GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenheter av Aquatic Nature Aqua Paradise

Featured Replies

Postat

Hej,

Vid ett spontanbesök pĂ„ en saltbutik söder om stan idag impulsköpte jag ett 27L nano - Aqua Paradise av Aquatic Nature. Riktigt smĂ€cker liten sak. Är det nĂ„gon dĂ€r ute som har erfarenheter av det? Vad fungerar bra, vad fungerar mindre bra? Hur ofta ska jag byta vatten med huvudtanken och hur ofta? Jag hade sjĂ€lv tĂ€nkt mig att slĂ€ppa ned lite LS, nĂ„gra fraggar, tvĂ„ rĂ€kor och kanske nĂ„gon fisk vad det lider.

Postat

PÄ Akvariehobby i Uppsala har de precis ett sÄdant uppstÀllt pÄ disken med saltvatten. Ser urtjusigt ut. Belysningen Àr orginal men de har Àndrat om lite i filterkammaren i bak. Ingen skummare och vattenbyten frÄn de stora akvarierna. Sitter nÄgra knappar i och en putsarrÀka.

Postat

Vet nÄgon var man kan hitta mer info om detta kar? Vad ingÄr och hur funkar det? Bilder kanske?

MVH

Magnus

Postat
  • Författare

Helkul liten kub det hÀr som jag köpte igÄr!

HÀr kommer en lÀnk till deras hemsida:

http://www.aquatic-nature.be/english/details/aqparad.htm

Jag har lagt i nÄgra stenar och fraggar av olika sorter frÄn min stora tank och fyllt nanot med inkört vatten. Jag har ocksÄ slÀngt i tvÄ putsarrÀkor och tvÄ turbosar. Imorgon ska jag köpa nÄgon fisk att slÀnga i ocksÄ. Kom gÀrna med tips!

PÄ sista bilden syns det att det Àr tre olika filtersteg innan returpumpen. Jag har sjÀlv valt att trycka ned en doppvÀrmare ocksÄ för att kunna fÄ upp temperaturen. Jag fick höra att kuben stabiliserar sig kring 23 grader utan doppvÀrmare, vilket Àr lite vÀl lÄgt.

Lustigt nog fanns ingen bruksanvisning i vare sig kartongen eller pÄ hemsidan. Just dÀrför Àr jag intresserad av att byta erfarenheter med andra anvÀndare!

post-1358-1446891239749_thumb.jpg

post-1358-14468912397654_thumb.jpg

post-1358-14468912397749_thumb.jpg

post-1358-14468912397871_thumb.jpg

Postat

Vad fick du ge för din? Har sett priser mellan 7-900 hÀr i Uppsala tror jag.

NÄgon extra cirkulation?

Jag hade nog skippat den vita filtervadden. LÀr sÀtta igen vÀldigt vÀldigt fort.

Postat

GÄr de att köpa i en vanlig akvarieaffÀr ?

Funderar pÄ att skaffa ett till mitt skrivbord pÄ jobbet.

Postat
  • Författare

Wrang:

Lysröret Àr pÄ 11W. Jag fick höra att det var 6500 K nÀr jag köpte den. Belysningen rÀcker gott och vÀl. Min Euphyllia-fragg som jag lade i har dock inte samma lyster nÀr inte MH-lampor lyser pÄ den.

Nockner:

Vi brukar ju inte göra reklam hÀr i detta forum, men se i vilken ort jag köpte mitt sÄ kan du nog göra en kvalificerad gissning om vilken affÀr det Àr frÄga om...

Postat

Har sett det i tvÄ butiker i Uppsala.

LÄter det mycket förresten? Det jag sÄg hÀr i Uppsala verkade tyst, men det kan ha varit mycket bakgrundsljud.

Postat

Hej,

GÄr det att klÀmma in en 11 wattare till?. PÄ Jula finns det en arbetsbelysning med 4 x 9watt, en sÄn kanske man kan bygga om och integrera i locket?.

/ HĂ€lsningar PĂ€r

Postat
  • Författare
Har sett det i tvÄ butiker i Uppsala.

LÄter det mycket förresten? Det jag sÄg hÀr i Uppsala verkade tyst, men det kan ha varit mycket bakgrundsljud.

GustavF:

NÀr jag fyller det med vatten till maxnivÄn Àr det helt knÀpptyst - returvattnet sprutas dÄ in precis i höjd med vattenytan. Om jag fyller det till minnivÄn lÄter det lite porlande, eftersom returvattnet dÄ fÄr 2-3 cm "fallhöjd" ned till ytan i kuben.

