Doffe Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Jag har på sistone lagt märke till en "beläggning" som bildas i sanden eller på LS i anslutning till mina mjuka koraller. Det ser precis ut rostbeläggning i färgen. "Beläggningen" uppträder i princip ingen annanstans i akvariet. Vad kan det vara för något? Är det någon slags alg?Lite kassa mobilbilder, men tror det ska framgå vad jag menar. Citera
Ticky Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Skulle gissa på att det är Dinos. Sök här på guiden så hittar du mycket information om vad du kan göra åt det. Citera
Vidofner Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Japp, ser onekligen ut som dinos tyvärr Citera
Andreas_Lindholm Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Hej! Jag fick dinoflagellater för en månad sedan. Började i sanden som en rostfärgad fläck vilket utvecklades till trådar med små bubblor. Jag körde saliferts fosfattest mätte högt och det blev min utgångspunkt. Efter en månads bekämpning har jag nu vunnit slaget. Mvh ante Citera
Andreas_Lindholm Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Jag provade mörkläggning i tre dagar och gjorde delvattenbyten varje dag. Tillsatte aktivt kol och ökade syresättningen. Tillsatte kalkvatten top off. Matade fiskarna varannan dag. Efter avslutad mörkläggning var dinoflagellaterna bort men i takt med ökad belysningstid återkom algerna och nu även en liten fläck cyanobakterier i sanden. Citera
Andreas_Lindholm Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Ändrade min taktik och bearbetade problemet ur flera perspektiv.1. Fortsatte med delvattenbyten 2 ggr/vecka. Sög vid dessa tillfällen bort cyano och dinoflagellater.2. Började dosera kolkälla.3. Fortsatte med pH höjande åtgärd mha kalkvatten.4. Tillsatte siporax.5. Tillsatten dubbel mängd aktivt kol.6. Fortsatte mata fiskarna sparsamt.7. När förbättring uppvisades tillsatte jag snäckor vilken grävde runt i sanden. Citera
Andreas_Lindholm Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 Nu när förbättringen är så pass stor att jag med säkerhet kan säga att problemet löst sig har jag återgått till normal mängd aktiv kol, inga andra ändringar gjorda. Mvh ante Citera
Doffe Postat 29 oktober 2015 Författare Postat 29 oktober 2015 Stort tack för utförlig information! Hur stora delvattenbyten gjorde du under "behandlingsperioden"? Citera
Andreas_Lindholm Postat 29 oktober 2015 Postat 29 oktober 2015 Jag har en vattenvolym på ca 110-115 liter. Så jag bytte 20 liter vid varje tillfälle under mörkläggningen. Skälet till det var att hjälpa systemet att få bort näring och eventuella gifter när algerna dog. Men de kom tillbaka så fort ljuset gick igång.Idag byter jag 20 liter 2 gånger /vecka men kommer minska ner till 10 liter 2 gånger/vecka när målvärden är uppnådda. Citera
Andreas_Lindholm Postat 29 oktober 2015 Postat 29 oktober 2015 Jag läste följande länkar för att få en utgångspunkt.http://reefkeeping.com/issues/2006-11/rhf/index.phphttp://www.advancedaquarist.com/blog/how-i-beat-dinoflagellates-and-the-lessons-i-learned Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.