Gå till innehåll

Lågt PH och problem med skummaren


Walle93

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

jag har en dag gammalt Boyu 128l kar och pH(7,8) är alldeles för låg så några tips på hur jag får upp det?  och om jag ska vara helt ärlig så har jag dålig koll på hur skummaren ska vara inställd., 

tack på förhand

Ändrat av Walle93
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Walle93 och välkommen till SVG :) 

Nu vet ja inte hur mycke ditt kar konsumerar, men konsumeras lite så funkar Kalciumhydroxid metoden. Lös Hydroxiden i vatten och låt det droppa i karet på något strömt ställe.

Har du hög tillväxt få funkar det att baka Bikarbonat till Natriumkarbonat (målarsoda). Ta 10-20 % av din Balling (Bikarbonat) och bred ut i en ugnsform in i ugnen på 175 grader i en timme. Blanda ut i din Ballingdunk med Bikarbonaten. OBS du kan max lösa 80-85 gram karbonat i 1 liter vatten (då behöver du värma vattnet så går det lättare att lösa in).

 

 

Har du plats så är det bästa ett refugium med omvänd belysningstid.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har KH som är normalt eller till o med högt (som ditt) så beror alltid ett lågt pH på för mkt koldioxid i vattnet. Ditt kar exemplifierar det alla vattensystem har problem med: utan vidare är det inte särskilt enkelt att vädra ut överskott av koldioxid via bara vattenytan(i princip omöjligt). Dvs att öka cirkulationen på den kommer inte nämnvärt öka karets förmåga att göra sig av med koldioxid. En proteinskummare gör jobbet bättre, då den har mängder med små mikrobubblor och därmed ökar arean/ytan mellan luft/vatten. Skummaren kan i ett lågt belastat system (dvs ett system som producerar ganska lite koldioxid) på ett någorlunda hyfsat sätt vädra ut koldioxiden. (dock sällan allt men good enough). Men allteftersom du ökar belastningen med mer fisk blir det mkt svårt även för en bra skummare att helt vädra ut allt överskott på koldioxid. Det fiffiga med allt är att så länge du har ett bra KH (över 7) så är pHvärdet ett direkt o mkt bra mått på om du har för mkt koldioxid i vattnet. Jag skulle säga så här om du vill ha lite siffror att gå på: Ligg på 8 i KH. Om du ligger där, så skall ditt ph inte som lägst (morgonvärdet) gå under 7.90-7.95 om du skall känna dig nöjd. Alla värden under det vittnar om att du behöver förbättra karets utluftning av koldioxid.

 

åtgärderna då vid för högt CO2 i karet är

1) Bra proteinskummare, MEN, det förutsätter att du har bra inomhusluft, annars gör den ingen nytta. Testa det med att göra ett genomluftningstest: ta akvarievatten med ditt låga ph, lufta det i en spann(inomhus) länge o mkt kraftigt, mät ph efter en timma. Har det inte stigit har du dålig vent inomhus och får gå till punkt 2. Om ph stiger(till i princip 8.2) så har du ok vent o skummaren kommer bidra ngt till att höja ditt pH, kanske en tiondel.

2) Ta utomhusluft till skummaren, ELLER låt luften passera en "co2-tvätt" (se tråd öppnad av mig här på SG)

3) Algfilter. Hjälper alltid oavsett kvaliten på inomhusluften. Effekten är måttlig om du har makroalger, men betydligt högre om du har mikroalger. Det vet alla som sett hur pH ändras av att inte skrapa rutorna. Mikroalger på stor yta är mkt mkt effektivt. Sk algscrubber.

4) Dosera calciumhydroxid. Redan omnämnts ovan

 

OBS: det är mkt vanligt med dålig inomhusluft, så jag skulle tippa på att det är den första biten att utröna, dvs gör det sk genomluftningstestet.

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du gör något annat så bör du försöka verifiera att du verkligen har ett så lågt pH. Det går inte helt att lita på de här färgtesterna, Dels spelar omgivande ljus roll, dels spelar ditt färgseende roll. Jag ville ha ditt KH för att utesluta den möjligheten för lågt pH. Prova med att ta ditt pH under dagsljus och låt någon annan vara med när du läser av, Jag och min fru brukar skilja 0,2 - 0,4 när vi läser av var för sig :)

Du frågade om ljuset - Ja jag hade börjat med en ganska normal ljusperiod - 8 - 10 timmar. Du kommer gynna alger då så det är bra om du får in en städpatrull samtidigt (eremiter, snäckor, sjöborrar och liknande). Ljuset kommer att hjälpa dig att bli av med en del koldioxid om det nu är det problemet.