Halogen:

Det finns nog ingen plats att lÀgga till ytterligare belysning. Plats under locket finns, men inte bakom det transparenta stÀnkskyddet under locket. DÀremot kan man nog med fördel "uppgradera" belysningen. Den variant som jag köpte heter "Basic". Det finns ocksÄ en "DeLuxe" variant som enligt butiken inte marknadsförs i Sverige. Deluxe varianten har 24W alt. 27W belysning och 1-2 kylflÀktar under locket. SjÀlva plastdetaljerna i locket Àr detsamma för bÄda varianterna, dvs. jag kan tydligt se infÀstningarna för de icke befintliga kylflÀktarna i mitt lock. PÄ kartongen ser jag ocksÄ en bild pÄ 27W-locket, dÀr skillnaden Àr att lysröret Àr lite lÀngre. Den som Àr hÀndig kan ju riva ut 11W belysningen och sÀtta in mer istÀllet. Varför man ska ha kylning till 27W belysning förstÄr jag inte, jag mÄste ju sÀtta i en doppvÀrmare för att hÄlla uppe vÀrmen med min 11W belysning.

Postat

"Varför man ska ha kylning till 27W belysning förstÄr jag inte, jag mÄste ju sÀtta i en doppvÀrmare för att hÄlla uppe vÀrmen med min 11W belysning."

NÀr sommaren kommer sÄ kan de va ganska bra med kylning.

Postat
  • Författare
NÀr sommaren kommer sÄ kan de va ganska bra med kylning.

OK, Den som vÀljer att uppgradera belysningen i locket borde med andra ord Àven sÀtta in 1-2 flÀktar ocksÄ. Det finns flera artiklar om detta pÄ www.nano-reef.com har jag sett.

Är det verkligen ingen annan dĂ€r ute som har köpt denna kub med saltvatten i Ă„tanke? Vore kul att utbyta erfarenheter. Jag ska Ă„ka ut i snöstormen i eftermiddag och skaffa en fisk och kanske en eremit till kuben ocksĂ„.

Postat
  • Författare

HÀr kommer nÄgra fler bilder, bl.a. pÄ insidan av locket dÀr infÀstningarna för flÀktarna syns.

post-1358-14468912398002_thumb.jpg

post-1358-14468912398133_thumb.jpg

post-1358-14468912398229_thumb.jpg

Postat

skulle detta funka om man inte har en annan tank att byta vatten med?

Kanske starta med inkörd sten och vatten men göra byten med "vanligt" vatten?

Postat
  • Författare
skulle detta funka om man inte har en annan tank att byta vatten med?

Kanske starta med inkörd sten och vatten men göra byten med "vanligt" vatten?

PÄ kort sikt skulle det sÀkert funka, men du kan nog riskera att vattenvÀrdena driver ivÀg. Det extra arbetet med att ha ett nano vid sidan av ett stort kar Àr ju mycket litet, eftersom du i princip inte behöver testa vattnet (PH, KH, nitrat mm), förutsatt att du vÀxlar vatten mellan karen ofta. Om du bara har ett nano mÄste du hÄlla koll pÄ alla vattenvÀrden löpande och vid behov justera. Jag kan tÀnka mig att det kan dÄ bli ganska stora svÀngningar i vattenvÀrdena om du hÀller i tillsatsÀmnen (t.ex. triple buffer) i en liten vattenvolym.

Å andra sidan hittar du artiklar pĂ„ www.nano-reef.com pĂ„ folk som har Ă€nda ned till 10 L (eller Ă€nnu mindre) "picokar" och lyckas med det ocksĂ„. Jag tror att ju mindre karet Ă€r, desto mer aktiv mĂ„ste du vara att bevaka det. Jag skulle inte rekommendera att skaffa ett nano som "en vacker prydnad" dĂ€r man bara fyller pĂ„ mat och ersĂ€ttningsvatten dĂ„ och dĂ„. Det Ă€r nog en lika arbetskrĂ€vande hobby oavsett hur stort eller litet karet Ă€r, förutsatt att man vill att sakerna i karet ska leva lĂ€nge.

Postat

arbetet Àr inte det som hindrar mig, det som begrÀnsar mig Àr 2 vuxna och en 1Äring pÄ 47m2.

Vi letar hus... men det enda som jag fÄr plats med (och tillstÄnd för ;) Àr nog ett nano

Postat
  • Författare
arbetet Àr inte det som hindrar mig, det som begrÀnsar mig Àr 2 vuxna och en 1Äring pÄ 47m2.

Vi letar hus... men det enda som jag fÄr plats med (och tillstÄnd för ;) Àr nog ett nano

Givet att du Àr instÀlld pÄ arbetet ska det vÀl inte vara nÄgot hinder att börja. Du hittar allehanda Äsikter i andra trÄdar huruvida man ska börja med ett nano som första kar eller inte, men kan du starta med inkörd LS och inkört vatten frÄn nÄgon annan (eller frÄn affÀren) sÄ Àr det bara att köra igÄng. Belasta det inte för hÄrt bara, jag har en mandarin, tvÄ putsarrÀkor, en sjöstjÀrna, en eremit och tvÄ sniglar (förutom diverse fraggar).

