Gå till innehåll

flimrande släckta lysrör?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Såg något konstigt när jag kom hem i morse, tre av lysrören låg och flimrade. Det var väldigt svagt, förmodligen går det inte ens att se i dagsljus (och det syntes inte direkt i karet heller), men hur kan de göra det?

Dom är kopplade till en vanlig timer, det lustiga var att de fortsatte flimra även om jag släckte dom med brytaren. Ett av rören flimrade dock inte, har 4st 30w rör på två stycken 2*30 Glomat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har råkat ut för samma fenomen, det var en annan elektrisk apparat som låg i närheten som gjorde att det lös svagt i lysrören. Tror man kan uppleva det om man bara lägger en inkopplad elkabel på armaturen till rören också.

Dessutom har jag för mig det uppstår i ojordade uttag. Kan dock ha fel, så hoppas på svar från andra med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte alls hundra med lysrör och så... (Kanske lysröret är ;) )

Men jag antar att det har blivit ett kraftigt magnetfällt kring dom som gör att gasen i blir floureserande (självlysande)...

Testa flytta på lite sladdar och så. Så kanske det blir bättre....

Detta går att se på ett lite trevligt sätt. men gör inte detta hemma....

På en fysik labb lång tillbaka på 1900talet så gjorde vi en laboration.

Tag en glödlampa och sätt den i en kopp med vatten, Så att metallen täcks. Nu sätt in hela i micron och kör på...

Blir ett trevligt skimmer av att (argon?)gasen blir självlysande....

Men gör helst inte detta hemma. Eller alls. Ville bara upplysa om att jag sett fenomenet i en glödlampa och borde kunna hända med lysör med i kraftiga magnetfällt...

Bjerlk Ferlock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nja, en glödlampa i micron lyser på grund av att strålningens energi får volframatomerna att vibrera så att värme bildas och då blir det samma funktion osm vid inkoppling till spänning, den lyser.

ett lysrör i micron lyser också, men inte så särskilt länge. det brinner upp så att säga, för stor effekt helt enkelt.

i lysröret finns elektroner som träffar HG-atomenra som, nja....ni förstår resten.

nja, lysrör flimrar kontinuerligt bl a pga av att de kopplas in reaktivt.

att de fortsätter att lysa.....när spänningen är frånslagen kan bero på 2 saker. om du släcker ett rör som lyst en stund så fortsätter röret att lysa ytterst svagt en mycket kort stund.

annars så beror det på att du har läckström i armaturen. röret drivs på L-PE.

detta fenomen får icket förekomma alls då det råder fara för människoliv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter gnistsläckningskondensatorer i timern som leder över litet ström när timern är avslagen. I vissa framför allt elektroniska rreaktorer sitter en startkrets som kan åstadkomma små blink. Men strömmen som passerar timern är inte så stor att man riskerar personskada.En sak som många inte tänker på är att en vanlig timer bara bryter en pol. Har man otur och vänt timern fel ligger fasen på när timern är avslagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, en glödlampa i micron lyser på grund av att strålningens energi får volframatomerna att vibrera så att värme bildas och då blir det samma funktion osm vid inkoppling till spänning, den lyser.

Hmm. Men det blir ju ett trevligt grönaktigt ljus... Men men... Kanske beror på frekvensen. Som sagt. Lektionen var ju nån gång på 1900-talet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hmm. Men det blir ju ett trevligt grönaktigt ljus... Men men... Kanske beror på frekvensen. Som sagt. Lektionen var ju nån gång på 1900-talet....

har köpt en micro för ganska nyligen. du lockar mig till att prova, men strålningen kommer att klara att paja magnetronen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har köpt en micro för ganska nyligen. du lockar mig till att prova, men strålningen kommer att klara att paja magnetronen.

enda sättet att paja magnetronen är om man kör den tom eller kör saker som inte innnehåller väte,då microvågorna inte har någonstans att ta vägen studsar dom tillbaka in i magnetronen=inte bra

det sitter ett nätfilter på microvågagsugnar som förhindrar frekvensstörningar på nätet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...