Gå till innehåll

Sjuk Nemo?


DennisL

Rekommenderade inlägg

Hej!

Köpte mina två första clownfiskar för några dagar sen. Koppade in dem genom att hänga påsen på kanten och fylla på 1dl vatten var 5:e min...höll väl på så i nästan 1,5h. Märkte nästan direkt att den ena fisken var ganska slö, men också att det hängde en tom avföringssträng från den. Vilket det gjorde igår igen under nästan hela dagen. Matade dem igår och den åt, men tog inte alls för sig lika mycket som den andra. Tycker den blir slöare och slöare, nu ligger den mest vid botten och rör sig inte i närheten så mkt som den andra. Vattenvärdena verkar vara bra. 

Nitrit:0ppm

nitrat:10ppm

Fosfat:0.26

ph:8

Salinitet 1024

temp: 25

Kanske är det jag som nybörjare oroar mig i onödan, vad tror ni? 

Ändrat av DennisL
Stavfel:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena ser bra ut för fisk. Det som dödar fisk är syrebrist & ammonium & snabba saltsvängningar uppåt. Ammonium bildas i öppnad påse. Att koppa in fiskar är ett bra sätt att ta död på dem. Flyt påsen så temperatur utjämnas, öppna påsen, för över fiskarna till karet. Mycket bättre.

 

Mår fiskarna bra som är kvar i försäljningskaret? Det kan förståss vara så att du fick en fisk som var på väg utför, men det brukar synas i försäljningskaret.

 

Vad mäter du salinitet med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, koppade in dem efter instruktioner från fiskaffären. Jag får erkänna att jag inte tittade särskilt noga på fiskarna i butiken, vet inte hur det står ställt med de andra fiskarna från det karet. Den simmar runt nu, men det är märkligt att det konstant hänger en lång genomskinlig avföringssträng från den. Jag mäter salinitet med en refraktometer. Köpte även 10sniglar av olika sort och vad jag kan se så mår de bra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GLÖM fosfaten vad gäller Nemos hälsa. Den behöver du inte bekymra dig om vad gäller toxititet. Vad gäller svängande värden så kan det ha olika orsaker. En möjlig är att du mäter vid lika tillfällen under fotoperioden. Fosfat produceras av bakterier och konsumeras av alger och zooxantheller. Det är inte ovanligt med svängningar som dina om du mätte det högre värdet på morgonen och det lägre på kvällen. En anna orsak är orutin. Man måste ta ett 25 tal tester innan man blir van och gör exakt samma sak när man testar. Det gäller även mig om jag börjar med en ny för mig okänd analys.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit sötvatten och tropheus så hade diagnosen varit kristallklar - en flagelatorsad tarmsjukdom. Det finns flagelater i saltvatten också men om det kan ge samma sjudom vet jag inte. Börjar den matvägra så kan du testa Water life Octozin. Gör det i en hink med cirkulation - mörkt och ingen mat. http://www.pwss.se/product.php?productid=724&cat=19&page=1

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte säkert det hjälper och testar du så ta det försiktigt med doseringen. Iakta fisken och visar den inte tåla doseringen så byter du vatten och lägger ner en mindre dos. Du skall nog inte försöka kurera i huvudakvariet. Återkoppla här hur det än nu går.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade mata, men mycket riktigt...den äter inte även om det ser ut som det. Håller på och förbereder en tunna med saltvatten.  Beställde medicinen som sagt från nätet och lär väl inte få den innan helgen. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...