Gå till innehåll

Rev - kostnad?


Viktor86

Rekommenderade inlägg

Hej!

Mitt namn är Viktor och jag är ny här på forumet.

Efter att haft malawi-kar nu i ett par år går jag och funderar kring att starta ett rev-kar.

Då jag är helt grön inom detta tänkte jag höra med er :)

Det jag hade tänkt är drygt 375L.

*Vilken utrustning behöver jag till, och vad ligger den på i pris? Hur kraftig pump/lampa etc?

*Jag har hört att man ska borra ett litet hål i akvariet och låta vatten rinna av ner i ett mindre kar, hur fungerar detta? Är det detta som kallas ytavrinning? Jag har ett 160L som står och samlar damm, hade jag kunnat använda det?

*Hur mycket levande sten rekommenderar ni? Och var köper ni sten/fisk etc?

*Hur pass krävande är det med vattenbyten och allmän rengöring, betydligt mer än mitt malawi?

Ja.. det är väl de mesta jag gått o funderat kring.. Huvudsakligen vill jag få ett humm om vilken utrustning jag behöver, vad detta kommer kosta, samt lite om hur skötseln skiljer sig jämtemot vanligt malawikar.

Mycket tacksam för alla svar! :smiley20:

Ha det bäst

MVH

Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja börjar att säga välkommen...

sen kan ja ge dig rådet, som det säkert sagts 1000-tals ggr, läs igenom trådarna här på forumet så kommer du hitta i stort sett allt du behöver veta om saltvatten..

använd sökfunktionen. den är grymt bra..

kort av de som behövs är:

1 akvarie

2 cirkulationspumpar. ska klara av minst 20% av karets volym.. 375L kar = ca:7000L/h cirkulation

3 LS behöver du MINST 10% av karets volym.. allså minst 37 kg ..

4 osmos. = renar ditt kranvatten. i min mening ett måste.

5 skummare. kan inköpas senare. när du börjar tillsätta fisk

6 belysning.. du klarar dig på lysrör om du ska köra fisk å vissa mjuk koraller. MEN ska du köra krävande stenkoraller så behöver du införskaffa en MH= metallhalogen lampa.

pris varierar kraftigt beroende på kvalitet å märke.. men ja betalade så här för mina grejjor

möbelakvarie 400L+100L sump 6000:- beggad

skummare 4500:- AM shorty2

pump till skummare 800:- ny

metallhalogen 150w beggad 900:- + 1 st 250w 1500:- beggad

T5 belysning ca:1000:- hembygge

cirkulation 2st tunze 6060 ca: 1100:/st nya

uvc ca:1500:- beggad

kalkmixer ca:1500:- beggad

osmos ca:1100:- ny

returpump eheim 1262 1300:- ny

auto påfyllning av osmosvatten 1300:- beggad

pump till autopåfyllning 600:- ny

LS ca:6500:- ny ca: 160:-/kg

LS ca:2500:- beggad ca: 80:-/kg

detta inköptes under dom 3 första månaderna

total kostnad då = 34700:-

fisk å koraller för mer än va ja har haft råd me :) ( enl. frugan )

nu ett år senare så har ja slutat räkna :) men de ser snyggt ut nu enl mig själv iaf ..

men de går säkert att komma undan mycke billigare och definitivt MYCKE mycke dyrare

som sagt läs igenom trådarna. länsa plånboken å sätt igång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, sånt här skrämmer bara iväg nybörjare. Starta du med ditt 160l och med den belysning du ev har till det. Köp salt, saltmätare, lite Tropic Marine biocalcium (för KH+calcium) (eller någon annan "all in one - produkt), några Maxijet 1000 pumpar, 15 kg beg levande sten och kör igång. Vänta med fisken tills du ser att allt fungerar och du läst på ordentligt. "Vänta" är den bästa kunskapen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, sånt här skrämmer bara iväg nybörjare. Starta du med ditt 160l och med den belysning du ev har till det. Köp salt, saltmätare, lite Tropic Marine biocalcium (för KH+calcium) (eller någon annan "all in one - produkt), några Maxijet 1000 pumpar, 15 kg beg levande sten och kör igång. Vänta med fisken tills du ser att allt fungerar och du läst på ordentligt. "Vänta" är den bästa kunskapen.....

håller med,börja så smått så lär du dig under tiden.. behöver inte kosta en förmögenhet,efter ett tag fattar man vad man behöver,och har ett litet hum om vad grejorna kostar,finns helt otroligt med produkter till saltvatten,vissa

helt nödvändiga,andra inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man komma billigt och enkelt undan så kan du köpa ett komplett begangnat kar här på forumet, det brukar finnas hyfsade kar mellan 6000-10000.

