Gå till innehåll

MNB, aka Jacuzzi metoden


Thomas Salt

Rekommenderade inlägg

Tja fra Tyresö, 

 

Mens i (og jeg) får vente på mit nye bygg, har jeg inledt et forsøg. Micro-Nanobubbles i en af mine sumpe på 480 liter, systemet er nu godt 2 måneder gammelt og jeg er klar til at dele mine initiale erfaringer med dette. Projektet fortsætter naturligvis og som det ser ud i dag, ja så kommer det MNB i mit nye +2k bygg. 

 

Ideen kom efter en forelæsning på Aqua Stockholm hvor Jonas fra Göteborg snakkede om kemi i saltvand. Forelæsningen var gigtig god, men da jeg var så heldig at skulle samme vej som han gav jeg et lift til hans hotel. Denne 30 min køretur var et snat nöje. Samtalen kom blandt andet ind på MNB, som jeg "gik igång på" og nu er jeg så midt i en test. 

 

Jeg startede testen ved at smide i en 9000 liters skummerpumpe med fuld bläs på vandet, så ca 3000 liter luft i timen, eneste erfaringer jeg kan dele med her (da baljen var under indkørning) er at der kommer en del saltvand UD af akvariet ;) og lamper med mere skal rengøres ganske ofte ;( 

For nogle uger siden skiftede jeg så dette efter at have læst lidt op på selve metoden... 

En luftsten under indsuget på skummerpumpen for at give små bobler som skummerpumpen så smadre i endnu mindre bobler, resultatet er at man får en sigtbarhed på ca 50 cm og ingen store bobler der giver salt i hele kontoret. (BRA)

Jeg ved naturligvis ikke om jeg får rigtige MNB, men jeg får meget små bobler der bliver i baljen i adskillige minutter før de kommer op til overfladen.

 

Jeg har ingen skummer koplet til hele tiden, den kører bare (og det amok) når jeg er hjemme og jeg syntes der er for meget skidt i vandet der skal skummes bort. Der måles bare KH, Ca og MG (samt PH på ProfiLux) da der ikke er meget belastning. 

Skummeren er placeret i selve akvariet, og der er intet overløb som ellers med denne metode skulle være en stor fordel, altså at skidt sidder fast i micro boblerne og bliver taget i overløbet. Så ingen gevinst der. Ud over jeg ikke har haft Cyano siden jeg startede forsøget... 

 

I dag kører systemet på timer og på PH, 8 timer hver nat samt 5 minutter hver 4 time som et test. 

Min observationer under dagstid er at fra tid til anden "slimer" enkelte koraller når der kommer denne dosis af MNB, om det er godt som det siges ved jeg så ikke noget om. 

Fisk er jeg jo generelt ligeglade med (ud over de er fine), ja jeg kigger bare på koraller. 

 

Der jeg ser en forskel er på PH, siden jeg købte min første ProfiLux II Ex af Tommy tilbage i 2010/2011 har jeg aldrig rigtig været helt tilfreds med PH værdien i mine efterhånden 3 systemer, jeg har altid rodet rundt lige omkring 8,00 på en god dag, ofte har jeg set PH under 7,6 og så vokser koraller ikke så pisse meget. 

Min bedste periode var på mit gamle setup hvor jeg under 6 måneder lå rundt 8,1 på dagen og 7,8 om natten, og der voksede korallerne så det knagede, op til 1,5 - 2 cm per måned for visse milliporas. Hvad der så fik systemet til at crashe er nok manglende vedligeholdelse desværre da sumpene var planeret så de var billige at købe, og ikke for funktionalitet. 

 

I dag har jeg et PH om morgenen (op til) 8,05 og (op til) 8,3 under dagen, mine koraller har det OK :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Tiden går når man har det roligt :)

 

Jeg har nu snart været i gang længe med mit nye projekt og vil gerne dele lidt, men kan ikke lave en ny trår i "Large Reefs"?

Nogle tips til hvordan jeg opretter en tråd i dette forum?

 

Når jeg går ind er de "grayed out" og jeg kan bare lave en tråd i nybegynder........ Not so much, når man bygger et 2100 liters DT ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver bara skapa en ny tråd och så taggar du den med "stora rev" så hamnar din tråd i den kategorin automatiskt :-) Det verkar som forumet är lite otydligt utformat just här.

 

Ser fram mot tråden! Nano bubblor är intressanta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...