Gå till innehåll

Sump design EXPERTER!


Markus Karhunen

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Ska bygga min egna sump till mitt första saltkar!

Satsar på stort, gör om mitt 720L sötvattens kar till salt.

Kommer ta ett av mina 240L kar till en sump.

Nu kommer jag till frågan;

 

Har tittat in massa olika varianter, men när jag pratade med en som kört salt länge, så frågade jag honom vad han skulle ha gjort annorlunda nu, men tanke på all erfarenhet och allt annat.

Det han sa direkt var, gjort sumpen annorlunda.

Nu har han hjälpt mig att designa en sådan, men vi är tveksamma om det är något vi har missat eller att det kanske inte går,

Bifogar bild,

 

Tanken är att det skall vara levande sten och det levande filtret skall ta allt skit i början, sedan tar skummaren vid. (Bild 1)

 

Men har även gjort en mer traditionell lösning. Fast med levande sten i början. (Bild 2)

 

Dags att spåna och optimera sumparna ännu mera! Vi kan använda oss av mer naturliga vägar än mekaniska!

Hjälp mig, hjälp alla andra till ett bättre rev!

 

Mvh Karhunen

Sump.jpg

Sump2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste ju 2st svar här igår? Vart tog dom vägen?

 

Mitt tips är att inte krångla till det så mycket. Antingen har du en enkel sump med rör ned och skummare och annan teknik i första kammaren och sen bubbelfälla till ett andra fack där man har returpump.

Eller så kör man med ett riktigt refugium mes alger, belysning och kanske djup sandbädd.

 

Kör man bara något halvdant så brukar det mer förstöra med att samla skit osv än att göra nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...