Gå till innehåll

Stiffe

Rekommenderade inlägg

Har nyligen upptäckt att jag nu troligtvis endast en krabba kvar i mitt kar. Alltför länge sedan jag så min Sally. Den jag har kvar och ser titt som tätt, även om han är lite ljusskygg, är en Chlorodiella Nigra. Han kom till mig som fripassagerare av något slag och jag lät honom vara då han var så pytte (DÅ) och verkligen visade att det var alger han gillade...

Det är nu man skall skriva att man läst vad andra kloka sagt, säkerligen många gånger tidigare här, att de mer eller mindre ALLA, förr eller senare byter meny och då går över till fisk etc. Min kompis (än så länge iaf) är nu ca 4-5 cm bred, visar tydligt att det är alger fortfarande som gäller.....Har dock ögonen på honom:)

En annan krabat jag haft, en eremitkrabba av släktet Dardanus Reformis, hittade jag då han kilade omkring med sitt skal som hade tre egna fripassagerare ombord i form av pyttesmå anemoner. Nu något år senare har dock anemonerna försvunnit, en efter en, och han var den mest nyfikne i mitt kar det kan jag säga. När jag nu hittade hans skal, tomt, på ena sjöborren så tog det inte lång tid innan jag hittade det som var resterna av honom. En kul lirare men "full i fan", som jag kommer att sakna, även om jag misstänker att han ställt till ett och annat under tiden han bodde hos mig.

Har kvar några andra eremiter av olika slag men ingen som kan mäta sig med den andres upptåg.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr åt skogen...........den låg morgonen efter livlös där den gömt sig hela tiden:( Har pratat med butiken och vi ska försöka lista ut vad som hänt...

 

Typiskt när det fanns alla förutsättningar för en bra etablering. Inga "fiender" i karet och en allmänt lugn och avslappnad atmosfär. I mina tidigare kar har det inte alltid varit så då jag gillar att ha flera olika sorters kirurger tillsammans. Jag får nöja mig med att följa din kompis i dina inlägg:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp! Precis vad jag tycker.....:( Ett hedersomnämnande dock till de som sålde den till mig och ingen som helst skugga på dessa. Fick trösta mig idag med att jag försöker rädda några andra stackare. Hade endast två anthias kvar av tio så tyckte jag kunde ta hand om två andra som behövde ett nytt hem. De kom i karet till mitt "par" och då visade det sig att de nya bestod av både hona och HANE. Två med spröt således. Hoppas det funkar ändå. De är ju då två "par"......Fick dock jaga runt ganska rejält i karet där de fanns, med allt vad det innebär i stressväg etc.

 

Efter inledande "förvirring" med nya "kompisar" i karet så lugnade det sig ganska omgående. Hoppas det fortsätter så. Ska försöka fånga dem på bild snart. De är av sorten       Nemanthias carberryi. Mina fyra Chromisar fick också en ny kompis. Denne var helt färglös men började omgående, efter introduktionen i nya hemmet, återfå lite färg.

 

Har ej sett en fisk så färglös tidigare. Hoppas bara att den är ok och inte sjuk på annat sätt, än den vanliga stressen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog ta och ansa lite i Sinulariorna.........från en enda bit till många, många fler...Petar man på den, minsta lilla i något "hörn" så drar hela ihop sig blixtsnabbt. Nästan som om det gått en strömstöt genom hela korallen. Min Goby, Hirtrio, någonting har jag för mig att den heter, gillar den stenhårt. Enda stället den faktiskt uppehåller sig. Tror väl att det är en sorts Acropora:) Kan ju också vara så att mitt kar är VÄLDIGT glest på just Acros, iaf för tillfället.

 

 

DSCN0247.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Japp! Trivs som fisken:) Skördar då den hänger över annat som i lägre position också vill ha lite ljus. Började som en knytnävsstor "fragg"....

 

Får inte till det med rörliga så hoppas någon har glädje av vanliga "stela" bilder.)

 

Först en bild på mina Anthias (Nemanthias carberryi - Threadfin anthias). Fyra kvar då några hoppat av...

 

Sen en på en av mina Chromisar som jag fick då den höll på att stryka med i ett system som endast höll 15 grader. Den var i princip helt vit men börjar bli blå igen, åtminstone partiellt. Verkar må bra för övrigt.

 

Sist en bild på mitt nystartade Nano. Stod och samlade damm då jag tidigare använt den som panikboende/karantän. Efter mer än 2 år torrt så har jag nu flyttat över lite från stora burken. Har också introducerat en Mandarin, en Eld Goby (Nemateleotris magnifica) samt en putsarräka bland några få knappar och skivor. Tänkte jag skulle ha lite färgstarkt mer koncentrerat på liten yta. Har inte haft något direkt flyt (:)) med knappar som jag köpt då dessa haft en tendens att försvinna i virrvarvet i en större burk. Glömde städpatrullen som fick en tjuvstart: två turbo, två eremiter samt tre pytte sniglar med snabel...å en rörmask som dök upp i storburken efter flera månader på vift.

DSCN0314.jpg

DSCN0317.jpg

DSCN0303.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...