Lasse Postat 22 mars 2019 Författare Postat 22 mars 2019 Ja - med en Li-Cor LI-250 med undervattensprobe närmare bestämt. Det är en Nephthyigorgia sp. - den svenska varianten kallas död mans hand. Denna år under namnet Chilli coral också. Väldigt snygg när den visar polyperna . vita är dom. Den har stått på önskelistan länge - hade en i mitt RSM i ett år ungefär. Nu matar jag mer ordentligt med cyklops och Chaeto juice. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 28 mars 2019 Författare Postat 28 mars 2019 Uppdateringar - efter 34 månader Ock så bilder. denförsta visar en liten korall - inte en stenkoraller utan nån typ av mjuk - som jag gärna skulle vilja växa ordentligt. Hoppas verkligen att den trivs här MVH Lasse 4 Citera
Kimozabe Postat 28 mars 2019 Postat 28 mars 2019 2 timmar sedan, Lasse sa: Uppdateringar - efter 34 månader Ock så bilder. denförsta visar en liten korall - inte en stenkoraller utan nån typ av mjuk - som jag gärna skulle vilja växa ordentligt. Hoppas verkligen att den trivs här MVH Lasse Den gula ser intressant ut Vad har du för djur som bökar i din sand? Hos mig räcker/fungerar inte sandvändande snäckor, inte heller sandvändande goby. Mvh Kim Citera
Lasse Postat 28 mars 2019 Författare Postat 28 mars 2019 Jag har ett räk och gobypar som gräver nya ingångar varje dag samt tre sjögurkor som visar sig nattetid MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 28 mars 2019 Postat 28 mars 2019 3 timmar sedan, Lasse sa: Jag har ett räk och gobypar som gräver nya ingångar varje dag samt tre sjögurkor som visar sig nattetid MVH Lasse Läste lite om sjögurkor tidigare, om jag minns rätt så var dom väldigt effektiva. Vet inte om jag borde köra på en sjögurka eller sjöstjärna. Tar sjögurkor poddar precis som sjöstjärnor? Dom poddar som springer runt i sanden hade jag gärna behållt Mvh Kim Citera
Lasse Postat 28 mars 2019 Författare Postat 28 mars 2019 Sjögurkor lunkar långsamt - tuggar i sig sand och skiter ut sand. Går långsamt så springer de - så klarar de sig MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 29 mars 2019 Postat 29 mars 2019 8 timmar sedan, Lasse sa: Sjögurkor lunkar långsamt - tuggar i sig sand och skiter ut sand. Går långsamt så springer de - så klarar de sig MVH Lasse Låter ju bra Lasse. Nån speciell sort du kan tipsa om som jag ska be butiken ta hem? Inte säker men var det sjögurkor som var känsliga vid inkoppning och som man inte skulle ta ut ur vattnet, alltså att jag måste släppa ut sjögurkan i inkoppningsvattnet ner i akvariet? Mvh Kim Citera
Lasse Postat 29 mars 2019 Författare Postat 29 mars 2019 50 minuter sedan, Kimozabe sa: Låter ju bra Lasse. Nån speciell sort du kan tipsa om som jag ska be butiken ta hem? Inte säker men var det sjögurkor som var känsliga vid inkoppning och som man inte skulle ta ut ur vattnet, alltså att jag måste släppa ut sjögurkan i inkoppningsvattnet ner i akvariet? Mvh Kim Det är snarare en myt om sjöstjärnor. Min kallas Tiger Tail Cucumber. Var en - har blivit åtminstone 3 MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 29 mars 2019 Postat 29 mars 2019 3 timmar sedan, Lasse sa: Det är snarare en myt om sjöstjärnor. Min kallas Tiger Tail Cucumber. Var en - har blivit åtminstone 3 MVH Lasse Jag har läst det i din tråd Bara så jag inte gör något misstag nu, hur djup sandbädd behöver den? Jag har nog inte mer än 0.5-2cm (kanske på några ställen 3cm). Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 30 mars 2019 Postat 30 mars 2019 18 timmar sedan, Lasse sa: 3-5 cm har jag MVH Lasse Det jag var rädd för. Då får jag avvakta lite och se om sandvändaren kommer igång riktigt eller kanske öka upp sanddjupet lite till. Tack för hjälpen Citera
