Gå till innehåll

Kalkmixer av ytterfilter!


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag har en fundering på att bygga en kalkmixer av ett ytterfilter av denna modellen http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1

är ju bara att koppla ett rör så vattnet pumpas runt. se min ritning.

och sen bara att borra två hål för inlopp o utlopp av vatten.

koppla på doserpump.......klart.

Synpunkter på detta????

post-1583-14468912382874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du behöver titta på KWR-110 bruksanvisning för att skaffa dej en bild om hur deras lösning med en pump som cirkulerar kalciumhydroxiden på en nivå i kalkmixern som gör att inte allt bara åker ut i karet med en gång. Gå in på deras hemsida tror de finns en bruks där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SKulle funka men det hela måste stå till innan du pyttsar ut kalkvattnet. Man vill ej ha med kalken ut i karet utan den färdiga klara vätskan.

Så kör man filtret säg 1ggr/h å låter detta sjunka innan man doserar med doserpumpen in i filtret så får man ju ut den klara vätskan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SKulle funka men det hela måste stå till innan du pyttsar ut kalkvattnet. Man vill ej ha med kalken ut i karet utan den färdiga klara vätskan.

Så kör man filtret säg 1ggr/h å låter detta sjunka innan man doserar med doserpumpen in i filtret så får man ju ut den klara vätskan

Om cirkulationsrörets inlopp är en bit ned och möjlig att strypa så kommer kalkmjölken att hålla sig där. Man får en klarvattenkammare ovanför och behöver inte stänga av cirkulationen. Den stiger bara när kalkmjölken blir för "tunn" Jämför AquaCares kalmixer som har en snarlik inre loop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är att använda omrörningsmetoden. Pumpar har en tendens att kalka igen få håller någon längre tid.

Jag använder en begagnad lågvarvig motor (12varv/min) till en industritvättmaskin (den som normalt användes till att tillföra mjukmedel). Gratis på soptippen. Pumpen fästes på ett lock och får genom en stav med tvärbalk röra om mixen. Pumpen styrs via timer och går 15 min 4 gånger om dygnet. ger en helt klar kalkvattenlösning i överskicktet. Påfyllning av vatten sker automatiskt med osmosvatten via en selenoidventil och nivåvakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...