Gå till innehåll

vodka?


hippo

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare i ett annat inlägg beskrivit doseringen:

Ur "Der Meerwasseraquarianer" 1/2005. Doseringsrekomendationer Vodka. Dag 1-3, 0,1ml/100l. Dag 4-6, 0,2ml/100l. Sedan höjer man dosen med 0,5ml var 3:e dag oberoende på vattenvolym. Man fortsätter sedan höja dosen. Sedan måste man mäta fosfat och nitrat ofta (var 3:e dag) eftersom halten kan sjunka ruskigt fort när det väl sjunker. När fosfat och nitrat sjunker ska man sänka vodkadosen. Hur mycket man doserar när halterna väl gått ner är olika och måste anpassas till respektive akvarie.Artikeln är skriven av Michael Mrutzek och Jörg Kokott

Jag och flera av mina vänner har prövat och det fungerar fast det finns en risk att man matar fel bakterier så det är inte helt riskfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade detta för några år sedan. Kolföreningen skulle gynna denitrifikationsprocessen och hjälpa mig att sänka nitratnivån som jag då hade problem med. Jag fick inga postiva effekter och tyckte riskerna var för stora att man skadade något istället. Om jag minns rätt tilsatte jag några millilter per 100 l, men jag minns inte säkert.

Tyskarna kanske håller på med detta fortfarande och har framgång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som jag känner som har prövat har fått det att fungera men det tar tid. Sedan sjunker nivåerna supersnabbt när de väl börjar sjunka vilket belastaR korallerna hårt. Det kan också bli så att nitratet sjunker snabbt men inte fosfatet eller tvärt om och man blir osäker på hur man ska hantera det utan att ta död på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyskarna brukar hamna på 1-2 ml / 100l vatten men metoden kräver konstant övervakning. och är individuell för varje burk.

ok magnus säger 0,1-0.2ml och du 1-2ml.

de e ju en vill skillnad.

jag har bara en mjukkorall förtillfället men ska lägga i 5 -10 st till när jag fått ordning på min nya ytavrinning.

går det bra med vilken vodka som helst ?? duger smirnoff?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok magnus säger 0,1-0.2ml och du 1-2ml.

de e ju en vill skillnad.

jag har bara en mjukkorall förtillfället men ska lägga i 5 -10 st till när jag fått ordning på min nya ytavrinning.

går det bra med vilken vodka som helst ?? duger smirnoff?

Det finns ingen anledning för dig att dosera med Vodka i dagsläget. Det skulle enbart leda till onödiga risker. En del akvarister tillsätter vodka för att få ner halterna av fosfat och nitrat till riktigt låga nivå då detta främjar färg och tillväxt hos småpolypiga stenkoraller.

Mjukkoraller däremot uppskattar lite mer näringsrikt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok magnus säger 0,1-0.2ml och du 1-2ml.

de e ju en vill skillnad.

jag har bara en mjukkorall förtillfället men ska lägga i 5 -10 st till när jag fått ordning på min nya ytavrinning.

går det bra med vilken vodka som helst ?? duger smirnoff?

Observera att den beskrivning jag angav är tagen ur en tysk tidskrift och författad av de som utvecklat metoden! Dessutom så tror jag att Ingvar och jag pratar om samma sak - jag om uppstarten - han om var man landar när metoden stabiliserat sig.

Vilken vodka som helst fungerar fast om doseringen ska stämma så bör den vara runt 40%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nej det är svårt att hitta akvarier i Sverige som kört mer än 18 månader med vodkametoden, metoden är så pass ny här att väldigt få här har hunnit köra så länge. Jag har inte hört om krascher som direkt kunnat härledas till ett balanserat användande av vodkametoden. Det är som med de flesta metoder som kraftigt påverkar mängden näringämnen i vattnet, att kör man för hårt/snabbt så blir det problem, detta gäller även nitratfilter, Zeovit mm.

Jag var väldigt skeptisk till att tillsätta vodka i karet från början, först när jag läst om riktigt fina kar som använder metoden blev jag intresserad. Metoden är intressant, men det faktum att ingen i branschen tjänar några pengar på den gör att man måste söka all info om den själv , samt att det som alltid finns krafter i branschen som tjänar på att sprida att det inte fungerar. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken är att man med vodkametoden helt fokuserar på ett område som man försöker åtgärda med tillförsel av sprit. Hur påverkas andra processer och de biologiska förhållande som finns i burken? Visst kan man begripa att tillförsel av alkholer är positiv i denitrafiktionsprocessen men hur påverkas t.ex. det lägre djurlivet av att man tillför ett gift i systemet? Doseringsförslagen varier eftersom användrna ofta testat sig fram till lämpliga mängder. Jag slutade med detta för jag tyckte risken var för stor att man påverkade något annat negativt kanske inte omedelbart men långsiktigt. Osäkerheterna är för stora. Detta är mitt ställningstagande och därmed inte sagt att jag står för någon sanning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade en variant av vodkametoden.

Först tillsatte man bakterier och sen tillfördes små små små mängder med näring till bakterierna... Jag hade en doserpump som tillsatte näring 20ggr per dygn.

Till en början hade jag enbart positiva erfarenheter, men efter hand så visade fler o fler koraller tecken på misstrivsel. Det är långt ifrån säkert att det berodde på tillsatserna, men jag slutade iaf.

Då var det här ändå en förfinad variant med speciella bakterier och speciellt foder.

Jag är skeptisk till metoden, mest för att det känns som man balanserar på en väldigt tunn tråd. Det är lätt att något går snett. Jag tycker det känns sundare att se till att man har rätt biologisk balans med bra nerbrytningsmöjligheter och en inte allt för stor belastning. Kombinerat med skumning och vattenbyten så går man en säkrare väg iaf. Man får kanske inte lika extremt näringsfattiga förhållanden, men sannolikheten för en krasch är också mkt mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...