Gå till innehåll

Varför reagerar koraller på ändrat KH?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder; varför reagerar koraller på (snabba) ändringar i KH?

Att KH är halten av karbonater som buffar mot pH-höjning fattar jag (hyfsat) kemin bakom. Men hur/varför reagerar koraller på karbonathalten?

Ändring i osmostrycket? Vad är biokemin bakom deras reaktion?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera faktorer:

 

Det råder en slags jämvikt eller snarare "steady state" mellan ute och inne i cellen där det är mest energieffektivt att befinna sig för korallpolypen, många transporter över cellmembranen är pH och energiberoende.

 

Som du skriver balansen mellan ute och inne , fördelningen mellan de olika volymerna inne och ute  ( cellväggen , vacuolmembran,  dubbla membran till zoxanthellerna , Mitokondriemembran mfl) styrs av fördelningen av osmotiskt aktiva partiklar, elektriskt laddade partiklar som  Natrium , klor, sockerarter , aminosyror , (olika joner och proteiner) mellan alla olika rummen i koralpolypen, om pH, salthalten eller temperaturen utanför polypen ändras så måste korallpolypen anpassa sig till denna förändring som då tex kan kosta mer energi om då ex vis pH sjunker så kostar det att pumpa ut vätejoner mot en ökad gradient eller att behålla vätejoner mot en gradient).

 

Vidmakthållande av balansen styrs av ett antal olika funktioner över membraner ( cellväggen, Mitokondriemembran, vacuoler  som diffusion , Osmos , Tonicitet ,Kolloidosmotiskt tryck , aktiv/ passiv transport .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var fler flerstaviga ord än vad jag hade hoppats, vilket var en ELI5-typ av förklaring, men för att säga det i ord som en rallare kan förstå så får en snabb ändring av jonerna (karbonaterna) i vattnet korallerna att tvingas till att kompensera/utjämna det och det kostar energi och det får den att sloka/se ledsna ut...

Rätt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo precis , det är som med allt levande , det handlar om jämvikt och energi.

Sorry för långa svar men tyvärr alltid svårt att veta vilken nivå någon vill ha ett svar på, bara osmos avdelningen i min gamla skolbok är på 15 sidor,  buffertar är en hel bok och transmembrambran proteiner och transport en hel vetenskap . :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstår att det är svårt att hitta nivån men just nu vill jag bara ha (det avskyvärda ordet) helikopterperspektiv på det.

Doserar upp KH bara en aning just nu (manuellt) och min Lobophyton hatar det (Sinularia, Blastomussa, knappar mm skiter fullständigt i det) och jag började fundera mer exakt vad som gör att de reagerar...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vissa koraller har en väldans anpassningsförmåga , det kan ju tex bero på var de är ifrån på revet, hur djupt och från vilket land etc. 

Vem skulle tex tro att det kunde växa Acroporor  där bilden är ifrån , tidvattenson  med enorma skillnader i pH , stora temperaturdifferenser, torka, "smutsigt " vatten med väldigt grumliga .  (bilder från RC ,  "How rare is this" med Lewis tråd).

20160308_193952.jpg

20160308_192549.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är väl en av anledningarna jag som nybörjare har så svårt med koraller och vatten/ljusvärden?! Det mesta går om bara att! Allt är subjektivt ifrån korallens perspektiv! Acro borde inte växa där men gör det!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...