Gå till innehåll

blå eller vit t5 rör


hippo

Rekommenderade inlägg

Helst ska man ha en blandning för att täcka spektrumet så mycket det går. Har du MH också eller är det bara T5? Jag har en MH på 10000K och har kompletterat den med två djupblåa T5. Dels tillförser dessa T5 de ljusförhållanden som finns i lite djupare skikt ute i naturen och dels blir det helt andra färger med blått T5 jämfört med den vita MHn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
jag tycker oxå de e snyggare så ,men undrar om de har nägon betydelse för mjukisarna

nja, ju lägre färgtemp ljuset har, desto bättre växer korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju också frågan hur det ser ut.

I mitt fraggkar växer vissa koraller bättre än under 2x250w MH 10 000K över mitt 400 liters. T.ex röd flakväxande Montipora, Euphyllia och Galaxea.

Caulastrea furcata växer däremot nästan inte alls till skillnad mot nära botten i huvudkaret.

Vattnet cirkulerar i ett gemensamt system.

Vilka koraller är det som växer bättre i lägre färgtemp hos dig lysröret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Det är ju också frågan hur det ser ut.

I mitt fraggkar växer vissa koraller bättre än under 2x250w MH 10 000K över mitt 400 liters. T.ex röd flakväxande Montipora, Euphyllia och Galaxea.

Caulastrea furcata växer däremot nästan inte alls till skillnad mot nära botten i huvudkaret.

Vattnet cirkulerar i ett gemensamt system.

Vilka koraller är det som växer bättre i lägre färgtemp hos dig lysröret?

nej, jag menade mer i regel. lägre färgtemp ger mer rött ljus för klofyllet osm hjälper korallen att sträcka på sig och söka efter ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Tyvärr kan jag inte instämma med lysröret. Zooancellernar spekrum ligger inte så mycket mot rött utan mot dagsljushållet runt 7700 -10 000 K och detta är att betrakta som blått ej rött. I det röda spektumet = under 3000 K så sker mkt liten absorbans.

nu har du definierat det på ditt egna vis.

jag har aldrig sagt att man ska mata dem med 3000K*.

men du vet vad jag vill ha sagt iaf. växer bättre i 6000K än i 50.000K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Korallerna sitter ju inte symbiosalgerna på utsidan utan det är vävnad utanför som filtrerar ljuset mer eller mindre.

Dessutom är symbiosalgerna bruna och inte gröna som vanliga växtblad så där filtreras ljuset ytterligare innan det når klorofyllet. Så det enda vi definitivt kan säga är att koraller tar inte upp ljus med samma färgkänslighet som gröna blad. Det finns vad jag kunnat se inga vetenskapliga undersökningar om färgtemperatur i samband med koraller.

3 - 4000K är däremot ganska bra för tillväxt av grön bladmassa.(Landväxter).

Ingvar, har du sett något om upptagningsspektrum för koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...