Gå till innehåll

Behöver vi så mycket teknik?


Rekommenderade inlägg

kärleksgnabb.;)

Jag ber om ursäkt för mitt "påhopp". Vet mycket väl att du älskar din fru och dina barn. Så :kram: från min sida och hoppas att vi löst detta. :smiley24:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------:smiley27: --

Karet i fråga är inte snyggt alls tycker jag men visar ju klart att det funkar att köra ett akvarium med lite teknik men ändå så är det ju inga svåra eller krävande djur i karet.

Vi eller JAG försöker ju iallfall att eftersträva ett snyggt akvarium och mina koraller/fiskars belåtenhet.

Svårast nu är ändå att veta hur de igentligen mår och allt är i sin rätt. Ta det här med Jod/Kalium/Strontium och alla de där tillsattserna som är "nödvändiga" för vissa. hur vet man att det är okey i vattnet så man ej har för lite eller för mycket utav det goda

Var inne på detta själv att testa men att tillsätta massa olika droppar hit å dit varjedag och desssa preparat måste stå i kylskåp så fick jag en annan ide. Kör man med kontinuerliga vattenbyten varje vecka säg 5% så borde man ju få med och en stabilare kemikalie tillförsel eftersom de redan finns i saltet.

Har man en hög förbrukning på Ca och Mg så dessa får la man tillsätta manuellt eller via en kalkreaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag menar med naturligt är att man låter mikroorganismer mm sköta jobbet så långt det är möjligt,därför är jag för DSB LS plenum miracel mud (skulle ej våga prova själv) caulerpa,sjävklart måste vi tillsätta en del kemiska preparat,eftersom akvariet förbrukar ,men inte tillför!.en del av tekniken är ju ett måste,osmos uv skummare pumpar,etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Käre svärd, för att vara en kille som påfallande ofta basunerar ut dina åsikter som dom enda rätta, så verkar du vara ganska lättstött!

Eftersom jag inte har en susning om hur du ser ut, och inte det minsta intresse av hur din fru ser ut, så avser mitt tjuvnyp bilden i din avatar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk vad härligt det vore att kunna gå in på guiden, hitta en intressant tråd (typ denna) och där läsa om erfarenheter och tankar från kunniga akvarister som uttalar sig i frågan som tråden gäller. Jag tycker det är pinsamt att se denna tråd med så mycket skitsnack. För att inte öka på detta alltför mycket själv, så kommer här lite konstruktiva funderingar.

Jag tror visst att funkar med mindre teknik. Restriktionerna är att man inte skall dra in på belysning och cirkulation. Den senare kan man lösa med luft, men man får då saltstänk. Jag förordar dock pumpar... Alltså bara belysning och god cirkulation. Man får inte ha mycket fisk och de man har bör vara algätare. Näringsexporten består i algtillväxt som äts av fiskarna, och sugs upp vid vattenbyten som detritus. Tillväxt av koraller/tridacna binder massor vid tillväxt och bidrar till export då man gallrar. Kalcium är ett problem om man har mycket stenkoraller, men man kan ju blanda mjuk- och stenkoraller. Kalcium får man genom aragonitsand och vattenbytena. Det finns tre nycklar till ett sånt här system. 1. Lite belastande organismer (djur med zooxantheller är inte belastande, tvärtom). 2. Detritusavlägsning. 3. Vattenbyten.

Jag är fullt övertygad om att det skulle gå utmärkt, men att det kräver en god akvarist. Att vara ”god akvarist” behövs ju knappast längre med all teknik. Med ”god akvarist” menar jag krukväxtshobbyns motsvarighet till ”gröna fingrar”. Det gäller att få en känsla för systemet, inte genom att mäta värden utan att se små förändringar på organismerna och agera med tidiga små justeringar istället för att agera då signalerna blir uppenbara eller mätbara, genom att köpa på sig ett nitratfilter, rowaphos eller algen-killer, eller UV-filter.

Jag tycker att det är dumt att säga att det inte går bara för man själv inte skulle klara det. Isåfall skulle jag hävda att det vore omöjligt att hoppa över två meter i höjdhopp...

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...