Gå till innehåll

Balling light i ATO?


gravol

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Jag kör ett sumplöst 350 liters kar och justerar upp Kh, Ca och Mg med Balling light salter manuellt några gånger i veckan. Har inte riktigt plats för doserpump och 3 behållare till i bänken.

Har ett ATO som jag fyller på ca 15 liter 1 gång i veckan. Borde jag inte då kunna räkna ut hur mycket av varje som förbrukas per vecka och pytsa i det i behållaren när jag fyller på osmosvatten i ATO'n?

Eller finns det någon känd och uppenbar risk med att ha dom 3 tillsatserna blandade med varandra? Hade ju vart en ganska smidig lösning annars iaf för mig.

Tacksam för svar och förklaringar.

/Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig - det går väl med kalcium och/eller magnesiumklorid också men du får inte blanda bikarbonat i samma behållare som de andra två? Men att blanda kalcium och magnesiumklorid i samma går väl bra? Men eftersom det inte går så mycket magnesium så blir det ju inte 50 - 50. Jag gjorde så att när jag bara hade 2 kanaler för balling så lät jag de dosera bikarbonat och kalcium var för sig men hade räknat ut hur mycket magnesium jag skulle ha i ATO vattnet och körde det. Fungerade utmärkt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaa. I princip går det lika bra med kalcium + magnesium. Men det känsligaste är bikarbonaten för där kan en daglig dos vara mer än en tiondel av totala halten i vattnet.

Med andra ord 4 -5 dagar utan bikarbonat kan orsaka krasch av karet. Kalcium innehåller vattnet många gånger mer av och därför kan man tillsätta det betydligt mer sällan.

Magnesium är det ännu mer av i vattnet + att förbrukningen är ännu lägre i ett etablerat akvarium. Kalcium och magnesium går bra att blanda men man kan inte ha det så koncentrerat som i Balling lite receptet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en vinkel till. I mitt kar så reagerar mina invånare negativt om ja rycker för mycket (doserar manuellt, torrt) i KH värdet.

Inget synligt alls märks när ja ryckvis justerar Ca eller Mg.

Ja ser det som att det är viktigare att hålla en/flera "daglig" dos KH med automatik (Läs jämnare nivå på KH-värdet).

Vill passa på att höja ett lite varningens finger om Ca. Jag märker en klar försämring på korallernas tillväxt om jag är under 380. Men mellan 400-480 så ser ja ingen skillnad alls.

Så att helt oviktigt är inte Ca värdet,,,,,,, bara mindre känsligt om man är inom ett spann :) 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca är helt klart också viktigt och jag doserar ungefär varannan - var tredje dag. Kör FM's utblandat med osmos enligt deras recept.

Finns det nån tid på dagen som är bäst att mäta värden på för att få lägsta värdena vilket väl är av vikt. När det tänds på morgonen, när man har zenit på belysningen eller sent typ precis innan det blir natt i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den allmänna tankegången är väl att kalcifieringen sker bäst i ljuse vilket talar för tillsatser i början på dagen och fram emot Zenith i karet. Det förekommer en hel del kalcifiering nattetid också men det har visat sig att ökad koldioxid i koralldjuret under natten kan inhibitera mycket av den kalcifieringen. De som såg detta menade att man skulle undvika att mata korallerna nattetid pga detta. Länken här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ta Ca, Mg och Alk på kvällen men med fosfat och nitrat skulle jag nog lägga upp en serie med värden precis före det tänds och precis när det släcks. Då skulle jag få en referens hur jag än väljer att mäta. Skulle jag själv tillsätta nitrat och fosfat så skulle det ske på morgonen och mätningen på kvällen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

En liten uppdatering och utvärdering. Har kört KH buffring i ATO vattnet nu i några månader och det fungerar utmärkt när jag efter nån vecka hade kommit fram till vad karet drar på en vecka. Löser upp 15 gram FM kh balling salt och har i det med 15 liter osmos i min ATO påfyllnings hink. Det är ganska precis vad som fylls på under en vecka och kh't ligger väldigt stabilt på 8,3-8,6 när jag än mäter. Tack för tipset och infon.

/Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...