Men åt andra sidan kan halva nöjet vara att köpa prylar, prylgalen som man är.......

Det bästa en nybörjare kan köra är att åka hem till en erfaren akvarist och titta och fråga för att lära sig grunderna.

Det fins säkert flera i Malmö området som ställer upp och visar sina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar!

låter smart att börja ganska smått. och eftersom jag redan har ett 160L kar är det ju ganska lagom.

Hur många pumpar bör jag ha? Räcker det med en 1000?

15 kg LS låter lagom. Hur är det med belysning, om jag vill få igång ett kar med funderande koraller, och kanske med tiden även anemoner (vet att de är svåra, men kanske finns nån lite lättare?)

När man startar upp, bör man köpa en del redan använt vatten, eller det är bara att starta med vanligt vatten och tillsätta salt och sån där biocalcium? Hur är det sedan med vattenbyten, hur ofta och hur mycket rekomenderar ni? Sen när det kommer till fisk, vad kan man utgå ifrån? Gillar clownfiskar väldigt mycket, tänkte köra nått par, nån goby, o kanske nån lite större fisk? Pincetter går kanske inte så bra i rev? Annars tycker jag de är riktigt fina.

Lomma är inte långt borta, så en sån kurs vore perfekt! Tyvärr ska vi ha julfest på företaget just den 8e. men det kommer kanske fler chanser, får maila och fråga dem =)

Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera dig att satsa på ditt 375L. Det blir mycket lättare och stabilare att sköta än ett 160L. och ett 160 är i minsta laget för anemoner och pincetter är heller inte att rekomendera i ett 160L. Att starta ett 375 i stället för ett 160 blir bara marginellt dyrare.

Det fins flera varanter på vattenbyten, vissa byter 20% i veckan andra byter inget als. Fördelen med att byta mycket är att man man knappt behöver tillsätta några preparat. Nackdelen är att det kan störa balansen i karet och tillföra näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1000 liters cirkulation/h är för lite. Minst 2000l till 160l.

Jag hade oxå satsat på det stora karet och köpt ett osmosfilter

från början..Mycket bra sak som gör att du slipper saker i ditt vatten som du inte vill ha.

Kolla ljus och skummare begagnat, sök här på ytavrinning så får du tips om hur du ska lösa det.

Alt, bygg sump av det lilla och använd det stora.

Har du aluminiumram på nått av karen? Låt allt ta den tid det tar istället för att göra som många, att

slänga ihop något och se vad som händer. Använd tiden till att läsa, finns litteratur på biblioteket.

Korallrevsakvariet band 1-4 Fosså/Nilsen. Har ett par år på nacken, men det finns mycket nyttigt.

Saltvattensakvariet för nybörjare finns nog inte på bibblan men det är en lite mer lättbegriplig bok som finns att köpa, kolla med nån av webb-butikerna här. Finns även i Lomma.

Sen sök, mycket svar finns här på guiden. Det du ändå undrar över kan du bara slänga ut en fråga till oss.

Välkommen och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker oxå att du ska köra på ditt 375l, ev med 160l karet som sump, du får lite bättre marginaler då. Försök läsa på ordentligt, men det kan ge väldigt mycket att se live hur andra har gjort och vädra sina frågor, har du möjlighet så åk och besök någon.

Tar du bara det så lugnt så kan du hitta mycket av grejorna begagnade för att hålla efter kostnaderna lite, så har jag själv gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktor !!

Du får gärna kontakta mig eller besöka mig, för att få en uppfattning av hur det kan se ut. Det finns inget

tråkigare än att inte få hjälp i början. Pm:a mig om intresse finns.

detta är det bästa alternativet,salt-kurser i all ära,men dom vill ju sälja,roligare att träffa någon som håller på själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...