jonasroman Postat 21 mars 2016 Postat 21 mars 2016 Byggt mig en co2tvättreaktor för 40kr. Skulle man köpa en fabrikstillverkad, ja dvs ett plaströr med in o utlopp...kostar det 1500kr. Just sk reaktorer är verkligen ngt jag ej förstår att det kan kosta så mkt för så otroligt lite man får (undantag kalkreaktor för där är det mer prylar fast givetvis även där ett överpris för lite plast). Nöjd, o snygg e den med:-) PS: moderator får gärna flytta träden till "gör det själv" men fanns ingen underrubrik där som passade...? 3 Citera
Rameau Postat 21 mars 2016 Postat 21 mars 2016 Snyggt! Var är behållaren inköpt? Håller helt med om att reaktorer överlag är omotiverat dyra, Citera
jonasroman Postat 21 mars 2016 Författare Postat 21 mars 2016 (ändrat) 4 minuter sedan, Ilma sa: Beskriv gärna hur funktionen är. Reaktorn fylls med "kulor" som består av calciumhydroxid i huvudsak(Divesorb), som absorberar Co2 från luften som passerar mediet. På nippeln längst upp tränger man på en slang som går till skummarens luftintag. Luften som nu sugs in i skummaren passerar denna bädd med Divesorb. Ändrat 21 mars 2016 av jonasroman Citera
jonasroman Postat 21 mars 2016 Författare Postat 21 mars 2016 3 minuter sedan, Rameau sa: Snyggt! Var är behållaren inköpt? Håller helt med om att reaktorer överlag är omotiverat dyra, På Ö o B Citera
jonasroman Postat 23 mars 2016 Författare Postat 23 mars 2016 Nu är min egenbyggda CO2 reaktor igång med mediat som kom idag från Dräger. pH steg direkt lite till, så det gamla mediet började nog bli mättat. Verkar alltså fungera bra:-) I botten har jag borrat 60 hål a 4mm, men även lagt en grov filtermatta längst ner så kornen inte skall täppa till hålen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.