Gå till innehåll

35 grader celsius = El Nino


zacke

Rekommenderade inlägg

Flyttade mitt akvarium förra helgen (lördag).

Allt gick bra, största delen av all sten ligger i tunnor (60-70 kg) med värmare och cirkulation, fisk och LS (ca 40 kg) med koraller hamnade i ett temporärt 160 liters hos mina föräldrar.

Det "spännande" som hände sedan var att min far ringer dagen efter (söndag) och säger att vattnet är alldeles vitt och det är väldigt varmt i vattnet.

Jag ber honom lägga i en termometer för att se hur varmt.

35 grader blir svaret ...

Det visar sig att min 300w doppvärmare gick sönder i flytten, termostaten slog inte av, fukt inuti.

Till och med borstmaskarna har krupit ur stenen och ligger och vrider sig på botten av akvariet.

Så jag byter ca 50% av vattnet efter att det svalnat ner till 24 grader dagen efter (måndag).

Fortfarande väldigt vitt, men fisken lever (1 mandarin, 1 kauderni, 1 striatus) och ser inte allt för dålig ut.

Korallerna är förståeligt rätt så hängiga.

Dagen efter detta (tisdag) så byter jag 95%, och slänger de döda fiskarna plus 2 stenkoraller, vattnet fortfarande vitgrumligt.

Dagen efter (onsdag) så byter jag 95% igen, slänger sjöborren och 2-3 koraller till, mindre grummel. Upptäcker att varenda discosoma tydligen upplösts i tomma intet, och bör så ha gjort redan första dagen, inte tänkt på det tidigare bara.

Dagen efter detta (torsdag) byter jag 50% vatten, vet inte längre riktigt vad som kan vara dött och vad som kan återhämta sig, vattnet börjar klarna nu.

2 dagar senare (igår) byter jag 50% vatten igen, inga direkta åtgärder i akvariet, bara hoppas att något överlever, de enda som ser positiva ut i nuläget är Ricordia Florida kolonin, de har tappat lite färg men verkar överleva. Caulerpan har börjat växa igen. Vattnet ser mycket klarare ut, men fortfarande lite vitgrumligt.

Kommer låta karet stå utan vattenbyte fram till mitten av veckan, kanske till helgen och se vad som händer.

Kanske även inhandla en ny skummare som får hjälpa till, min nuvarande står undanställd och luftpumparna ligger nedpackade i en låda ute vid nya huset.

Tänkte att jag borde klara 1.5 månad utan skummare iom att karet gått utan i ca 1.5 år nu, men då hade jag inte räknat med en El Nino.

Förhoppningsvis kommer det framemot jul börja se ok ut igen så jag kan köpa nån liten fisk som kan vara försökskanin och tala om för mig om stenen alls går att använda längre eller måste renas helt innan den kan komma att användas igen.

Var ju inte riktigt vad jag hoppades skulle ske mitt under flytten, och för att spä på det hela trillade min farmor ned död i tisdags morse och städfirman jag hyrde in för att flyttstäda min lägenhet gjorde ett dåligt jobb så jag fick bjude köparen på decemberhyran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, det är minst sagt helt otroligt faktiskt.

Så jäkla trist att se hela uppsättningen koraller bara tyna bort framför ögonen, ser ut som en öken nu i karet i princip.

Ang doppvärmaren så ja, såklart var det klantigt, men efter ett antal timmar flytt av över 100 kg sten och minst lika mycket vatten, akvarium och annat så var väl inte hjärnan med till 100%.

Beställt en Aqua Medic Turbo flotor 1000 multi nu och ska koppla in när den kommer.

Får väl se det positiva i det hela, har inte en massa känsliga koraller och fisk att ta hänsyn till vid nästa flytt om lite över månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en ovanlig situation kan vanliga problem stå en dyrt... Sanningen är att du har en oturs period zacke, köp inga lotter och byt inte kärring lyder horoskopet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu några veckor efter katastrofen så är resultatet att resten av alla koraller är döda, de enda som klarat sig är Ricordia kolonin och några Zooanthus.

En snigel och en eremit lever på de med, och rätt så duktig grönalgsblomning har startat.

Så jag funderar på att inhandla en Salarias som får vara gräsklippare om några veckor.

Känns trist som f*n att vara tillbaka på ruta 1 efter 4-5 år, men även lite kul iom att man kan göra helt nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu några veckor efter katastrofen så är resultatet att resten av alla koraller är döda, de enda som klarat sig är Ricordia kolonin och några Zooanthus.

En snigel och en eremit lever på de med, och rätt så duktig grönalgsblomning har startat.

Så jag funderar på att inhandla en Salarias som får vara gräsklippare om några veckor.

Känns trist som f*n att vara tillbaka på ruta 1 efter 4-5 år, men även lite kul iom att man kan göra helt nytt.

Vilken fantastisk inställning "Känns trist som f*n att vara tillbaka på ruta 1 efter 4-5 år, men även lite kul iom att man kan göra helt nytt" efter det du råkat ut för. Imponerande och lärorikt för mig som precis satt och surade över att en korall nässlat en annan och att jag inte fattade det när jag ställde dem så! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ju aldrig tillbaka på ruta nr 1, men jag förstår om det känns snopet med pengar och tid investerat... Se möjligheten att göra något nytt som du själv säger!

Capote, dom repar sig så det är lika bra att sluta sura! ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det kändes faktiskt aldrig som jag skulle ge upp, men lite tungt.

Kul dock att jag kan inspirera =) man lär sig av alla misstag så det är bara att göra det bästa av det liksom.

Kändes värre när jag kom ner till min båt (mahogny, nedan, har tyvärr inte bilderna på den sjunken på den här datorn) som jag renoverat under 3 år och den sjunkit. DÅ var det nära att intresset försvann =)

post-741-14468912381321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Zacke,

Jag läste inte om ditt elände förrän nu. Riktigt trist. Har du drulleskydd på din hemförsäkring? I så fall kanske du kan få ut ersättning därifrån (jag jobbar på försäkringsbolag). Det krävs nog att du kan dokumentera din förlust i sådana fall.

Min timer till belysningen gick sönder häromveckan, precis när jag var på BB med frun och inte kunde övervaka det hela. MHn gick hela natten och tempen var uppe i 33,1 grader när jag kom hem. Lyckligtvis klarade sig mer än 95% av allting, så gränsen för vad ett akvarium tål borde med andra ord ligga mellan 33 och 35 grader.

Hur har det gått för dig nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela skede ju i samband med att jag flyttat, och försäkringen är uppsagd nu.

Och det hela inträffade ju inte hemma hos mig, vilket säkert kan strula till det hela.

I dagsläget har jag en ordentlig algblomning, börjar bli dags att köpa någon trevlig algätare, har bara 1 eremit i karet.

De flesta korallerna är döda (95-98%) + mina tre fiskar jag hade.

En fördel jag har är iaf att 70% av min LS ligger i 2 tunnor som inte påverkats av värmen. Så jag har frisk sten för "nystarten" iaf.

Blir onekligen oxå enklare att inreda karet på nytt, behöver ju inte ta hänsyn till att det sitter koraller på en massa sten.

Jag blickar framåt och ser fram emot att kunna börja fixa upp systemet från grunden igen om ett par veckor när vi flyttat in i huset. Och att kunna köpa nya fina koraller och fisk under närmsta året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...