Lasse Postat 30 mars 2019 Författare Postat 30 mars 2019 Men med det inte sagt att de måste ha det. Mina gömmer sig mest i stenen och går bara på sanden för att äta. Den gräver inte ner sig som sjöstjärnorna. Fungerar nog på 2 - 3 cm också. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 1 april 2019 Författare Postat 1 april 2019 Det finns hemligheter i mitt akvarium. Bland annat 5 st upside down gobies. ser den som ett streck ibland när de äter. I dag fick jag äntligen en ca 5 sek lång videosnutt på en av dem En bild också på underverket MVH Lasse 4 Citera
Lasse Postat 4 april 2019 Författare Postat 4 april 2019 Så var det dags igen. Ett nytt bygge. Ett av mina barnbarn (det som beundrar mitt akvarium mest tror jag) är så gammal att det kan behövas ett akvarium till henne. Sagt och gjort - ett Red Sea max nano införskaffades igår. Denna gång blir det inget ombygge av belysningen eftersom AI prime HD är standard på dessa akvarium. Däremot kommer det att bli aquscapat vad det lider. Kommer nog en egen tråd om detta akvarium. MVH Lasse 8 Citera
jarecki68 Postat 6 april 2019 Postat 6 april 2019 On 2019-04-04 at 21:31, Lasse sa: Så var det dags igen. Ett nytt bygge. Ett av mina barnbarn (det som beundrar mitt akvarium mest tror jag) är så gammal att det kan behövas ett akvarium till henne. Sagt och gjort - ett Red Sea max nano införskaffades igår. Denna gång blir det inget ombygge av belysningen eftersom AI prime HD är standard på dessa akvarium. Däremot kommer det att bli aquscapat vad det lider. Kommer nog en egen tråd om detta akvarium. MVH Lasse Lasse behöver du torr levande sten till bygge så är det bara att komma och välja Citera
Lasse Postat 30 april 2019 Författare Postat 30 april 2019 (ändrat) Och nu har det gått 35 månader MVH Lasse Ändrat 30 april 2019 av Lasse 7 Citera
Fredrik Dahlberg Postat 1 maj 2019 Postat 1 maj 2019 Riktigt snyggt!Hur många cirkulationspumpar har du och hur är dom placerade?Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Lasse Postat 2 maj 2019 Författare Postat 2 maj 2019 En returpump som ger ca 2 400 l/h samt två RW 8 wavemakers. RW/PP 8:orna finns inne i BTN modulerna - en i varje hörn MVH Lasse Citera
rickard81 Postat 16 maj 2019 Postat 16 maj 2019 Börjar med att berömma ditt fina akvarium.Har du nått tips på hur jag ska göra med den inringade modulen. Tänkte montera en eller två raster i den sen sätta i en cirkulation pump.Nackdelen med en cirkump är ju att man inte kan ställa den i pulsemode som man kan med en streampump. Vad ska jag fylla den med? Kanske levande sten eller nått annat?Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Lasse Postat 20 maj 2019 Författare Postat 20 maj 2019 Det blir snyggt. Den högra modulen - får du ner en liten wavemaker där - denna exempelvis med wifi styrningen. Du borrar ett hål en bit ovanför botten - på sidan in mot mitten. Storlek - lite större än pumpens utlopp. Du stoppar sedan ner pumpen på insidan, förankrar den och låter den peka ut genom hålet. Gör några inlopp till module - gärna lite uppe vid ytan Använde du wifi styrningen så kommer du få ett bra gung MVH Lasse Citera
Lasse Postat 20 maj 2019 Författare Postat 20 maj 2019 Ny video - 3 år sedan start MVH Lasse 3 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.