har en ganska stor vänsterklo i förhållande till den högra.

9: Krabba igen. Blev sur på mig för att jag försöte fota och burrade ihop sig.

10: Pistolräkan igen som försöker skaffa en ny snäckkompis.

Det utbröt efter detta tunult i skålen då krabban och räkan tyckte att den var för stor för dem båda. Hörde höga klickljud när räckan gick till anfall och försökte hugga med klon och krabban satte upp sin stora vänsterklo som sköld. Ingen klar segrare men räkan verkar vara den aggresivare av dem.

post-1314-14468912328068_thumb.jpg

post-1314-14468912328118_thumb.jpg

post-1314-14468912328157_thumb.jpg

post-1314-14468912328217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...