Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Mitt experiment startade kl 18:00 den 22/4 och jag doserar kontinuerligt in en lösning i takten 0,1 ml/minut som på dygnsbasis motsvarar en tillsättning av 1 ml vodka per dag. Igår var det tredje dagen på experimentet och min filtervadd visade upp ganska mycket bakterie biomassa

Vid ett tidigare tillfälle så visar bilden under hur min filtervadd såg ut efter 9 dagar utan någon extra vodka

1777108523384.png

Så här såg det ut efter ca 2.5 dagar med en kontinuerlig tillsats av 1 ml vodka per dag direkt in i filtret

IMG_20260425_104552.jpg

Så här såg reaktorn ut innan/efter jag bytte filtervadd

IMG_20260425_104318.jpg

img_20260425_104944-jpg.4450147

PO4 koncentrationer för sista månaden uttryckt i ppm. 1 röd stapel - bytt GFO + filtervadd. 2 och 3 röda staplar bytt filtervadd 4 röda staplar tillagt 100 g GFO + bytt filtervadd och 5 röda staplar börjat dosera 1 ml vodka per dag och bytt filtervadd. Igår byte av filtervad - syns inte i grafen.

1777109859118.png

Minskningen efter start av dosering av PO4 i grafen kan vara tillfällig - avvaktar flera mätningar innan jag drar några slutsatser.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

• Svar 1,2k
  • Visningar 202,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Hoppla!   https://www.reef2reef.com/ams/reef-of-the-month-december-2024-lasses-dream-build-a-lifetime-of-reefing.1074/   MVH Lasse

• Ny - lång film       MVH Lasse

• Då var jag hemma på permission - vi gör ett nytt försök. Verkar väldigt bra och kroppen meddelade igår - all system working - no syntax error! En genompasseringsröntgen gjorde susen - ingen ny op

Populära bilder

Postat
  • Författare

Den långsamma doseringen av etanol i inloppet till min reaktorpump har definitivt förändrat hastigheten på bakterieuppbyggnaden i min filtervadd. Normalt är det dags att byta den efter 9-15 dagar och då kan den ibland vara så tät att den komprimeras av pumpens vattentryck. Nu har detta hänt efter bara 2 dagar. Jag kommer dock inte att byta vadden än - det får vänta några dagar till.

Vad gäller min fosfathalt är resultaten lite - som vanligt - förvirrande. Jag vet inte om detta beror på mätfel och dålig hantering av proverna eller något annat. Igår visade mätningarna en ökning av fosfathalten från 0,19 ppm till 0,26. För att vara på den säkra sidan och utesluta de vanligaste orsakerna till mätfel fyllde jag provtagningsröret med citronsyra över natten och ändrade mina provtagningsrutiner lite. Resultatet blev att testet idag bara visade 0,13 ppm - en halvering av värdet under 24 timmar. Detta är osannolikt men om det är gårdagens eller dagens värde som är mer fel vet jag inte. Eftersom jag bytte filtermaterial för två dagar sedan (vilket minskade bakteriebiomassan) förväntade jag mig ett stabilt värde eller en liten ökning igår, men denna berg-och-dalbana verkar osannolik om man inte tar hänsyn till mätfel.

Två dagar sedan

IMG_20260425_104944.jpg

Idag

IMG_20260427_095858.jpg

image.png

MVH Lasse

image.png

Postat
  • Författare

För er som inte riktigt förstår hur jag gjort så har jag taget en normal Aquaforest mediareaktor AF 90 och växlat inlopp och utlopp och på det sättet fått vattenströmmen att gå uppifrån och ner. Då tar vadden den första stöten. Aquaforest reaktorer är otroligt enkla att serva och det tar ca 5 minuter att byta vadd. Jag gjorde det här av en annan orsak först. Jag ville att vadden skulle ta upp organiska partiklar och koncentrara nedbrytningen av dem i vadden.- Jag räknade fränt med att detta skulle minska bakterietillväxten på mitt GFO och på det sättet förlänga dess aktiva bindningstid (ingen biologisk film som hindrade låsningen av fosfat). Det har det också gjort. Innan jag ändrade flödet och la till vadd så samlades mycket organiskt material i GFO:n och den fick rengöras. Efter jag ändrat så behöver aldrig GFOn rengöras - om jag backspolar den som kommer inget grums från den - vilket det gjorde i stora mängder förut.

Från detta så föddes ideen att gå ett steg vidare - att med en liten tillsatts av etanol få bakterietillväxten att explodera i filtervadden (en snabb organisk kolkälla som etanol är alltid en begränsad tillväxtfaktor för heterotrofa bakterier i ett slutet system som ett akvarium.) Att det blir mer bakterietillväxt betyder också att det binds mer fosfor i biomassan och bara genom att odla i vadden och sedan slänga den så har man plötsligen en ny exportväg för fosfor i systemet.

Det här förutsätter också att man har en bra ström av syrerikt vatten igenom filtret och att man inte låter den bakteriella biomassan bli så stor att organiskt kol blir en bristvara igen - då kan återfällning ske genom anaerobisk nedbrytning eller att bakterierna kommer in i en stationär fas. Man vill också hålla bakterierna i sin log fas så när man byter vadd så bör man nog seeda den nya vadden. Mina planer är att minska mängden GFO med tiden men alltid ha någon deciliter längs ner för att fånga upp eventuellt läckage av fosfat,

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Postat
  • Författare

Jag mätte upp mitt flöde genom filtret efter 2 dagar med vodka. Det var ca 244 L i timmen.

Eftersom jag är lite bekymrad av att filtret kan bli syrefritt så har jag gjort några beräkningar av först hur mycket koldioxid nedbrytningen kommer att producera - eller hur mycket av det dagliga tillskottet av 0,16 g organiskt kol kommer att bindas i CO2 och sedan hur mycket syrgas som går ut och vilket minsta flöde per timma som är gräns till anaerobi

CH6O2-C är 0,16 g per dag - 20% av det blir bio-C och 80% CO2-C Totalt CO2 blir då 0,8*0,16* 44/12 g eller ca 0,46 g CO2 kommer att produceras från 0,16 g CH6O-C. Hur mycket syre behövs till dessa 0,46 g CO2 -> CO2-O = 32/44*0,47 = 0,34 g O. Hela processen kommer då att konsumera 0,17 mg O2 -> 170 mg per dygn. Om man förutsätter att vårt vatten innehåller 6 mg/L O2 så innebär det att ca 30 liter vatten behövs per dygn för att leverera dessa 0,17 mg O2 till processen. Eftersom mitt flöde är över 5000 liter per dygn så är inte syrefrihet något större problem.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.