Ditt kar har en huv vilket hindrar luftutbytet och om du kör med skummaren så skall du i första skedet se till att du suger luften utanför karet (huven). En fläkt med luft in under huven är inte heller fel

Om du inte får ordning på det med de enkla åtgärderna ovan så är det som Jonas föreslår en väg också. Men se till att du får igång skummaren eller få in någon annan luftning, en streamerpump som går på vågfunktion och frisk luft under huven är inte ett så dåligt val som Jonas vill påskina. Det funkar men är något sämre än en bra skummare

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag får helt klart försöka få igång skummaren så den gör sitt jobb ordentligt:) 

Men nu har jag en bra grund för att få till det känner jag och det tackar jag för! 

Men menar du att jag ska gå på med 8-10 timmar direkt? För jag har bla. läst att men ska trappa upp med nån timme varje vecka? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du läst är en sak - hur jag skulle göra är en annan :) Min filosofi är att få igång det biologiska livet så fort som bara är möjligt men det innefattar att jag sätter in rätt mycket med betare samtidigt. Se min tråd om Mollyhotellet exempelvis. Finns en månadens akvarium om ett Clown hotell som beskriver metoden också

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Lasse sa:

Innan du gör något annat så bör du försöka verifiera att du verkligen har ett så lågt pH. Det går inte helt att lita på de här färgtesterna, Dels spelar omgivande ljus roll, dels spelar ditt färgseende roll. Jag ville ha ditt KH för att utesluta den möjligheten för lågt pH. Prova med att ta ditt pH under dagsljus och låt någon annan vara med när du läser av, Jag och min fru brukar skilja 0,2 - 0,4 när vi läser av var för sig :)

Du frågade om ljuset - Ja jag hade börjat med en ganska normal ljusperiod - 8 - 10 timmar. Du kommer gynna alger då så det är bra om du får in en städpatrull samtidigt (eremiter, snäckor, sjöborrar och liknande). Ljuset kommer att hjälpa dig att bli av med en del koldioxid om det nu är det problemet.

Ditt kar har en huv vilket hindrar luftutbytet och om du kör med skummaren så skall du i första skedet se till att du suger luften utanför karet (huven). En fläkt med luft in under huven är inte heller fel

Om du inte får ordning på det med de enkla åtgärderna ovan så är det som Jonas föreslår en väg också. Men se till att du får igång skummaren eller få in någon annan luftning, en streamerpump som går på vågfunktion och frisk luft under huven är inte ett så dåligt val som Jonas vill påskina. Det funkar men är något sämre än en bra skummare

 

Håller med Lasse om alla hans råd, och särskilt bra tycker jag rådet var att ej ta luft till skummaren från "huvluften". Jag kan hålla med Lasse om att det utbyte som sker via ytan är förstås inte ointressant, men jag har gjort många försök/iaktagelser jag också, och det är nedslående hur liten yta vi ändå arbetar med när det gäller vattenytan kontra hela den vattenmängd som skall bli av med koldioxid. Sen vill jag verkligen uppmana dig till att göra ett genomluftningstest för att avgöra kvaliten på din inomhusluft, för är den usel, spelar det ingen roll vad du gör så länge du arbetar med inomhusluften.  Också ett bra tips från Lasse att du först o främst är helt säker på ditt sanna ph-värde. Tyvärr är ju tex saliferts ph test ganska trubbigt, så ett fel på 0.2 blir det ju hur lätt som helst. Jag har en rätt stark känsla av att du har ett lågt pH, det är så mkt vanligare o mer logiskt än att du skulle ha full jämnvikt med fräsch utomhusluft(läs co2 halt på 400ppm). Det är många saker som skall vara rätt för att det skal bli så, såsom: Bra inomhusluft och/eller luft till skummaten från utomhusluft, tillräckligt stor skummare, ej för hög belastning, helst en del alger så du har lite fotosyntes som hjälper CO2 elimineringen på traven osv. Mänga har betydligt sämre inomhusluft än dom förstår. Jag börjar alltid där, och har på senare tid löst flera vänners ph problem på det sättet:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Lasse sa:

Vad du läst är en sak - hur jag skulle göra är en annan :) Min filosofi är att få igång det biologiska livet så fort som bara är möjligt men det innefattar att jag sätter in rätt mycket med betare samtidigt. Se min tråd om Mollyhotellet exempelvis. Finns en månadens akvarium om ett Clown hotell som beskriver metoden också

 

MVH Lasse

Även här håller jag med Lasse och tycker han öppnar upp en mkt viktig dörr. En gammal enligt mig lite förlegad tes är att smyga in belysning väldigt långsamt (gjort det själv på många kar), men istället tror jag det är som lasse säger, bättre o dra på med ljus direkt, så biologin vaknar till liv: fotosyntesen drar igång o tex förbättrar ph, ger mer syre till vattnet (den bästa syresättaren), och så kommer du snabbare förbi de tråkiga mognadsfaserna med fula alger etc etc. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får se till att göra ett genomluftningstest imorgon och se vart jag hamnar (Y)

Som ni säger så låter det ganska logiskt för att få igång det biologiska livet så jag skruvar upp timmarna och testar:D

Vart köper ni calciumhydroxid förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...