Gå till innehåll

Lutning på akvarium


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Hej. 

Jag fick mitt nya akvarium som är 160 cm brett, för ett litet tag sedan. Jag lodade med ett vattenpass och konstaterade att det som okay ut. En pytteliten lutning enl passet, men ändå innanför strecken. När jag däremot började fylla karet med vatten, så upptäckte jag att karet lutar lite åt sidan. Den skiljer nog 5 m.m i vattennivå från vänster sidan till högersidan. Det lutar inte åt något annat håll. Karet och bänken är så pass tungt att jag inte orkar lyft det och palla upp det som jag egentligen hade velat göra. 

Vad göra? Är lutningen inom ngn form att godkänd gräns på ett sådan brett akvarium.

../Jonas

 

 

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 mm? Hade det varit 5 dm så hade det varit nåt att snacka om. Nu är det inget problem men då under absolut förutsättning att det är rakt. Alltså inte 5 mm högre på mitten. Och inte vridet, alltså att kortsidorna inte är parallella, att det skiljer i nåt hörn.

 

Och det är inte så att det där med flera dm skillnad mellan sidorna är nåt otänkbart. Jag har ställt akvarier så ibland när det varit önskvärt med en landdel, sköldpaddor och sånt. 
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huset är ett gammalt tegelhus på över 100 år i bra skick, men det har säkert rört sig lite det senaste seklet. Där finns många udda mått i huset på väggar, tak m.m.. Jag har parkettgolv som är gjort i chakarada som e hårt som tusan och betong under. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, stigigemla sa:

Är det ditt hus skulle jag nog kolla var lutningen kommer från. Har grunden satt sig t.ex kanske det borde åtgärdas.

Ja jisses, då skulle det bli mycket åtgärder här. Tror inte jag sett en rät vinkel än.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...