Gå till innehåll

Tror jag råkat ut för Marine Velvet.


Zanders

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa.

Sitter här och vet inte riktigt vart jag ska börja.

Enligt min bedömning ser det ut som om jag har lyckats med bedriften att få in Amyloodinium ocellatum i mitt akvarium.

Jag har gjord det bedömningen genom att 5 av mina 9 fiskar har dött inom loppet av 2 dagar och mina 2 svarta clownfiskar har blivit lite lätt luddiga.

Resterande fiskar går nu separat i ett annat system men hoppet för dom är inte speciellt stort.

Vad gör jag i mitt main kar med SPS och LPS i ? Kan ju inte dosera koppar i det för då pajjar jag väl all framtid för mina LPS och SPS.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer dom dö ut av sig själv utan fiskar efter nån månad eller måste jag vänta flera månader?

Har läst en del på "nätet" men som vanligt är det 10 olika som säger olika saker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med sjukdomar speciellt denna.

Från vilken butik köpte du din sista fisk?

Vet du vilken fisk det var?

Såg du några symptom på den?

Kan du ha fått in sjukdomen i karet någon annan väg?

Bara lite nyfiken hur du lyckades få sjukdomen.....så man inte själv råkar ut för samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att man ska passa sig för att nämna en butik vid namn då det inte behöver vara butikens fel.

Hur mycket jag än vill skylla ifrån mig så är det slutligen mitt eget fel som introducerat nått i mitt kar utan att hålla karantän.

Men som sagt jag är ointresserad av att kasta skit. Jag vill mycket hellre komma till en lösning på problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar ju inte om att smutskasta en butik.

Det handlar om att förhindra att andra råkar ut för samma problem om man kan undvika det.

Självklart skall man inte skylla på någon annan men information är ju till för att spridas och om du berättar om dina erfarenheter så kanske du bidrar till att andra inte råkar ut för samma sak.

Jag ville mest veta om det var så att sjukdomen kom med en inköpt fisk från en butik eller om den "bara dök upp" helt plötsligt i ditt kar.

Eller om orsakerna var någon förändring i karet eller något vattenvärde som inte var bra.

Ju mer info desto bättre tycker jag.

Tyvärr så känner jag inte till något botemedel mot den sjukdomen och det är ju därför viktigt att hitta källan och orsakerna till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...