Gå till innehåll

Bänkbygge, dim på reglar?


maca

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Jag planerar att återigen starta upp mitt 300 liters helglas akvarium och skall nu bygga mig en bänk, jag

har tidigare använt mig av Ikea´s köks skåp (Faktum) när jag byggde bänken till mitt nuvarande 128l och

hade tänkt att göra det nu med, det jag funderar på är hur pass tjocka reglar jag måste använda mig av

när jag reglar upp invändigt. Duger det med 45x45 ellrt måste jag upp en tjocklek?

God fortsättning,

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MDF har ju nackdelen att den inte tål vatten. Men det är ju lätt att jobba med.

de stämmer, därför bör dom målas med en lösningsmedelsfärg så att dom tål vatten å fukt, däremot så tror ja att dom står pall för mer fukt än va IKEA´s stommar gör...

och ja min bänk är byggd i 22mm MDF..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de stämmer, därför bör dom målas med en lösningsmedelsfärg så att dom tål vatten å fukt, däremot så tror ja att dom står pall för mer fukt än va IKEA´s stommar gör...

och ja min bänk är byggd i 22mm MDF..

Jag byggde köksluckor i MDF för snart 10-år sedan som är grundad och målad efter konstens regler med 2-komponentig lack (lösningsmedelsbaserad). Luckorna jämte diskmaskinen ser för jävliga ut i kanterna då de inte har tålt den varma vattenångan som kommer ut när man öppnar direkt efter diskprogram.

Vet f_n om jag hade valt MDF till akvariemöbel :smiley24:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde köksluckor i MDF för snart 10-år sedan som är grundad och målad efter konstens regler med 2-komponentig lack (lösningsmedelsbaserad). Luckorna jämte diskmaskinen ser för jävliga ut i kanterna då de inte har tålt den varma vattenångan som kommer ut när man öppnar direkt efter diskprogram.

Vet f_n om jag hade valt MDF till akvariemöbel :smiley24:.

de e ju iof inte riktigt samma påfrästning på min möbel, som de bara står ett kar på i rumstemperatur. att jämföra de me typ 90 gradig 100% luftfuktighet e ju näst intill löjligt.. samma sak som att lägga ett papper i en ångbastu eller ställa ett glas me 28 gradigt vatten i på ett bord å säga att de inte håller.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MDF har ju nackdelen att den inte tål vatten. Men det är ju lätt att jobba med.

Ja, MDF är lätt att jobba med. Jag har däremot valt plywood istället. Plywood är obetydligt dyrare och nästan lika lätt att jobba med. Framför allt är plywood betydligt bättre resistent mot fukt, särskilt om man väljer "våtvarianten" (jag vet inte vad den heter, men den har en glansig mörk yta och brukar användas till gjutformar). Då behöver du knappt ytbehandla den alls. Jag rekommenderar Plywood starkt. (Jag påstår inte att hbmannen gjort ett felaktigt val. Om man står i en valsituation på brädgården menar jag dock att man borde välja det bästa så kan man sova gott)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, MDF är lätt att jobba med. Jag har däremot valt plywood istället. Plywood är obetydligt dyrare och nästan lika lätt att jobba med. Framför allt är plywood betydligt bättre resistent mot fukt, särskilt om man väljer "våtvarianten" (jag vet inte vad den heter, men den har en glansig mörk yta och brukar användas till gjutformar). Då behöver du knappt ytbehandla den alls. Jag rekommenderar Plywood starkt. (Jag påstår inte att hbmannen gjort ett felaktigt val. Om man står i en valsituation på brädgården menar jag dock att man borde välja det bästa så kan man sova gott)

jo visst e våt plyfan bra. heter nog formplyfa om ja inte minns fel.. men man kan ju knappast bygga en bänk i enbart de matrialet. då måste man ju regla upp först för att sen klä de me formplyfa..

om man nu inte limmar ihop 2 skivor då kanske de blir starkt nog att byggas av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag med plyfa till bänksivorna, plywod som används vid formning av betong och nästintill helt vatten resistent. Kör man med MDF, Tretex eller någon form av spånskiva riskerar den att svälla till sin dubbla tjocklek om den kommer i kontakt med vatten. Har man då otur så kan akvariet spricka på grund av nivåskillnaden.

Ska man skydda MDF/spånskivor mot vatten måste man måla dom i vakum för att fylla alla poorer( (tryckimpregnering). Det är ingen nämnvärd skillnad om man väljer en färg som är baserad på vatten, linolja, thinner eller är tvåkomponent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt 800 l kar använde jag 2"x4" och 2"x3" reglar och sedan hade jag en formplyfa ovanpå.

Ovanpå formplyfan la jag sedan 1 cm frigolit-skiva.

En formplyfa skiva kostar ca 500:-, så dom är inte gratis.

Skulle jag göra om bänken idag skulle jag bara använda reglar och frigolit.

dvs jag skulle inte använda någon plyfa-skiva under karet.

Däremot så kan det vara bra med någon typ av skivor på sidorna, för att få mer stabilitet i bänken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...