Gå till innehåll

Lundisen´s Nya Reefer 450


lundisen

Rekommenderade inlägg

Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. 

Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. 

 

Sagt och gjort detta inhandlades. 

 

Red Sea Reefer 450

Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st

Kessil Spectral Controller

Kessil Gooseneck 2st

Vertex Omega 180i

AquaLight Osmos 300 liter/dag

FM NPO Redu Pellets Filter

ATI Doserpump 6 kanaler

Jecod DCT 6000

Maxspect Gyre XF150

Jebao RW 15 2st

Deltec 20w UV-C

Eheim 200w värmare 

FM Balling Light set

N/P reducing All in one Biopellets

salt osv.

 

Nu är karet fyllt med osmos vatten som tog en evighet, salt är blandat och 47kg ls är staplat samt 14kg sand. 

 

 

 

 

IMG_2655.JPG

IMG_2656.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där Reefer-karen är fina. Måste vara skönt att slippa tänka på allt rördragande och annat byggande.

 

Du är en Kessilkollega ser jag. Jag är nöjd med mina, men jag kan konstatera att rekommendationen gäller mjukkoraller, LPS och en del ej så ljuskrävande sps. För de flesta acropora är deras rekommendation i klenaste laget. En eller två 360 till i ditt fall vore inte konstigt. Då får man mindre skuggningsbekymmer dessutom.

Ändrat av PatrikD
stavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Patrik det är helt perfekt. Jag misstänkte att det var i minsta laget med 2 men tänkte att jag börjar där. Nu väntar jag på att lampa nr2 skall komma då den jag fick var en tyna sun (till sötvatten) så jag vet inte hur det blir med 2 än. Jag tror det kommer att bli skugga i mitten, hur skulle det funka att sätta en A160we där blir det klent? Kanske är estetiskt snyggare att köra på samma lampor över hela. 

 

Ouscazz Tack!  Jag vet inte än. Om jag skall suga från skummar kammaren och släppa ut i returpumkammaren så kommer ju de vattnet troligen bli delvist oskummat. 

Har du något förslag?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett likadant UV-filter. Först hade jag en idé om att göra en bypass på returen men lade det åt sidan. Min plan är nu att dra PVC och koppla filtret till en liten DC-pump i skummarfacket och släppa ut det renade vattnet i returfacket. Om man har inlopp/utlopp i samma fack kommer ju en del av vattnet att recirkuleras genom UV-filtret. Det känns onödigt eftersom det vattnet redan är behandlat. Skummaren tar ändå inte 100% av allt vatten som cirkulerar genom sumpen varje timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är helt klart en lösning. Jag har inte så brottom än då jag la i stenen i onsdags så fiskar är inte atuellt i nuläget. 

Får se i nuläget hur vattenvärderna ter sig stenen jag la i har varit hos handlaren under en tid så skulle kunna kalla den inkörd samt 10 kg sand från ett inkört kar + 4,7 kg levande sand så frågan är om det kommer att bli något större utslag på testerna.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Det rullar på nya fiskar och nya koraller. Kommer lägga upp lite bilder snart. Dock såg jag en krabba klättra runt på min hystrix och mumsa polyper. Snabb som en blixt fick jag tag i den men den höll i sig för livet. Efter en stund fick jag släppa då jag inte ville bryta av min hystrix. Fick tag i den igen och kunde nog lyfta stenen så hårt höll han, dock är han 2 ben fattigare nu så han kan nog inte hålla i sig lika hårt nästa gång.

krabba 1 Lundisen 0

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Keller said:

Vänta... Har du köpt en flundra?! Vart hittade du den? Helt klart väldigt intressant fiskval!

Köpte den på Amazon akvarium i karlstad. Dock så är den i fisk himlen nu efter ha hoppat ut under natten. Måste säga att jag saknar den då den var rätt rolig att titta på och så åt den maten som landade på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var en riktigt rolig fisk. Ja det märkliga var att den alltid höll sig på botten så vet inte riktigt vad den gjorde. Det tog ett tag innan jag insåg attden inte var kvar i karet då den ibland var riktigt svår att hitta fast den var framför näsan på en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...