Alessandro Postat 3 maj 2016 Postat 3 maj 2016 Dags att köpa en osmos. Nu är frågan vilken ska jag köpa? budget runt 2 500 kr har hittat ett par som kostar under 1 500 kr ; D&D osmos och aqua light osmos , någon som har erfarenhet av dessa? Hittade en osmos från Vertex för lite mer med silikatfilter. Har inte använt osmos tidigare och känner att det är dags att börja göra det. Mvh Alex Citera
Laggeman Postat 3 maj 2016 Postat 3 maj 2016 Jag använder själv en Vertex med boosterpump, men mest för jag fick den till ett bra pris begagnat, har sen dess bytt alla filter. Men är du inte i behov av boosterpump, vilket de flesta som har egen brunn är, så räcker en vanlig 3- eller 4-stegs variant gott. D&D vet jag folk som är nöjda med, även andra "större" modeller. Fundera lite på hur hög kapacitet du behöver. 1 Citera
Keller Postat 3 maj 2016 Postat 3 maj 2016 Jag tänkte likadant och köpte efter en del forskning en Vertex med boosterpump. Det är, vad jag vet med min lilla erfarenhet, en riktigt bra apparat. Jag gillade att den kunde producera ganska mycket vatten i förhållande till det vatten som går direkt ner i avloppet också. Nu när akvariet är fyllt kan jag tänka lite att det är overkill när jag bara behöver osmosvatten till ATO och vattenbyten. Hehe Om du har bra tryck i vattenledningen och inte behöver en boosterpump tror jag du klarar dig bra med de billigare varianterna. Om du vill ha en lite snabbare Osmos med pump och TDS så är Vertex ett bra alternativ. 1 Citera
Ouscazz Postat 3 maj 2016 Postat 3 maj 2016 Jag har en 150G D-D trestegs. Med egen brunn ger den mig lite drygt 10 liter osmosvatten per timme. Utan boosterpump. Det tar en kväll att göra 50 liter vatten till ett vattenbyte. 1 Citera
Alessandro Postat 3 maj 2016 Författare Postat 3 maj 2016 Bor i lägenhet och har ganska bra tryck i kranen, tror inte att jag behöver ha någon boosterpump. Jag funderar på denna osmos http://www.jlakvarium.se/osmos-ro/di-silikatfilter-mm/stor-4-stegs-osmos-for-380l/dag.aspx 4 stegs som producerar ca 380 l, dock har jag inte så mycket koll gällande vilka osmos som är "bra" tänkte komplettera med en TDS mätare. Mvh Alex Citera
Keller Postat 3 maj 2016 Postat 3 maj 2016 Den där är säkert lika bra som någon annan. Bra prestanda också. Den blir du säkert nöjd med. =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.