Nemisis Postat 21 december 2005 Dela Postat 21 december 2005 E så att min ena clown håller på och simma in i saker hela tiden. Den verkar ha svårt att se maten med då den inte alls tar mat som åkt ned från ytan utan äter bara från ytan. Den vill gärna äta ser det ut som men den hittar inte maten. Bakfenan börjar oxå bli dålig som om den har trasats sönder. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Tycker om fisken mycket o vill inte se den lida../F Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 21 december 2005 Dela Postat 21 december 2005 Trasiga fenor kan vara svamp, men även annat. Har haft fisk i sötvatten som förlorat synen, både temporärt och permanent. För att få bukt på saker o ting brukar en förstklassig vattenkvalitet vara bästa boten. Om fisken klarar sig men ändå förblir blind så är det nog ingen fara. De fiskar jag har haft har klarat sig bra utan syn även om man kanske får placera maten lite vänligare ibland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 december 2005 Dela Postat 22 december 2005 Visst kan fiskar bli blinda. Det finns åtminstone tre anledningar. En är vitaminbrist som visserligen jag inte haft ännu men det skall inte vara helt ovanligt på saltvattensfisk eftersom maten framför allt torrfoder har låg fetthalt och därmed svårt att hålla vitaminhalten.En är via parasiter från maskar till bakterier och virus som angriper hjärnan.Den tredje som jag sett flera gånger på sötvattensfisk är efter hjärnblödning. Då blir fisken nästan svart på en del av ena sidan (ofta huvudet) och är blind på ena ögat. Beror på dålig mat (eventuellt brist på spårämnen). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 22 december 2005 Dela Postat 22 december 2005 Min bror satt nyss o sneglade över axeln på mig när jag läste den här tråden. Han hade ingen aning om att det handlade om fiskar och då blev rubriken ganska komisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nemisis Postat 23 december 2005 Författare Dela Postat 23 december 2005 Om de är svamp som fiksen har bör man då ta bort den? Smittar dettta till andra fiskar? Har just köpt en ny clown som jag inte vill ska smittas... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 december 2005 Dela Postat 24 december 2005 Svamp brukar inte smitta i akvarier med God balans.De blinda sötvattensfiskar jag haft verkade inte överföra smitta till andra.God Jul! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 25 december 2005 Dela Postat 25 december 2005 Sök för säkerhets skull på "Brookynella Hostillis" och "Clownfish disease" på nätet. Det finns massor med info. Kolla att du inte känner igen symptomen på din clown innan du sätter i ytterligare fisk och speciellt då clowner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.