Gå till innehåll

Dr Jekyll och Mr Hyde


Capote

Rekommenderade inlägg

Denna Favites Abdita(tror jag, om någon har en annan upfattning är jag tacksam för tips) ser så oskyldig ut på dagtid. På natten massor med låånga sveptentakler som bränner det mesta runt omkring sig. Jag fick en ananaskorall totalförstörd innan jag fattade att det var Favitesen som låg bakom. Beter sig andra Favites så här också?

Det är inte helt enkelt att ta bilder på natten med en ficklampa, men med lite god vilja ser ni nog de elaka sveptentaklerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långa är de där tentaklerna?

Det behöver ju inte vara aggresiva tentakler... det kan ju även vara fångsttentakler för att fånga plankton.

Riktigt snygg korall för övrigt!

Tack.

Tantaklerna har två längder, den ena kortare och troligtvis fångsttentakler, den andra längre och med något annorlunda utseende. De är tror jag svep=aggresiva. Svårt att säga hur långa de men jag tror vissa kan vara 10 cm eller något sådant.

Jag hade två mindre röda ananaskoraller som stod bredvid denna Favites som började säcka ihop. Alla andra koraller såg helt OK år och ananas brular gå bra i min burk. Efter 2 dagar i koma=brist på beslut, flyttade jag korallerna. Den ena tog genast fart igen och slår ut fint så när som på en sönderbränd polyp. Den andra var utom räddning tyvärr.

Favitesen står nu som ni såg på bilderna utmed glaset lite i skamvrån. Närmsta korall är en röd gorgonia som den inte når och där har den också vattenströmmen emot sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...