Postat

riktigt hÀftig liten kub.. blev lite sugen pÄ att skaffa en sjÀlv att ha pÄ kontoret.

jag delar kontor med en kille som ocksÄ hÄller pÄ med saltvatten, vore ju den perfekta accessoaren pÄ vÄrt kontor :D

Postat

Jag kör med ett 45 lit och ett 80 lit som liknar ditt 27 liters. Och som du sÀger sÄ kan det snabbt bli svÀngningar i vattenvÀrdena om man inte Àr försiktig.

Jag har 2 rör pÄ 13w + ett blÄtt pÄ 7w i 45 liters och 3 x 24w T5 compact i 80 liters.

I 45 liters har jag nu en eldrÀka + 2 smÄ blÄbenade eremiter + 3 sniglar + liten ormstjÀrna + 4 sorters smÄ mjukisar och ca 6 kg ls.

Det enda problemet jag har Àr att vattnet snabbt avdunstar sÄ fort att man mÄste fylla pÄ med ett par liter varannan dag. Och det kan vara lite omstÀndigt att alltid ha nÄgra liter 25 gradigt osmos vatten redo hela tiden.

Postat
  • Författare

Det enda problemet jag har Àr att vattnet snabbt avdunstar sÄ fort att man mÄste fylla pÄ med ett par liter varannan dag. Och det kan vara lite omstÀndigt att alltid ha nÄgra liter 25 gradigt osmos vatten redo hela tiden.

Jo, ett 80 liters kar Àr vÀl nÀstan pÄ grÀnsen till ett mindre akvarium (dvs inte helt nano), vilket betyder att det börjar bli dags att fundera pÄ viss automatik, typ osmolator och annat, för att det inte ska bli för mycket jobb. Jag har en liten sprutflaska med osmosvatten stÄendes bredvid mitt nano. Jag gör det som en daglig rutin, oftast bÄde morgon och kvÀll, att spruta i lite osmosvatten för att hÄlla uppe nivÄn. Det tar trots allt bara 10 sekunder, och köket passerar man ju flera gÄnger varje dag ÀndÄ. Givet de smÄ mÀngderna vatten varje gÄng tror jag man kan ha överseende med att osmosvattnet bara Àr rumstempererat.

• 5 veckor senare...
Postat

jag va inne pÄ Korallrevet i södertÀlje och pratade lite saltvatten hÀr förut, och jag nÀmnde att jag verkligen ville dra igÄng med salt nÀr jag flyttar, fŽör just nu har jag inte mycket plats och dÄ visar han mig deras lilla nano kar exakt det som omtalas hÀr... och jag Àr en total nybörjare pÄ salt.. men han tyckte jag skulle ta lite inkört vatten och sten och testa.. behöver inte ens va nÄtt levande kanske sten och sen successivŽt fortsÀtta...frÄgan Àr bara med vattenbyten till det karet för mig... eftersom att springa med vatten frÄn dom kÀnns inte sÄ kul i lÀngden och att köpa en osmos för 2000kr + för en 27 liters kar kÀnns rÀtt onödigt men endÄ tÀnkbart eftersom jag endÄ vill ha ett större i framtiden ;)

ps. det Àr ju bra lÀckert och för det priset..

Mvh Mathias

Postat
  • Författare

Mathias,

Givet att du inte börjar med fisk utan bara kör LS och kanske nÄgon eremit och snÀcka, sÄ kan du ta dig lite större frihetsgrader nÀr det gÀller vattenkvalitet, dvs brist pÄ osmosvatten Àr inte hela vÀrlden. Du kan ju köra vanliga vattenbyten och pÄfyllningar baserat pÄ kranvatten. Sedan kan du göra ett större vattenbyte (dvs minst 50%) med inkört saltvatten frÄn butiken med lite större intervaller.

Det Ă€r kul förresten med en sakta stigande nanotrend. Även JR har tagit in just detta nano ocksĂ„ nu.

Postat
Jag kör med ett 45 lit och ett 80 lit som liknar ditt 27 liters. Och som du sÀger sÄ kan det snabbt bli svÀngningar i vattenvÀrdena om man inte Àr försiktig.

Jag har 2 rör pÄ 13w + ett blÄtt pÄ 7w i 45 liters och 3 x 24w T5 compact i 80 liters.

I 45 liters har jag nu en eldrÀka + 2 smÄ blÄbenade eremiter + 3 sniglar + liten ormstjÀrna + 4 sorters smÄ mjukisar och ca 6 kg ls.

Hej,

Det rÀcker med rumstemperatur pÄ osmosvattnet, fyll pÄ varje dag istÀllet. Mindre temperaturvariationer Àr ingen fara .

/ HĂ€lsningar PĂ€r

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.