Gå till innehåll

Modifiering Av AM kalkreaktor stängd modell


acuario

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag tänkte låta er ta del av min modifiering av Aqua Medicis kalkreaktor stängd modell. jag fick denna reaktor av Niclas här på guiden för han fick aldrig riktig ordning på den sa han och jag tänkte jag testar den så får jag se. När jag startade upp den så var det svårt att komma upp i bra calciumvärden ut ur den om man inte gasade på ordentligt 150-200 bubblor i minuten så jag funderade lite och tyckte att det var slöseri med gas, Tänk om man kunde fixa en gasåtervinning så jag började skissa lite. Den här modellen skiljer sig från andra p.g.a att cirkulationspumpen sitter på insidan och inte som brukligt är utsidan så jag plockade isär den, Först ändrade jag invattnet och borrade ett hål i röret på sugsidan på cirkulationspumpen med den idén att det måste vara bättre att vattnet sugs in i pumpen och pumpas ner i botten på reaktorn direkt istället för att vattnet går in i toppen som i orginalutförande.

Utvattnet: I orginal går vattnet ut längst upp i toppen och där går även gasen ut som inte förbrukas. Jag satte fast ett litet rör så att vattnet tas ut några centimeter längre ner i reaktorn istället och tanken bakom detta är att det ska bli en gasficka uppe i toppen.

Återvinning av gas: jag borrade ett hål till i röret på sugsidan av pumpen och drog upp ett rör som hamnar uppe i gasfickan som bildas med tanken att gasen ska sugas tillbaka ner i pumpen och användas igen.

jag har nu testkört den några dagar och ph't i reaktorn ligger just nu på 6,1 och jag har minskat gasen först till 120 sen till 110 och sen tilll ca 90 bubblor per minut där jag ligger just nu mot 170 innan modifieringen. jag kan ännu inte säga att modifieringen kommer att fungera tillfredställande men än så länge så verkar det ju mycket lovande tiden får utvisa om mina idéér håller praktiskt.

Jag håller också på med ett tillbehör som går under arbetsnamnet EBK men jag väntar på delarna som fattas för att få den klar och det kan ta några veckor om jag har otur men bilder och info kommer om den senare.

kalkreaktor4nn.jpg

kalkreaktor024vt.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wooow

Gött Jörgen siken skillnad på denna mod med Co2 med den tillförseln med Co2 orginal så måste ju en flaska ta slut med en gång ;)

Nyfiken bara men vart tillsatte man vattnet in i reakton innan.

Nyfiken 2. Vad är det mer du skall bygga med namn EBK kanske jag har nått du saknar!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wooow

Gött Jörgen siken skillnad på denna mod med Co2 med den tillförseln med Co2 orginal så måste ju en flaska ta slut med en gång ;)

Nyfiken bara men vart tillsatte man vattnet in i reakton innan.

Nyfiken 2. Vad är det mer du skall bygga med namn EBK kanske jag har nått du saknar!?

Saknar lite pvc. En förminskning kort 40-16mm en stopp (cap 40mm) och jag har inget Tangitlim kvar heller. Jag behöver även lite 6mm pvcrör (grå) och 2st rörhållare 40mm.

inloppet är samma som orignal men jag har bara dragit en slang till insuget på pumpen iställer för att vattnet går rak ner i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hej igen

Jag tycker att den fungerar mycket bättre än innan modifieringen men så bra som t.ex en schuran är den inte men jag håller kalciumnivåerna på rätt nivå med den nu. Jag har precis limmat ihop en EBK eller SVÄRD som Stig föreslog i det första röret kommer jag att ha hydrokarbonat och i det kortare röret ska det vara fosfatremover typ Rowaphos eller coralife fosfatremover. Röret med fosfatremovern är avtagbart, Bara att skruva isär. På bilderna är det inget i rören ännu men jag fyller på i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag tänkte uppdatera denna tråd, Ombyggnaden som jag gjorde fungerade inte tillfredställande och i förgår så brände den interna cirkulationspumpen så jag satte mig och funderade och kollade in deltec, I dag så tog jag fram verktyg och vad jag hade i pvc lådan + att jag behövde en ny pump,. Jag hade bara en pump liggandes och det var en sicce Nova 800L,.Jag började ta bort den gamla pumpen och det gjorde jag med en sticksåg.

1cf2.jpg

Jag sågade till en pvcplatta som jag limmade på och täckte hållet och sedan borrde jag nya hål för skruvkopplingarna. På undersidan limmade jag fast röret,

2ie7.jpg

Den blå kopplingen är sugsidan. Den större med huven på är där vattnet går ut och på toppen är det återvinning av co2

3cu7.jpg

Allt på plats

4nw6.jpg

Orginalhålen täckte jag över med en liten bit pvc platta.

6gg0.jpg

Jag vet inte om den kommer att fungera men det ger sig om ett par dagar om inte så kan den läggas till listan över floppar. Ni får ursäkta fotokvaliteten, fick använda mobilen, frugan tog med sig kameran ner till Mallis, Jag stannar dock hemma och grejar med karen, inte längtar jag ner till en sandstrand när man kan bygga på 600L karet och modifiera en gammal kalkreaktor och nu får jag göra det i lugn och ro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Bilderna är ju bra. behöver ju ej vara några kvalite bilder man ser ju klart och tydligt vad du gjort! ;)

Vilket media kommer du köra med i reaktorn. Deltec eller din korallsand?

Klart att det hela kommer funka!!! Banana man

Min funkar klockrent ända skillnaden vad jag ser är att ditt rör är fyrkantigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt fungerade men siccepumpen håller inte tätt men den är inte heller avsedd för externt bruk så jag får nog limma men då blir det svårare att göra rent pumpen men istället kan man ju byta ut den mot en eheim eller aqua bee eller nåt om reaktorn fungerar bra. jag har ingen lust att köpa en ny pump innan jag vet att reaktorn fungerar.

7hp2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den igång för fullt, nu gäller det bara att ställa in den och det är ju ett evinerligt pillande den första tiden. Om den blir en riktktigt bra reaktor får tiden utvisa men sämre än orginalkonstruktionen kan den aldrig bli hur det än går. Hur kan man sätta i en 300L nålimpellerpump som intern cirkulatoin från början? den är ju på tok för klen! dåligt Aqua medic!! dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar fungera ypperligt än så länge. Jag startade den försiktigt med ca 35-40 bubblor gas i minuten och ca 1 droppe per sekund vatten ut från reaktorn och ph började sjunka, igår så ökade jag gasen till 1 bubbla per minut och ökade vattnet ut till 130 droppar per minut och idag hade ph't gått ner till 6,35 och värderna ut var följande.

Ca 620

Mg 1800

Kh 47

Återvinningen av gas fungerar också. jag drog ner gasen lite grann efter mätningen för jag vill nog ligga på 6,5-6,6 i ph.

så för er som har en likadan reaktor och är missnöjda så är det inte speciellt svårt att bygga om den och det kostar inte heller så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...