tarmYg Postat 21 februari 2016 Postat 21 februari 2016 Hej. Kan jag använda detaljer i koppar som kommer kontakt med saltvattnet i akvariumet? Till exempel ett patronfilterhus med gänginsatsen i koppar. Det känns spontant lite galet, kommer kopparn börja ärga/fälla ut koppar i vattnet? Mvh Citera
Moose Postat 21 februari 2016 Postat 21 februari 2016 Kort svar. Nej låter inte som en jättebra idé. Koppar är direkt giftigt för det mesta i våra kar. Citera
mikoto Postat 21 februari 2016 Postat 21 februari 2016 Det beror på vad du ska ha det till med. Ha det inkopplat till det slutna systemet? Dålig idé :-) Ha det för att filtrera ingående vatten till vattenbyten i? Ingen fara skulle jag säga, är man konspiratorisk så kan man nog säga att osmos vatten skulle suga åt sig kopparna, men varför skulle man filtrera osmos vattnet :-) Det är ju kopparrör som vi tappar upp vattnet till våra kar transporteras i i våra hus. De kan man nog vara mer orolig över isf om man vill vara misstänksam. Men vad ska du ha filterhuset till? Citera
tarmYg Postat 21 februari 2016 Författare Postat 21 februari 2016 Jag har ett 10" patronfilterhus ligger och hade en tanke om att använda den som reaktor. Men som jag trodde, ingen bra idé. Tack. Citera
Laggeman Postat 22 februari 2016 Postat 22 februari 2016 Är det inte mässing i gängorna? Jag hade ett sådant hus för länge sen som hus för biopellets, jag slipade ner änden på ett pvc-rör så att det gick hela vägen in förbi gängorna, sen tätade jag med silikon över hela mässingsinsatsen och limmade röret invändigt i locket med tangitlim. Det höll tätt och jag hade inga problem med det. Ett alternativ är ju att värma upp mässingen så det släpper från plasten, men man får vara försiktig så man inte bränner upp något man vill behålla. Citera
tarmYg Postat 23 februari 2016 Författare Postat 23 februari 2016 Mässing är en kopparlegering. Koppar, mässing - potejto, potato. Jag har funderat på samma lösning med att gå förbi gängorna och limma eller täta så att kopparn/mässingen inte kommer i kontakt med vattnet. Tiden får utvisa om jag orkar mecka eller köper nytt. Mvh Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.