General_A Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Jag har läst på lite angående Sarcophyton och fick då veta att den utsöndrar ett gift som heter terpener. Detta gift ska vara speciellt skadligt för Acropora koraller. Jag har både Sarcophyton och Acropora i min tank på 375 liter, vilket gör mig lite orolig. Men saken är att jag köpte dessa två koraller från en privatperson som hade båda i sin tank på 250 liter och haft dem i över 5 år utan problem. Detta gör mig lite förvirrad. Varför sägs det att Sarcophyton ska vara farliga för Acropora när han hade båda i sin tank och det mådde bra och frodades? Är skaderisken överdriven? Eller bör jag avlägsna min Sarcophyton från mitt akvarium? Citera
General_A Postat 15 december 2015 Författare Postat 15 december 2015 Kan tillägga att jag haft dessa två koraller i mitt akvarium i över 2 månader utan problem. Citera
ormet Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Aktivt kol tar hand om terpener. Personligen blandar jag inte in läderkoraller i kar med acropora av bla den anledningen. Men det är ett lätt val för mig. Citera
hagbard Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Har hört att euphyllia inte heller tål de du nämner..har haft dem ihop länge utan problem.. stora sacrophyton också...MEn som ormet är inne på så använder jag kol...kan ju vara ett måste? Citera
Strikt Postat 15 december 2015 Postat 15 december 2015 Jag har ett antal större kolonier acropora och även fraggar tillsammans med en halvstor sarcophyton. Kör med aktivt kol och har god tillväxt på acropororna men det är möjligt att de skulle kunna se färgmässigt annorlunda ut utan min sarcophyton. Det märker jag den dag mjukisen inte får plats längre... Citera
General_A Postat 15 december 2015 Författare Postat 15 december 2015 Okej, kör själv också med aktivt kol i tanken så det är därför inga problem har uppstått. Vilken tur att jag fick reda på det eftersom jag hade funderingar på att sluta med det aktiva kolet, men då ska jag absolut inte göra det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.