Gå till innehåll

skötsel av fungia


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Nä... den ser inte glad ut. Hade problem med min ett tag oxå och jag tror det berodde på att jag tillsatte saliferts all-in-one. Allt blev bra när jag slutade med det. Men jag var tvungen att låta den återhämta sig hos stig ett tag. Den hade då börjat uppvisa mjukskador och synligt skelett. Tog bara någon dag hos Stig innan den slog ut igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog med den som med som med många andra koraller: Panik är PANIK!!!!! Ta det lugnt, flytta den inte inte innan du sett ett par veckor att något verkligen är fel med platsen. Ändra inte vattenvärdena innan du VET att något verkligen är fel. Lyssna på alla goda råd men summera dem ett par veckor innan du gör något nytt igen.

Det är med Fungian som med du och mig: Det tar en viss tid innan man trivs efter en flyttning, För mig är det ett eller ett par år men Fungian är nog litet snabbare. Standard för Fungian bör vara medel belysning = 250 MH 20-40 cm över vatten + botten på 50 -60cm högt kar. Cirkulation 2-10 cm/ sekund vatten på korallytan men det är bara ungefär. Jag är övertygad om att det finns Fungia hos oss här på guiden som har mer eller mindre cirkulation och mer eller mindre ljus och ändå går bra. Men jag skulle inte flytta en Fungia hos mig bara för att dessa värden inte stämmer helt.

Däremot tror jag den mår bra av litet mineralgödning men mer organisk gödning. Det betyder mindre skumning än det som ger bäst färg på Acroporor men gärna ofta små vattenbyten för att hålla ned fosfat och nitrat men ändå ha litet spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tackar för dom goda råden..

måste ta å köpa nya gödningsmedel till korallerna. vilken tillsats kör ni med? ja provade corallife´s smorgåsbord förut å den verka funka bra, nu e den slut å kanske e de därför som fungian inte mår bra.. tar den artemia ifall man punktmatar den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Fungian mår bra äter den allt den kommer åt. När jag hade Linnex Fungia hemma såg jag en dag en snäcka som kröp uppe på fungian.

Paniken nära nära :En djävla snäcka som äter upp fungian som Jag lovat ta hand om!!! Så jag ner med fingrarna och började dra. Men jag fick bara loss halva snäckan med skalet, Resten åt Fungian upp. Musselkött, fiskkött, räkor och till och med litet Nori åt den hos mig.

Men som sagt när det gäller panik: Tillsätt bara något till vattnet om du VET att det saknas! Men som sagt jag tror inte den gillar för stark skummning i och med att den lever i laguner som ofta har betydligt högre halt näringsämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har noll nitrat med JBL test. (I alla fall betydligt mindre än 1 mg /liter)

Vill du öka näringsmängden i vattnet är det bättre att lägga i litet nykläckt artemia och zooplankton t.ex rotifrerer när du släcker ljuset på kvällarna. Det är organisk näring som räknas. Nitrat och fosfat skall vara mycket lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...