Gå till innehåll

Kan clowner bli blinda??


Nemisis

Rekommenderade inlägg

E så att min ena clown håller på och simma in i saker hela tiden. Den verkar ha svårt att se maten med då den inte alls tar mat som åkt ned från ytan utan äter bara från ytan. Den vill gärna äta ser det ut som men den hittar inte maten. Bakfenan börjar oxå bli dålig som om den har trasats sönder. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Tycker om fisken mycket o vill inte se den lida..

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trasiga fenor kan vara svamp, men även annat. Har haft fisk i sötvatten som förlorat synen, både temporärt och permanent. För att få bukt på saker o ting brukar en förstklassig vattenkvalitet vara bästa boten. Om fisken klarar sig men ändå förblir blind så är det nog ingen fara. De fiskar jag har haft har klarat sig bra utan syn även om man kanske får placera maten lite vänligare ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan fiskar bli blinda. Det finns åtminstone tre anledningar.

En är vitaminbrist som visserligen jag inte haft ännu men det skall inte vara helt ovanligt på saltvattensfisk eftersom maten framför allt torrfoder har låg fetthalt och därmed svårt att hålla vitaminhalten.

En är via parasiter från maskar till bakterier och virus som angriper hjärnan.

Den tredje som jag sett flera gånger på sötvattensfisk är efter hjärnblödning. Då blir fisken nästan svart på en del av ena sidan (ofta huvudet) och är blind på ena ögat. Beror på dålig mat (eventuellt brist på spårämnen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...