Gå till innehåll

Råd angående akvariemått


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Så,

 

Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan).

 

Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. 

 

Nu till frågan:

 

Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt.

Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm:

220-230*60-70*60-80 

Vad säger ni som har erfarenhet? 

 

Mvh

Kim 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Onekligen blir det svårare!MEN det blir mycket snyggare! Har själv ett kar som är 60cm högt(enligt mig optimal höjd för en person med medelhöjd 184cm !går perfekt in i armhålan) men har ett djup på 60cm ! Vilket jag alla dagar i vecka skulle vilja byta till 80 cm , just för att kunna få ett djup i karet, lite 3D så att säga. Så man verkligen kan "titta in" i karet. Kolla på nätet ! de flesta riktigt snygga kar är kubformade just för att få djupet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 300x70x70 och det är precis så att jag kommer åt överallt när jag står på en pall. Hade önskemål om hela vägen upp 80-100 cm men insåg snart att jag inte hade haft en chans och att vardaglig skötsel måste kunna utföras utan att man känner för att ta till fula ord. 

 

70x70 passar perfekt till 300 eftersom det får akvariet att se "vanligt" ut i proportionerna.. högre hade gett mycket mer panorama och djupare hade gett en god effekt i förhållande till 3D struktur. Men saker som man skall fundera på och avgöra först är.. hur stort jobb skall det vara att nå ner överallt?, vilken typ av scape önskar du att ha?, vilken form av rengjöring av vattnet skall du ha? 

Ett djup över 70 och t.ex. mindre inredning gör att det ställs en del krav på vattenkvalitet och mindre partiklar i vattnet för att det inte skall verka dimmigt.


Jag har byggt ut från baksidan och har cirkulation ner och under revet för att slippa bryta upp allting och för att få "rätt" cirkulation. I tillägg har jag rätt mycket sten formad som en lagun. 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...