Gå till innehåll

Hög temperatur för en dag.... hur skadligt?


Linnex

Rekommenderade inlägg

Bytte vatten i lördags och slog då av kylslingan. I går kväll drog koraller och rörmaskar ihop sig och jag tyckte att vattnet såg lite disigt ut och jag trodde att någon av korallerna hade släppt ut något olämpligt och jag började då filtrera med aktivt kol. Nu på morgonen kollade jag karet och det såg bättre ut. Maskarn var framme igen.

Nu när jag kom hem på lunchen så upptäkte jag till min fasa att det var 29.9 grader i karet och hade varit som max 31,4 grader (förmodligen igår). Hade glömt att starta kylningen efter vattenbytet.

Nu har jag full kylning på för att få ner temperaturen... men hur skadligt kan detta ha varit och hur lång tid tar det innan jag vet skadorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en viss återhämtning i går kväll.

En sak har jag lärt mig av misstaget... jag har i alla fall bra kyleffekt på min kylanlslinga. Speciellt nu på vintern.:smiley16:.

Och då energisnålt då den drivs bara av en 11 w pump. Temperaturen på mitt 500 l låg rätt på 25 grader när jag kom hem tre timmar efter jag slagit på kylningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är din kylslinga konstruerad, har du gjort en egen ?

40 m Ø16 PEM slang i krypgrunden. Jag pumpar från och till sumpen med en Eheim pump.

Fick varningar från början om stillastående vatten men har inte märkt några problem.

Det är ca 1 liter vatten per 10m slang (dvs ca 4:a liter). Jag har gjort det termostat styrt och det blir ett antal från och tillslag varje timme samt att returen mynnar ut vid insuget till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
40 m Ø16 PEM slang i krypgrunden. Jag pumpar från och till sumpen med en Eheim pump.

Det var ju en intressant lösning. Hur har du löst slangdragningen ned till själva krypgrunden? Har du gjort hål i golvet eller hade du sånt flyt att du har akvariet nära luckan ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...